Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (21.01.2023)
Absolvováním kurzu by studenti měli získat vědomosti o obecné charakteristice mikroorganismů, jejich morfologii, fyziologii, genetice a prostředí, v němž žijí, ale i nákazách, které způsobují rostlinám, zvířatům a člověku (epidemiologie), ale též poznatky o jejich využití v průmyslu. Součástí jsou praktická cvičení, kde se posluchač naučí připravovat a pozorovat nativní i barvené mikroskopické preparáty nepatogenních bakterií a kultivovat mikroorganismy na agarových půdách.
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (21.01.2023)
The course is constructed for students to receive better concept on microbes, viruses and subviral pathogenes around us, their general traits, morphology, physiology, genetics and environment. Infections, which are caused by them to plants, animals and humans are discussed, and usage of microbial cultures in industry is mentioned as well. Practicing in laboratory is included where students learn to prepare and observe native and permanent microscopic preparations of nonpathological bacteria.
Deskriptory
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (21.01.2023)
V případě distanční formy bude výuka zajišťována prostřednictvím kurzu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2375. Přednášky budou předtočeny a studentům zprostředkovávány průběžně v průběhu semestru.
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (21.01.2023)
Pavlasová, L. Mikrobiologie pro učitele přírodopisu a biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. 84 s. ISBN 978-80-7290-406-8.
Pavlasová, L. Laboratorní cvičení z mikrobiologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-536-2.
Bednář a kol. Lékařská mikrobiologie. Praha: Triton, 2010. ISBN 859-4-315-0528-0.
Greenwood, D. a kol. Lékařská mikrobiologie. Praha: Grada, 1999.
Votava, M. a kol. Lékařská mikrobiologie pro zubní lékaře. Brno: Neptun, 2007. ISBN 978-80-86850-03-0.
Hamplová, L. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie, hygiena. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-934-1.
Studijní materiály dostupné v MOODLE
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (21.01.2023)
znalosti v rozsahu sylabu kurzu, zkoušení je písemné
Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (21.01.2023)
Vymezení vědního oboru mikrobiologie, bakteriologie a virologie. Vznik a vývoj bakterií.
Vztah bakterií k životnímu prostředí a člověku.
Tři domény buněčných živých soustav - bakterie, archea, eukarya. Prokaryota x eukaryota. Systematické dělení bakterií a archeí. Pojmy biologický druh, kmen, typový kmen.
Prokaryotní buňka a její součásti. Plasmidy a jejich přenos (konjugace, transdukce, transformace). Buněčná stěna grampozitivních a gramnegativních bakterií. Spory a sporulace.
Růst a množení bakterií. Životní cyklus prokaryotní buňky. Růstová křivka bakteriální populace a její fáze.
Výživa bakterií. Zdroje energie, uhlíku, dusíku. Fototrofie, chemotrofie, autotrofie, heterotrofie. Dělení bakterií podle vztahu ke kyslíku.
Fyzikální účinky prostředí na bakterie. Živná laboratorní média.
Úvod do metabolismu bakterií. Metabolismus chemoorganotrofů (fermentace, aerobní respirace, anaerobní respirace), chemoautotrofů a fototrofů.
Patogenní bakterie, bakteriální nákazy, jejich prevence a léčba. Antibiotika, chemoterapeutika ? mechanismus účinku.
Viry. Stavba virové částice. Rozmnožování. Virová onemocnění, jejich prevence a léčba. Bakteriofágy.
Subvirové patogeny. Viroidy. Priony.
Témata vztahující s praktické části kurzu:
Bezpečnost práce při laboratorní práci s mikroorganismy a chemickými látkami.
Makroskopické a mikroskopické pozorování mikrobiologických kultur.
Příprava a pozorování nativních mikrobiologických preparátů.
Kultivace čisté mikrobiální kultury na agarových půdách.
Nespecifické barvení mikrobiologických vzorků.
Barvení bakterií podle Grama.
Návrh a provedení vlastního bádání z oblasti mikrobiologie.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (21.01.2023)
Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce (laboratorních cvičeních), předložení výstupů z vlastního bádání a úspěšné písemné zkoušení.