Seminář se zaměřuje na praktický nácvik práce s textem ve výuce češtiny jako druhého jazyka.
Cílem je rozvoj dovednosti komplexního rozboru jazykových jevů v textu, schopnosti je rozeznat, analyzovat, systematizovat, zobecnit, na základě těchto zobecnění text zhodnotit. Poznatky z analýzy pomůžou studentům vhodně vybírat učivo a cíleně s texty pracovat ve výuce. Seminář primárně pracuje s materiály určenými nerodilým mluvčím.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. (31.08.2022)
- aktivní práce v semináři
- prezentace autorského pracovního listu
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. (31.08.2022)
ADAM, R., a kol. (2019): Gramatické rozbory češtiny (výklad a cvičení s řešeními). Praha: Karolinum.
ČECHOVÁ, M., a kol. (2011): Čeština - řeč a jazyk. Praha: SPN.
Pravidla českého pravopisu. Praha: Fortuna, 2005 (nebo jiné vydání od roku 1994 z nakladatelství Academia nebo Fortuna).
V semináři se budeme teoreticky, ale zejména prakticky zabývat komplexním rozborem českých textů. Studenti budou na praktických cvičeních zlepšovat své schopnosti nacházet v textu určité jazykové jevy, lingvisticky analyzovat žákovské výstupy a připravovat vhodná cvičení ke konkrétním lingvistickým tématům, učit se formulovat otázky k textům, ale zejména jazykové jevy z různých rovin analyzovat, zařazovat a zobecňovat.