Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
Vytváření příznivých podmínek pro inkluzi na všech stupních vzdělávání zahrnuje změny ve školním prostředí, v didaktice a metodikách. Heterogenita dětí, žáků a studentů se stává žádoucí sociální formou, rozdílný výkon a rozdílné nadání jedince jsou vnímány jako přínos pro vzdělávací proces. V předmětu je tematizována filozofická podstata inkluzivního vzdělávání, jeho principy, hodnoty, cíle. Účastníci diskutují změny vnitřního prostředí školy, didaktiku a metodiky v procesu inkluzivní výuky, problematiku komunity a rodiny v kontextu inkluzivního vzdělávání.Pozornost je věnována metodickému zajištění tranzitů v kontinuu inkluzivního vzdělávání, hledání průniků inkluzivní a speciální pedagogiky, participačnímu výzkumu v oblasti vzdělávací a sociální inkluze. Na základě individuálního zájmu účastníků mohou být analyzovány inkluzivní podmínky v terciárním vzdělávání.
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
Creating the propitious conditions for inclusion at all levels of education contains changes in a school environment, didactics and methodology. Heterogeneity of children, pupils and students becomes a desirable social form. The differences in an achievement and talent are perceived as a benefit for the educational process. The subject includes the theme of the philosophical essence, principles, values and objectives of inclusive education. The discussion within the subject focuses on changes in the school's internal environment, didactics and methodology of inclusive educational process and the community or family issues in the context of inclusive education. The consideration is dedicated to methodological provision of transits in the continuum of inclusive education, search for intersections of inclusive a special education, participatory research in the field of educational and social inclusion. In the interest of the participants the conditions of inclusion in the tertiary education can be analyzed.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
Cílem předmětu je seznámit účastníky s etickým, pragmatickým a zejména metodickým diskurzem inkluzivního vzdělávání. Na příkladech z tuzemska i zahraničí jim představit společné definiční znaky inkluzivního vzdělávání a jejich odraz v metodice inkluzivního vzdělávání.
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
The aim of the subject is to introduce the participants with ethical, pragmatic and especially methodical discourse of inclusive education, on the examples from the Czech Republic and abroad to introduce common definition characters of inclusive education and the reflection of that characters in the methodology of inclusive education.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
ADAMUS. P. Metodika hodnocení kvality inkluzivní školy.Slezská univerzita v Opavě Fakulta veřejných politik Centrum empirických výzkumů, 2015, 978-80-7510-190-7.
RAMBERG, A. LÉNÁRT, A. WATKINS (eds.) European Agency Statistics on Inclusive Education: 2016 Dataset Cross-Country Report.European Agency for Special Needs and Inclusive Education, Odense, Denmark, 2018, 978-87-7110-776-0. Dostupné z www.european-agency.org.
HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing,a.s., 2010, ISBN 978-80-247-3070-7.
KASÍKOVÁ, H., STRAKOVÁ J.(eds.) Diversita a diferenciace ve vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011.
KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6527-7.
KVĚTOŇOVÁ, L., HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ I. Cesty k inkluzi. Praha: Karolinum, 2012.
Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
Předmět je vyučován formou kontaktní výuky ( diskuzního semináře) v rozsahu 2-3 hodin, se zaměřením na témata:
1. definiční okruhy "education for all" a "school for all";
2. celospolečenský přínos inkluzivního vzdělávání ve smyslu rozvoje lidských zdrojů;
3. paradigma změny (teorie změny) v prostředí vzdělávací instituce
4. odraz třídimenzionální didaktiky v metodice inkluzivní pedagogiky
5. hodnocení kvality inkluzivního vzdělávání
6. inkluzivní podpora v době přechodů ve vzdělávací dráze jedince
7. inkluzivní podmínky v terciárním vzdělávání
Následuje samostatná práce účastníka zaměřená na sběr dat, rešerši a zpracování písemné studie v rozsahu 6-8 týdnů a její obhajoba.
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
The subject is taught in the form of a discussion session of 2 - 3 hours. Topics of the discussion session:
1. definitions of circuits "education for all" and "school for all";
2. community benefits of inclusive education (in the terms of human resource development);
3. paradigm of change (the theory of change) in the educational institution environment;
4. reflection of three-dimensional didactics in the methodology of inclusive education;
5. evaluation of the quality of inclusive education;
6. inclusive support at the time of transitions in an individual's educational process;
7. inclusive conditions in the tertiary education.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
Podmínkou úspěšného zakončení předmětu je zpracování písemné studie v rozsahu 12ti až 15ti stránkového wordovského dokumentu a její obhajoba.
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
Individual activity of the participants is focused on data collection, research and writing a study in the range 6 - 8 weeks and study defense.