PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hospitační praxe ve sportu - PPPD214K
Anglický název: Student Teaching in Sport I
Zajišťuje: Centrum profesní přípravy a kariérního poradenství (51-140004)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:10/0, Z [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Nürnbergerová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Nürnbergerová, Ph.D.
Záměnnost : PPPD214
Je neslučitelnost pro: PPPD214
Je záměnnost pro: PPPD214
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (14.10.2022)
Tato praxe představuje kombinaci opakovaných kolektivních návštěv tělovýchovných a sportovních zařízení s následnými rozbory hospitovaných tréninkových jednotek v rámci seminářů, věnovaných prezentaci výsledků pozorování a posuzování nejrůznějších stránek sledovaných procesů, a to především z pohledu toho, kdo proces řídí, nikoliv z pohledu toho, kdo je řízen. Jde zde o podporu postupného přechodu myšlení studentů z pozice žáka, sportovce, cvičence, studenta, tj. jedince, který je v tréninkovém procesu řízen, do pozice učitele, cvičitele, trenéra, instruktora, tj. jedince, který tréninkový proces řídí. Cílem hospitační praxe ve sportu je seznámit studenty s různými formami tělovýchovného procesu na úrovni výkonnostního či vrcholového sportu, spolkové tělovýchovy a tělovýchovných služeb (fitcentra, soukromé sportovní školy či akademie apod.). V oblasti sledování sportovního tréninku studenti postupují od vytvoření projektu a jeho obhajoby přes sběr dat a jejich vyhodnocení až po zpracování závěrů z řady pozorování a jejich obhajobu na semináři. Další úkoly čekají studenty v oblasti pozorování a posuzování tělovýchovných služeb. Rámcový plán výuky • Úvod do výuky, seznámení s cíli předmětu, zadání úkolů pro vypracování seminárních prací. • Seminář k projektům seminárních prací – obhajoba projektů. • Hospitace ve sportovních klubech – věkově a výkonnostně diferenciovaná úroveň v různých sportovních odvětvích. • Seminář k hospitacím – prezentace výsledků pozorování. • Hospitace v různých sportovních spolcích. • Hospitace v zařízeních poskytujících tělovýchovné služby – fitcentra, cestovní kanceláře apod. • Seminář k problematice wellness a fitness center, obhajoba seminárních prací, vyhodnocení výuky,zápočty.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Veronika Nürnbergerová, Ph.D. (23.11.2023)

Po absolvování předmětu je studující schopen:

  • zhodnotit obsah a způsob vedení tréninkové jednotky s ohledem na výkonnostní úroveň pohybových aktivit či sportu a danou věkovou kategorii,
  • identifikovat relevantní teoretické znalosti a vědomosti získané během studia pro danou situaci (zejména z oblasti pedagogiky sportu, vedení tréninkové jednotky) a vhodně je aplikovat jak při pozorování situace, tak při jejím následném rozboru,
  • vyvodit z pozorování a rozboru závěry pro vedení obdobné situace v budoucí vlastní praxi s ohledem na reflektované vlastní osobnostní a profesní možnosti, preference a potenciál rozvoje.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Veronika Nürnbergerová, Ph.D. (28.12.2023)

Student absolvuje v průběhu výuky 1 hospitaci a 1 rozborový seminář vedený učitelem fakulty.

Student dále absolvuje samostatně hospitaci ve vybraném sportovním odvětví, o které vyhotoví hospitační záznam. Cílem hospitace je pozorování a analýza obsahu tréninkové jednotky vzhledem k jejímu cíli a kritické zhodnocení pedagogického působení trenéra a sportovců.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (15.10.2021)

ALTER, M. J. Strečink. Praha: Grada, 1999.

BAECHLE, T. R. Essentials of Strength Training and Conditioning. Champaign, Ilinois: Human Kinetics, 2015.

BOMPA, T. O., CARRERA, M. Periodization Training for Sports. Champaign (Ill.): Human Kinetics, 2005.

BOMPA, T. O., PASQUALE, M., CORNACCHIA, L. J. Serious Strength Training. Champaign (Ill.): Human Kinetics, 2003.

BOYLE, M. Functional Training for Sports. Champaign (Ill.): Human Kinetics, 2004.

BROWN, L. E., FERRIGNO, V.A., SANTANA, J. C. Training for Speed, Agility, and Quickness. Champaign (Ill.): Human

Kinetics, 2000.

BURSOVÁ, M. Kompenzační cvičení. Grada: Praha, 2005.

CISSIK, J. M., BARNES, M. Sport Speed and Agility Training. Monterey: Coaches choice, 2004.

COOK, G. Athletic Body in Balance. Champaign (Ill.): Human Kinetics, 2003.

DICK, F.W. Sports Training Principles. London: A&C Black Publishers, 2007.

DOVALIL, J. a kol. Lexikon sportovního tréninku. Praha: Karolinum, 2008.

DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2012.

DUFOUR, M. Pohybové schopnosti v tréninku, rychlost. Praha: Mladá fronta, 2015.

EHLENZ, H., GROSSER, M., ZIMMERMANN, E. Krafttraining. Munchen: BVL Sportwissen, 2003.

FARROW, D. Developing Sport Expertize. London: Routledge, 2013.

GRASGRUBER, P., CACEK, J. Sportovní geny. Brno: Computer Press, 2008.

GROSSER, M., STARISCHKA, S., ZIMMERMANN, E. Das neue Konditionstraining. Munchen: BVL Sportwissen, 2004.

HACKFORT, D. a kol. Dictionary of Sport Psychology, London: Elsiever, 2019.

HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2012.

HENDL, J. Přehled statistických metod – Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2012.

HOFFMAN, J. Physiological Aspects of Sport Training and Perfomance, Champaign (Ill.): Human Kinetics, 2014.

HOCHMANN, A., LAMES, M., LETZELTER, M. Úvod do sportovního tréninku. Prostějov: Sdružení sport a věda, 2010.

JANSA, P. a kol. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2012.

JEBAVÝ, R., HOJKA, V., KAPLAN, A. Kondiční trénink ve sportovních hrách. Praha: Grada, 2017.

JEBAVÝ, R., HOJKA, V., KAPLAN, A. Rozvičení ve sportu. Praha: Grada, 2014.

KAMPMILLER, T. a kol. Teória športu a didaktika športového tréningu. Bratislava: UK FTVŠ, 2012.

KRAEMER, W. J., STEVEN, J. F. Strength Training for Young Athletes. Champaign (Ill.): Human Kinetics, 2005.

KURZ, T. Science of Sports Training. Champaign (Ill.): Human Kinetics, 2001.

LEHNERT, M. Trénink kondice ve sportu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010.

LINZ, L. Úspěšné koučování týmů. Praha: Mladá Fronta, 2016.

MARTENS, R. Úspěšný trenér. Praha: Grada, 2006.

MĚKOTA, K., NOVOSAD, J. Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005.

MORRIS, T. a kol. Sport Psychology. Sydney: John Wiley and Sons, 2004.

NEUMANN, G., PFUTZNER, A., HOTTENROTT, K. Trénink pod kontrolou. Praha: Grada, 2005.

PANUŠKA, P. Rozvoj vytrvalostních schopností. Praha: Mladá fronta, 2014.

PERIČ, T. Sportovní příprava dětí. Praha: Grada, 2012.

PERIČ, T., SUCHÝ, J. a kol. Identifikace sportovních talentů, Praha: Karolinum, 2010.

PYKE, F. Better Coaching. Champaign (Ill.): Human Kinetics, 2001.

SANDER, D. Sports Power. Champaign (Ill.): Human Kinetics, 2005.

SHARKEY, B. J, GASKILL, S. E. Fyziologie sportu pro trenéry. Praha: Mladá fronta, 2019.

SHEPHERD, J. The Complete Guide to Sports Training. London: A&C Black Publishers, 2006.

SLEPIČKA, P. a kol. Psychologie sportu. Praha: Karolinum, 2009.

SPARROW, W. A. Energetics of Human Aktivity. Champaign (Ill.): Human Kinetics, 2000.

STOPPANI, J. Velká kniha posilování. Praha: Grada, 2008.

SVOBODA, B. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2007.

TÁBORSKÝ, F. a kol. Základy teorie sportovních her. Praha: Univerzita Karlova, 2007.

TILINGER, P., LEJČAROVÁ, A., SVOBODA, P., ERLEBACHOVÁ, E., SUCHÝ, J. Sport osob s intelektovým postižením.

Praha: Karolinum, 2012.

VANDERKA, M. Silový tréning pre výkon. Bratislava: Slovenská vedecká spoločnosť pre telesnú výchovu a šport, 2013.

WEINBERG, R. S., GOULD, D. Foundations of Sport and Exercise Psychology. Champaign: Human Kinetics, 2019.

WEINECK, J. Optimales Training. Balingen: Spitta Verlag, 2010.

ZATSIORSKY, V. M., KRAEMER, W. J. Silový trénink, praxe a věda. Praha: Mladá fronta, 2014.

ZINTL, F., EISENHUT, A. Ausdauertraining. Munchen: BVL Sportwissen, 2004.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Veronika Nürnbergerová, Ph.D. (27.11.2023)

Forma organizace předmětu:

1. úvodní informační seminář

2. Hospitace ve sportovní organizaci a následný rozborový seminář (1x) organizovaná fakultou

3. Samostatně zvolená a domluvená hospitační praxe studentem – 1x návštěva vybraného sportu

Seznam sportovních organizací a rozvrh je každoročně upřesňován.

Časy konání hospitací v jednotlivých sportovních zařízeních se mohou z důvodu respektování jejich režimu a provozních podmínek pro uskutečnění hospitace lišit od času vymezeného pro konání předmětu ve fakultním rozvrhu. Časy srazu a konání hospitace jsou vždy uvedeny předem v rozvrhu.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Veronika Nürnbergerová, Ph.D. (01.11.2023)

V těchto skriptech jsou shrnuty všechny informace, materiály, dokumenty i podklady pro hodnocení praxe:
FLEMR L. a kol.: Pedagogické praxe v tělesné výchově a odborné praxe ve sportu, Praha: Karolinum, 2021. TILINGER, P. (vedoucí autorského kolektivu), FIALOVÁ, L., FLEMR, L., LEJČAROVÁ, A., PERIČ, T., SUCHÝ, J., VORÁLKOVÁ, J.: Odborné a pedagogické praxe v tělesné výchově, Praha: Karolinum, 2014.

Informace k předmětu a odkazy na Rozvrhy jednotlivých skupin (čas, místo konání praxe) jsou uloženy v MS Teams v týmu "FTVS_Hospitační praxe ve sportu - studující": https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4XhXLflMDrsd4lGlAvmxHlLmQgRf6tMz-Cio_WKs7Jg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=26dd91ad-0acc-4774-8fc6-09baec1511b6&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK