PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Paliativní péče - B03454 (Všeobecné ošetřovatelství)
Anglický název: Palliative Nursing
Zajišťuje: Klinika paliativní medicíny 1. LF UK a VFN v Praze (11-00591)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/40, Z [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. MUDr. MgA. Kateřina Rusinová, Ph.D.
Mgr. Dita Svobodová, MHA, Ph.D.
Patří mezi: Povinné BVO22 P 2.r._23/24
Atributy: Všeobecné ošetřovatelství
Klinický předmět
Anotace
Poslední úprava: Jana Kolářová (13.12.2021)
Cílem paliativní péče je zlepšit kvalitu života lidí s život omezujícími nemocemi a jejich rodin, a to nejen léčbou fyzických příznaků, ale také péčí o jejich psychické, sociální a duchovní potřeby. Paliativní péče je aplikovatelná na osoby jakéhokoli věku a může být integrována v kterémkoli bodě trajektorie onemocnění, od diagnózy přes kontinuální péči až po ztrátu blízké osoby.
Sylabus
Poslední úprava: Jana Kolářová (13.12.2021)

Náplní předmětu je seznámení studentů s následujícími klíčovými tématy:

Chápat a rozpoznat běžné trajektorie nemocí omezujících život.

Porozumět, rozpoznat a řešit patologické reakce na ztrátu (ztráta zdraví, sociální a duchovní jistoty…).

Poskytovat edukaci lidem s život omezujícími nemocemi a jejich rodinám.

Vzít na vědomí potenciální úlohu specializovaní paliativní péče.

Umět posoudit aktuální úroveň porozumění dané osoby jejímu zdravotnímu stavu.

Umět empaticky komunikovat s pacientem s život omezující nemoci.

Pochopit, že sdělování informací, které zásadně mění chápání situace a/nebo ovlivňuje rozhodování či plánování dané osoby, je průběžný proces, nikoli jednorázová událost.

Porozumět různým typům komunikace, např. verbální, neverbální, vizuální, písemná a mezilidská interakce.

Umět provést konzultaci s osobou s život omezujícím onemocněním a chápat roli paliativní péče při zlepšování péče o tuto osobu.

Umět popsat běžná chronická onemocnění, očekávaný přirozený průběh a trajektorie, běžnou léčbu a komplikace.

Umět posoudit a zvládnout nekomplikované symptomy spojené s život omezujícími nemocemi s využitím pokynů a standardních protokolů.

Pochopit význam včasného předání týmům primární péče a paliativní péče při péči o osoby s potřebami paliativní péče.

Umět předvídat, rozpoznat a účinně reagovat na známky a příznaky blížící se smrti.

Umět poskytnout poradenství a podporu jednotlivci a jeho rodině a připravit je na to, co mohou očekávat během běžného procesu umírání.

Znát proces ověřování a konstatování smrti.

Prokázat schopnost identifikovat osoby, které prožívají komplikované truchlení, a využít zdroje pro jejich podporu.

Literatura
Poslední úprava: Jana Kolářová (13.12.2021)

Povinná:

  • Sláma, Ondřej, Kabelka, Ladislav, Vorlíček, Jiří. Paliativní medicína pro praxi. Praha: Galén, 2011, 363 s. ISBN 978-80-7262-849-0.
  • Marková, Monika. Sestra a pacient v paliativní péči. Praha: Grada, 2010, 128 s. ISBN 978-80-247-3171-1.
  • Bužgová, Radka. Paliativní péče ve zdravotnických zařízeních : potřeby, hodnocení, kvalita života. Praha: Grada Publishing, 2015, 168 s. ISBN 978-80-247-5402-4.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (14.03.2024)

Podmínkou pro úspěšné splnění předmětu je:

  • 80% účast na výuce
  • vypracování seminární práce (témata jsou vypsaná níže)

 

SEMINÁRNÍ PRÁCE - PALIATIVNÍ PÉČE, Všeobecné sestry - letní semestr 2024

- seminární práce (úvaha) o rozsahu 1 – 2 normostrany, velikost písma 12, řádkování 1, 5.

Osnova:

1. Jaké bylo vaše porozumění tématu paliativní péče před zahájením výuky?

2. Zamyslete se zda, a případně jak se proměnilo vaše vnímání paliativní péče?

2. Co vás ve výuce překvapilo?

3. Co jste se naučili?

4. Který z výukových bloků vás zaujal nejvíce a proč?

4. Co vám ve výuce chybělo?

5. Co byste uvítali jinak, či navíc?

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK