Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (30.01.2024)
Na rozvoj kritického myšlení žáků je ve vzdělávací dokumentech kladen stále větší důraz, vycházející z kompetenčně pojatých hlavních cílů vzdělávání. Podle Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030 jsou „nedílnou součástí klíčových kompetencí dovednosti jako kritické myšlení (…)“ (s. 11). Kritické myšlení zahrnuje soubor dispozic a dovedností, které jsou do určité míry nezávislé na konkrétním oboru, a mohou tak být rozvíjeny ve všech vyučovacích předmětech. To však předpokládá, že 1) učitelé vědí, co kritické myšlení obnáší, a 2) mají sami tyto dispozice a dovednosti osvojené. Cílem kurzu je přispět k naplnění obou výše zmíněných bodů.<br>
Kurz je primárně určen studentům a studentkám různých oborů učitelského studia. Soustředí se na rozvíjení kritického myšlení účastníků a předpokládá proto jejich aktivní zapojení v seminářích. Východiskem je několik různých koncepcí kritického myšlení (viz doporučená literatura), které budeme aplikovat na konkrétní příklady a situace a následně reflektovat jejich možné využití ve školní výuce. Budeme se zabývat různými aspekty kritického i nekritického myšlení, jako jsou např. kognitivní zkreslení, argumentační fauly, různé typy informací a jejich zdroje, především se však zaměříme na rozvoj dovedností dobré argumentace, rozboru textu, zaujímání různých úhlů pohledu a odhalování a posouzení vlastních předpokladů. Kurz není zaměřen primárně didakticky, ale bude veden didakticky pestrými metodami využitelnými i ve výuce na středních školách.
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (30.01.2024)
The development of students' critical thinking is increasingly emphasized in educational documents, based on the competency-based main goals of education. According to the Strategy of the Education Policy of the Czech Republic until 2030, "skills such as critical thinking are an integral part of the key competences (...)" (p. 11). Critical thinking includes a set of dispositions and skills that are to some extent independent of a particular subject and can thus be developed in all subjects. However, this presupposes that 1) teachers know what critical thinking entails and 2) they themselves have acquired these dispositions and skills. This course aims to contribute to both of the above points.<br>
The course is primarily intended for students in various fields of teacher education. It focuses on developing the critical thinking of the participants and therefore assumes their active participation in the seminars. The course is based on several different conceptions of critical thinking (see recommended readings), which we will apply to concrete examples and situations and then reflect on their possible use in high school education. We will address various aspects of critical and non-critical thinking, such as cognitive biases, argumentative fallacies, different types of information and their sources, but primarily we will focus on developing skills of good argumentation, text analysis, taking different perspectives, and uncovering and assessing one's own assumptions. The course is not primarily didactic in focus, but will be taught using didactically varied methods applicable to secondary school education.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (19.01.2023)
Na konci kurzu by účastníci měli být schopni lépe
- analyzovat text/diskusi s ohledem na jejich strukturu, informace a argumenty
- rozpoznat některé argumentační fauly a kognitivní zkreslení
- odhalovat a ověřovat předpoklady, jak vlastní, tak cizí
- zaujímat různé úhly pohledu při řešení nějakého problému
- podpírat své postoje silnými a platnými argumenty
- zvažovat různé aspekty situace včetně vlastních přesvědčení před zaujetím určitého stanoviska
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (19.01.2023)
- aktivní účast na seminářích, včetně domácí četby textů či zpracování jiných úkolů
- návrh a realizace jedné výukové aktivity zaměřené na rozvoj některého z aspektů kritického myšlení
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (19.01.2023)
For succesful completion of the course, the following is required:
- active participation, including home preparation such as reading texts or fulfilling other tasks
- preparation of one teaching activity focused on developing of one of critical thinking skills
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (03.02.2023)
Doporučená literatura
· Kahneman, D. Thinking, Fast and Slow. Farrar, Straus and Giroux, 2013.
· Brookfield, S. Teaching For Critical Thinking. Jossey-Bass, 2011.
· Facione, P. Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. Executive Summary. Research Findings and Recommendations, Vol 315, 1989.
· Ennis, R.H. Critical Thinking: A Streamlined Conception. In: Davies, M., Barnett, R. (eds) The Palgrave Handbook of Critical Thinking in Higher Education. Palgrave Macmillan, New York, 2015, p. 31-47.
· Elder, L., Paul, R. A Guide For Educators to Critical Thinking Competency Standards. Foundation for Critical Thinking, 2005. Dostupné z https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/CT-competencies%202005.pdf.
· Novella, S.. Your Deceptive Mind: A Scientific Guide to Critical Thinking Skills. Course Guidebook. Chantilly: The Great Courses 2012.
Další tituly ke konkrétním tématům budou doporučovány v průběhu kurzu.
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (03.02.2023)
Kahneman, D. Thinking, Fast and Slow. Farrar, Straus and Giroux, 2013.
Brookfield, S. Teaching For Critical Thinking. Jossey-Bass, 2011.
Facione, P. Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. Executive Summary. Research Findings and Recommendations, Vol 315, 1989.
Ennis, R.H. Critical Thinking: A Streamlined Conception. In: Davies, M., Barnett, R. (eds) The Palgrave Handbook of Critical Thinking in Higher Education. Palgrave Macmillan, New York, 2015, p. 31-47.
Novella, S.. Your Deceptive Mind: A Scientific Guide to Critical Thinking Skills. Course Guidebook. Chantilly: The Great Courses 2012.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (05.02.2024)
Obsah
1. Organizace kurzu; co je kritické myšlení
2. Aspekty kritického myšlení
3. Argumentace I
4. Argumentace II
5. Argumentační fauly a kognitivní zkreslení
6. Informace a konspirační teorie
7. Kritické myšlení podle S. Brookfielda – práce s předpoklady a úhly pohledu
8. Práce textem
9. -11. Studentské výstupy
12. Reflexe kurzu
V případě potřeby může dojít ke změně témat či jejich pořadí.