|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jan Podzimek, Ph.D. (24.01.2024)
Cíle předmětu jsou dva: (1.) Seznámit studenty se základními sémiotickými teoriemi. (2.) Představit uplatnitelnost sémiotiky v analýzách mediálních obsahů, a to na příkladech konkrétních studií. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jan Podzimek, Ph.D. (24.01.2024)
Pro zakončení předmětu je nutné: 1) Přečíst jednu mediálně-sémiotickou studii či studii z oblasti obecné sémiotiky a prokázat její porozumění. 2) Prokázat znalosti a porozumění probírané látky. Prezentace sémiotických studií budou probíhat v průběhu kurzu; stačí ústní popis a zhodnocení dané studie v rozsahu cca 10 minut. Předmět bude zakončen ústní zkouškou v trvání cca 10 minut. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jan Podzimek, Ph.D. (24.01.2024)
Na stránkách předmětu je nahrána doporučená literatura složící jako opora k jednotlivým tématům. Výběr sémiotické studie proběhne po dohodě s vyučujícím. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jan Podzimek, Ph.D. (24.01.2024)
Předmět má dvě části: v první se studenti seznámí se základy obecné sémiotiky, druhá je pak věnována specifickým druhům mediální sémiotiky a názorným příkladům jejího použití. Každá hodina má část přednáškovou a část diskuzní, jejíž součástí jsou i stručné prezentace sémiotických studií. I. Obecná sémiotika 1. Obecná sémiotika 2. Saussure 3. Peirce 4. Barthes 5. Sociální sémiotika 6. Ideologie a diskurz II. Mediální sémiotika 7. Povaha metody 8. Lingvisticko-sémiotická analýza 9. Barthesovská analýza 10. Peircovská analýza 11. Vizuální analýza 12. Multimodální analýza 13. Analýza ideologie |