Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (19.09.2023)
Předmět Oborová didaktika 2 vychází z předmětu Oborová didaktika 1 tím, že pomocí teorií vzdělávání analyzuje příklady kurikul společenských věd na sekundární škole. Předmět využívá dosavadních zkušeností a představ studujících o výchově k občanství: studenti své pojetí elicitují, reflektují a porovnávají s různými možnostmi koncepce této výchovy tak, jak se ustavily vzhledem k paradigmatům soudobých společenských věd. Studující se seznamují s tím, jak se učivo sekundární školy pojímá v kurikulárních dokumentech různých států.
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (19.09.2023)
Subject Didactics 2 is based on Subject Didactics 1 by using educational theories to analyze examples of social science curricula in secondary schools. The subject makes use of the students' preconcepts and understandings of citizenship education. Students become familiar with how the curriculum of the secondary school is conceived in the curriculum documents of different countries.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (10.09.2023)
Předmět vede k porozumění různým pojetím výchovy k občanství a základů společenských věd, seznamuje s pojetím předmětu v současném českém kurikulu. Učí kriticky posoudit plnění cílů předmětu v učebnicích a didaktických materiálech.
Deskriptory
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (19.09.2023)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
30 minut
Samostudium literatury (za semestr)
10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na kolokvium
10 hodin
Příprava na zkoušku
0 hodin
Literatura
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (14.10.2019)
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. Studium (Portál). ISBN 80-7178-216-5. DVOŘÁK, Dominik, Jakub HOLEC a Michaela DVOŘÁKOVÁ. Kurikulum školního vzdělávání: zahraniční reformy v 21. století. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7603-017-6. DVOŘÁKOVÁ, Michaela, Veronika PAJPACHOVÁ. Úloha výchovy k občanství v základním vzdělávání očima „občankářů". Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019, roč. 3, č. 1, s. 87 - 107. ISSN 2533-7882. KNOWLEX, R. T. a A. J. CASTRO. The implications of ideology on teachers’ beliefs regarding civic education. Teaching and Teacher Education [online]. 2019, v.77, p.226-239. Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0742051X18301744. KNOWLES, R. T. Teaching Who You Are: Connecting Teachers’ Civic Education Ideology to Instructional Strategies. Theory & Research in Social Education [online]. 2017, v.46, n.1, p. 68-109. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00933104.2017.1356776. Pasch, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
Sylabus
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (10.09.2023)
1. Analýza pojetí občanské výchvoy a základů společenských věd v českém kurikulu RVP ZV a G
2. Komparace pojetí společenských věd v kurikulárních dokumentech vybraných států
3. Analýza zadaného tématu v učebnicích, reflexe pojetí tématu
4. Seznámení s vybranými didaktickými materiály pro výuky Ov a ZSV
5. Didaktická analýza a kritické posouzení zadaného didaktického materiálu
6. Reflexe problémů a výzev společenskovědního vzdělávání
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (10.09.2023)