Poslední úprava: PELCOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2012)
Filosofie o člověku uvádí studenty do problematiky základních paradigmat vymezení člověka v metafyzickém myšlení.
Pojetí člověka jako animal rationale, imago Dei a ego cogito. Základy moderní filosofické antropologie v pojetích člověka jako homo faber, homo ludens, homo educandus a homo educans,
homo viator, ens amans ad. Novověké pojetí člověka jako bytosti rozumějící. Jak si můžeme porozumět jako lidé patřící k jiným
kulturám, generacím, vycházejícím z jiné tradice?
Poslední úprava: STRACENY/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2009)
The aim of the course is to introduce students into the issues of philosophical anthropology, including the fundamental
paradigms of philosophical concepts of man (as animal rationale, imago Dei and ego cogito), the questions concerning the
universality of man and the analysis of modern man image.
Syllabus:
1. The bases of philosophical anthropology.
2. The fundamental metaphysical figures of humanity ? animal rationale, imago Dei, ego cogito.
3.The universality of man in modern philosophical anthropology, the universality of reason, senses, actions and morality.
4. Races and racism as an old-standing problem of philosophical anthropology.
5.Our knowledge of ancient civilisations and the possibility of further understanding.
6.Homo faber in modern philosophical anthropology.
7.Homo ludens.
8.Man as a being capable of smile and laugh (with sense of humour).
9.Ens amans.
10.Normality and lunacy in philosophical reflection.
11.The problem of corporeality and experiencing.
12.The postmodern reflection of man.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PELCOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2012)
Cílem kurzu je úvést studenty do problematiky filosofické antropologie, promýšlet základní existenciály zrození, smrti, svobody, jazyka, myšlení a činnosti.
Literatura
Poslední úprava: PELCOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2012)
Pelcová, N.: Vzorce lidství? filosofické základy pedagogické antropologie. Praha: Portál 2010. Tresmontant, C.: Bible a antická tradice. Praha, Vyšehrad 1998. Freud, S.: Totem a tabu. Vtip. O člověku a kultuře. Lévi-Strauss, C.: Myšlení přírodních národů, Smutné tropy, Mýtus a význam, Rasa a dějiny. Foucault, M.: Dějiny šílenství. Praha 1993. Scheler, M.: Místo člověka v kosmu. Ordo amoris, O studu, Můj filosofický pohled na svět. Bergson, H.: Smích, Čas a svoboda. Fink, E.: Hra jako symbol světa. Oáza štěstí. Levinas, E.: Existence a ten, který existuje.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PELCOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2012)
Zápočet získá student za aktivní účast na semináři.
Sylabus
Poslední úprava: PELCOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2012)
· Mýtické pojetí člověka v postmoderní reflexi
· Základní metafyzické figury lidství - animal rationale, imago Dei a ego cogito
· Univerzalita člověka v moderní filosofické antropologii univerzalita rozumu, smyslů, činností, mravnosti
· Rasy a rasismus jako dávné téma filosofické antropologie
· Jak známe a můžeme poznat dávné civilizace - strukturalismus a zmizení figury lidství
· Homo faber v moderní fil. antropologii
· Homo ludens
· Člověk je bytost, která se umí smát - má smysl pro humor