|
|
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (22.08.2019)
|
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (15.08.2019)
Cílem předmětu je porozumění tomu, co dává universitě její universalitu. |
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (30.08.2019)
Povinná: PEŠKOVÁ, Jaroslava a Ladislava SCHÜCKOVÁ. Já, člověk: jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. Učebnice a příručky pro vysoké školy. ISBN 80-04-21766-4. PELCOVÁ, Naděžda. Základy společenských věd: pro učitele - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Díl 4, Vztah ke světu jako celku. 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. ISBN 80-86861-27-9. PELCOVÁ, Naděžda. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Díl 3, Péče o jazyk a komunikaci : (péče o logos jako smysluplnou řeč). 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. ISBN 80-86861-28-7.
Doporučená: ARISTOTELÉS a Jan PATOČKA. Organon. 4, Druhé analytiky. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1962. Filosofická knihovna. BECK, Ulrich. Riziková společnost: na cestě k jiné moderně. Třetí vydání. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2018. 431 s. ISBN 978-80-7419-267-8. DESCARTES, René. Rozprava o metodě. 3. vyd., ve Svobodě 1. vyd. Praha: Svoboda, 1992, 67 s. ISBN 80-205-0216-5. HAVLÍK, Radomír. Aktuální problémy společnosti z pohledu sociologie. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2016. ISBN 978-80-7452-121-8. HEIDEGGER, Martin. Věda, technika a zamyšlení. Vyd. 1. Praha: Oikoymenh, 2004. 62 s. ISBN 80-7298-083-1. HUSSERL, Edmund. Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie: úvod do fenomenologické filosofie. Vydání 2., reprint 1. vydání, Academia 1972. Praha: Academia, 1996, 568, 1 strana. ISBN 80-200-0561-7. JIRÁSKOVÁ, Věra. Základy společenských věd pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Díl 2, Péče o obec (O polis). 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. ISBN 80-86861-29-5. KOŤA, Jaroslav. Základy společenských věd: pro učitele učitelů, studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Díl 1., Péče o duši (O osobní identitu). 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2005. ISBN 80-86861-30-9. RYBÁK, David. Fenomenologické redukce a vzdělání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4336-6. STANDING, Guy. The Corruption of Capitalism: Why Rentiers Thrive and Work Does Not Pay. London: Biteback Publishing, 2016. 352 s. ISBN 9781785900440. |
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (22.08.2019)
1. Co je Evropa? Jaké jsou její zdroje a smysl? 2. Praxis a theóriá. Techné a fysis. Řecká geometrie jako paradigma vědecké idealizace a exaktnosti. 3. Axiomatická výstavba vědy: axiom, teorém, důkaz; pojem-věta-soud-systém. Definice. 4. Problém proměny filosofie a vědy na tradici. Proměna mathesis na doctrina, resp. disciplina: zrod vědeckých disciplín a jejich problematičnost. 5. Klíčová proměna smyslu a cíle vědění v novověku: ovládání přírody. Vědomí (conscientia) jako originální půda jevení jevů. Galileovsko-descartovská metoda. 6. Rozlišení mezi přírodními a humanitními vědami – charakteristika rozdílných metodických přístupů. 7. Problém specializace – specializace jako důsledek pojetí vědění jako vědění o předmětu a předmětných oblastech. 8. Protiklad rozumějícího a počítajícího vědění; protiklad teorie a technologie; problém objektivizace člověka. 9. Ztráta universální půdy rozumění – svět se rozpadá na jednotlivé předmětné obory. 10. Krize věd a věda jako krize. Proměna vědy pouhý na vědecký provoz. Krize Evropy. Kritika a krize. 11. Planetarizace a globalizace. Moderní technologie; kybernetika a management. 12. Základní horizont a přehled speciálních věd o člověku jako podoby zpředmětnění člověka v horizontu ovládání přírody skrze zpředmětňování.
|
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (15.08.2019)
Ústní zkouška bude spočívat v dialogu nad problematikou v souvislosti s probranými tématy, v němž bude muset student vykázat, že jeho tvrzení nejsou pouhým míněním, ale že problémům rozumí. |
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (29.08.2019)
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7785 |