Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
Anotace:
Psychologie umění - místo a předmět v systému věd a studia. Psychologie vnímání - utváření vizuálního obrazu. Percepce,
recepce, apercepce, responze, interpretace. Vznik, předmět, metody a proměny psychologie umění. Základní
psychologické směry a tendence a jejich vliv na psychologii umění.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
Anotation:
psychology of art ? place and subject in systém of science and study. Psychology of perception ? making of vizual.
Perception, reception, aperception, response, interpretation. Origin, subject, methods and changes of psychology of art.
Basic psychologic directions and tendences and their influence to psychogy of art.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
Cíle předmětu:
Pochopení procesu tvorby a procesu recepce uměleckého díla proniknutím do jeho struktury
a systémových vztahů.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
Goals of subjects:
understanding the process of creation and process of art to its structure and systemś connections
Literatura -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
ARNHEIM, R.: Art and Visual Perception. Barkley, 1974
CRICK, F.: Věda hledá duši. Praha: MF 1977
FINK, E.: Hra jako symbol světa. Praha 1993
FONTANA, D.: Tajemný jazyk symbolů. Praha 1994
FRANCASTEL P.: Figura a místo. Praha: Odeon 1984
GOMBRICH, E. .: Umění a iluze. Praha: Odeon 1985
HALL,J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha 1991
KANDINSKY, .: O duchovnosti v umění. Praha: Triáda 1998
KENTOVÁ, S.: Kompozice. Bratislava 1996
KULKA, J.: Psychologie umění. Praha: SPN 1991
KULKA, T.: Umění a kýč. Praha 1994
LIESSMANN, K.: Filozofie moderního umění. Olomouc: Votobia 2000
PANOFSKY, E.: Význam ve výtvarném umění. Praha: Odeon 1981
SAGAN, C.: Draci z ráje. Úvahy o vývoji lidské inteligence. Praha 2001
VYGOTSKIJ, L .S.: Psychologie umění. Praha: Odeon 1981
WELTOBOVÁ, J.: Jak vnímat obrazy. Bratislava 1995
ZHOŘ, I.: Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN 1992
ZUSKA, V.: Estetika. Praha: Triton 2001
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
ARNHEIM, R.: Art and Visual Perception. Barkley, 1974
CRICK, F.: Věda hledá duši. Praha: MF 1977
FINK, E.: Hra jako symbol světa. Praha 1993
FONTANA, D.: Tajemný jazyk symbolů. Praha 1994
FRANCASTEL P.: Figura a místo. Praha: Odeon 1984
GOMBRICH, E. .: Umění a iluze. Praha: Odeon 1985
HALL,J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha 1991
KANDINSKY, .: O duchovnosti v umění. Praha: Triáda 1998
KENTOVÁ, S.: Kompozice. Bratislava 1996
KULKA, J.: Psychologie umění. Praha: SPN 1991
KULKA, T.: Umění a kýč. Praha 1994
LIESSMANN, K.: Filozofie moderního umění. Olomouc: Votobia 2000
PANOFSKY, E.: Význam ve výtvarném umění. Praha: Odeon 1981
SAGAN, C.: Draci z ráje. Úvahy o vývoji lidské inteligence. Praha 2001
VYGOTSKIJ, L .S.: Psychologie umění. Praha: Odeon 1981
WELTOBOVÁ, J.: Jak vnímat obrazy. Bratislava 1995
ZHOŘ, I.: Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN 1992
ZUSKA, V.: Estetika. Praha: Triton 2001
Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
Forma výuky: přednáška / seminář 2/1
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
Forms of teaching: lecture / seminar 2/1
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
Požadavky ke kontrole - zápočet:
1. Aktivní účast na seminářích.
2. Vypracování rešerší, analýz, komentářů a studií ze studijní literatury, přednesení a obhájení při seminářích v určených termínech.
3. Úspěšné absolvování dvou testů: psychologie vnímání a psychologie umění v určených termínech.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
Demand to controle - credit:
1. active participation in seminars
2. making reserges, analyses, commentares and studies from studying literature, presentation and defension in seminars in conditioned terms
3. successfuly graduation two testes: psychology of perception and psychology of art in conditioned terms
Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
Klíčová slova:
Umělecké dílo, struktura, obsah, námět, téma, forma, znak - význam, tvorba, percepce, recepce,
apercepce, responze, interakce, interpretace.
Sylabus:
Analýza příkladů vizuálního vnímání a vizuálních forem. Zákonitosti a faktory vizuálního vnímání
z hlediska fyzilogie, neurologie a psychologie. Vnik uměleckého díla - podnět, stimul, námět, téma,
forma, obsah. J. Kulka: Psychlogie umění (vybrané kapitoly). Komparace spontánní introspekce
a vědecké analýzy obrazových forem a uměleckých děl na základě studia literatury.
Rešerše, analýzy a reflexe studijní literatury - vybrané kapitoly.
L. S.Vygotskij - kap.IX - Umění jako katarze, kap.X.- Psychologie umění, kap.XI. - Umění a život.
Piere Francastel a jeho přínos teorii umění - vizuální řád v umění 15. stol. - vybrané kapitoly.
E. H .Gombrich, jeho teorie a psychologie umění - vybrané kapitoly.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
Sylabus:
analyse vizual perception a vizualś forms. Fyziologic, neurofyziologic and psychologic factors.
Origin of art work - content, form, stimul, theme - J. Kulka
Comparation of spontal introspection and scienceś analyze pictureś forms by basic of study literature.
Recherges, analyze and reflection of study literature. L.S. Vygotskij, Piere Francastel, E.H. Gombrich