Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (28.01.2022)
Předmět Didaktika Vv je určen studentům, kteří se ve studiu nezaměřují na výtvarnou výchovu.
V návaznosti na kurikulární dokumenty vede k hledání průniků výtvarné výchovy s jinými předměty, jejichž obsahem jsou
kulturní vzdělávání a umělecká tvorba. Podporuje i takovou podobu interdisciplinarity, kde umělecké zkoumání předmětů
a jevů doplňuje vědecké poznání.
Ukazuje studentům možnosti zapojení vizuální kultury do obsahu výtvarné výchovy a možnosti zpřístupňování umění.
Učí studenty, jak transformovat vlastní umělecké zkušenosti a poznatky
do učiva výtvarné výchovy, jako základ výtvarných úkolů. V návaznosti na praxi ve školách učí studenty didakticky
analyzovat výtvarné činnosti a reflektovat je s cílem plánovat i realizovat vlastní pedagogické výstupy. Předmět
představuje současné trendy v didaktice výtvarné výchovy a dostupné materiály pro výtvarnou výchovu –
učebnice, pracovní listy a sešity i odbornou literaturu.
V souvislosti s projektem Horizon AMASS budou studenti zkoumat otevřené formy kolaborativního umění, procesy umělecké tvorby a vizuální komunikaci a aktivně se na nich podílet.
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)
Art education and Visual culture - extension of the field of Art education and its interdisciplinarity. The study of czech curricular documents. Children´s art as a specific phenomenon of ontogenesy : developmental stages, individual differences and typological
inclinations .Reconceptions of undrestanding of children´s art and contemporary psycho-didactic conceptions.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (28.01.2022)
Zasazení výtvarné výchovy v širším kontextu souvisejících oborů: např. vizuální kultura. Promyslet možnosti interdisciplinární návaznosti výtvarné výchovy na ostatní školní předměty na 1. st.ZŠ. Prostudovat kurikulární dokumenty: RVP ZV vzdělávací oblast Umění a kultura a naučit se s nimi pracovat. Vytvořit předpoklady pro poučený náhled na dětský výtvarný projev ( proces i produkt ) spontánní i pedagogicky ovlivňovaný.
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)
To situate the Art Education in the context of the connected fields. To think the interdisciplinarity of the art education. Studying the czech curricular documents. Make preconditions of full qualified look at children´s art (process and product) , spontaneous and with teacher´s guidance.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (28.01.2022)
Výtvarná výchova, vizuální výchova,interdisciplinarita, vizuální vnímání, citlivost, představivost, tvorba, komunikace, dětská kresba, otevřená umělecká forma, procesy umělecké tvorby.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (28.01.2022)
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění:
vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK 2012
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997
KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. elektronický text
TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011
CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha Aventinum 1992, 1997
FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU 2010
HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint 2014
KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999
PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově.
Plzeň: ZU 2017
TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha:
Verlag Dashofer 2005 RVP www.vuppraha.cz
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (24.02.2019)
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění:
vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK 2012
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997
KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. elektronický text
TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011
CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha Aventinum 1992, 1997
FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU 2010
HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint 2014
KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999
PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově.
Plzeň: ZU 2017
TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha:
Verlag Dashofer 2005
Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (28.01.2022)
přednáška, seminář, online výuka
výuka bude vedena distanční/hybridní formou v prostředí MS TEAMS
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)
seminar, lecture
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)
* Požadavky pro klasifikovaný zápočet: aktivní účast na seminářích, průběžné zpracování dílčích úkolů, aktivní spolupráce v projektu Horizon AMASS.
Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhnou výuka i zakončení předmětu distanční/hybridní formou dle pokynů vyučující/ho.
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (24.02.2019)
Evaluation Active participation in seminars, continuous submition of the tasks
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (28.01.2022)
1. Cíle a obsah výtvarné výchovy 2. Výtvarný úkol a učivo Vv; didaktické kategorie, analýza obsahu, výtvarné řady a projekty
3. RVP ZV, ŠVP, kurikulární dokumenty; plánování výtvarného úkolu I.
4. Analýza výtvarného úkolu; tvořivost; plánování výtvarného úkolu II.
5. Standardy Vv; analýza učiva
6. Vizuální vnímání
7. Umění ve výtvarné výchově; interpretace uměleckého díla
8. Galerijní a muzejní edukace, metody a přístupy; příklady
9. Muzejní pedagogika; návštěva a analýza vzdělávacího programu
10.Reflexe a zpětná vazba ve Vv; formativní hodnocení
11. Hodnocení ve Vv; plánování výtvarného úkolu III.