Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (11.07.2022)
Ekonomie (Základní management, Mikroekonomie, Makroekonomie, Statistika, Marketing,
Průzkum trhu, Veřejné finance, Manažerská ekonomika, Světová ekonomika,
Vývoj ekonomických teorií, Sportovní management)
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (09.06.2022)
Ekonomie:
KRAFT, J., BEDNÁŘOVÁ, P., KOCOUREK, A.: Ekonomie I. 3. upravené vydání. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2008.
KRAFT, J., BEDNÁŘOVÁ, P., KOCOUREK, A.: Mikroekonomie II. 1. vydání. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011.
DORNBUSCH, R., FISCHER, S.: Makroekonomie. Praha: SPN, 1994.
MANKIW, N.G.: Zásady ekonomie. 1. Vydání. Praha: Grada Publishing, 2000.
NYMAN, D.N.: Modern Macroeconomics. Boston: Irwin, 1989.
FRANK, R. H.: Mikroekonomie a chování. Praha: Svoboda, 1995.
REETZ, N.: Grundzuege der mikrooekonomischen Theorie. St. Gallen: W. Subir, 1990.
SOJKA M.: Dejiny ekonomickych teorii. VSE, Praha 1999
HOLMAN R.: Dějiny ekonomického myšlení. C. H. Beck, 1999
JONÁŠ J. A KOL.: Oslava ekonomie - přednášky laureátů Nobelovy ceny za ekonomii, Academia Praha, 1994
KRAFT, J., FÁREK, J.: Světová ekonomika a ekonomická integrace v období globalizace. 2. vydání. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2008.
BALASSA, B.: Teorie ekonomické integrace. Praha: Svoboda, 1966.
MARKOVÁ, J.: Mezinárodní měnové instituce. Praha: VŠE, 2002.
PINDER, J.: Evropské společenství. Budování unie. Praha: Nadace Jiřího z Poděbrad pro evropskou spolupráci, 1994.
SUTHERLAND, P.D., Managing the World Economy in the Age of Globalization. Washington: The Per Jacobson Foundation, 1998.
Management:
ČÁSLAVOVÁ, E. Management a marketing sportu 21. století. 1. vydání. Jesenice: Ekopress, 2020. 219 s. ISBN 978-80-87865-62-0.
KOONTZ, H., WEIHRICH, H. Management. Praha: Victoria Publishing, 1993, 659 s. ISBN 80-85605-45-7.
VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O. Management. Teorie a praxe 80 a 90. let. 3. vydání. Praha: Management Press, 1994. 259 s. ISBN 80-85603-55-1.
VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O. Management. Teorie a praxe v informační společnosti. 4. rozšířené vydání. Praha: Management Press, 2001. 314 s. ISBN 80-7261-041-4.
Marketing:
ČÁSLAVOVÁ, E. Management a marketing sportu 21. století. 1. vydání. Jesenice: Ekopress, 2020. 219 s. ISBN 978-80-87865-62-0.
KOTLER, P., et al. Moderní marketing - 4. evropské vydání. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. 1048 s. ISBN 978-80-247-1545-2. Nebo novější.
KOTLER, P., KELLER, K. L. Marketing management - 12. vydání. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. 792 s. ISBN 978-80-247-1359-5. Nebo novější.
Nový Občanský zákoník - Oddíl 2 - Nekalá soutěž. Předpis č. 89/2012 Sb. Znění od 1.7. 2021.
Zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Aktuální znění od 1.7.2020.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (09.06.2022)
Předmět Ekonomie Makroekonomie
Tvorba bohatství a makroekonomické výstupy
Spotřeba, úspory a investice
Peníze a měny
Bankovní systém a trh peněz
Cenová hladina a inflace
Nezaměstnanost a trh práce
Agregátní trh v modelu AD-AS
Hospodářské cykly
Model IS-LM
Fiskální politika
Monetární politika
Mezinárodní obchod a ekonomická integrace
Mikroekonomie
Tržní mechanismus a jeho fungování
Elasticita poptávky
Elasticita nabídky
Tržní rovnováha
Teorie poptávky a užitek
Podnik a jeho postavení v ekonomice
Teorie výroby a mezního produktu
Analýza nákladů
Dokonalá konkurence
Nedokonalá konkurence
Trh práce a odbory
Trh kapitálu a trh půdy
Světová ekonomika
Předmět světové ekonomiky a globalizace světového hospodářství
Mezinárodní pohyb výrobních faktorů
Mezinárodní ekonomické instituce
Globální problémy ve světovém hospodářství
Světová hospodářská centra
Teorie světové ekonomiky
Teorie integrace
Předmět Management
Propedeutika managementu
Pojmy management, manažer, sportovní management, okruhy definic
přístupy k managementu
komparace japonského, amerického a evropského managementu
historické školy managementu
Plánování
rozdíly mezi strategickým, taktickým a operativním plánování
stanovení strategie - využití analýzy SWOT při stanovení strategie, strategický marketing
Organizování
postup organizování
základní pojmy - formální a neformální organizační struktura, organizační jednotka, organizační úrovně a rozpětí managementu
vytváření organizačních struktur - vytváření organizačních jednotek podle jednoduchých čísel, vytváření organizačních jednotek podle času, funkcionální organizační struktura, vytváření organizačních jednotek podle území respektive oblastí, vytváření organizačních jednotek podle typu zákazníků, vytváření organizačních jednotek podle procesu nebo podle zařízení, vytváření organizačních jednotek podle procesu nebo podle výrobků, maticová organizační struktura, projektová organizační struktura
strategické obchodní jednotky - vymezení a kritéria
Plánování potřeby vhodných spolupracovníků - analýza nároků práce, popis práce, personální rozvaha
Zjištění, výběr a pracovní nasazení vhodných pracovníků - parametry hledaného pracovníka, interní a externí výběr
Hodnocení pracovníků - proces a kritéria hodnocení
Systémy odměňování - hmotné odměny a výhody, nehmotné odměny a výhody
Vedení spolupracovníků
Metody vedení, teorie x (autoritativní, resp. autokratické či direktivní vedení), teorie y (demokratické, participativní vedení), přechod od autoritativního (autokratického) k demokratickému vedení spolupracovníků podle J.A. Pearce, R.B. Robinsona
Teorie motivace
teorie zaměřené na poznání motivačních příčin (Maslowova teorie hierarchie potřeb, Herzbergova teorie dvou faktorů, Alderferova teorie tří kategorií potřeb, McClellandova teorie potřeby dosáhnout úspěchu)
teorie zaměřené na průběh motivačního procesu
teorie zaměřené na speciální účely
Teorie leadershipu a) charakteristické rysy „lídrů“
teorie chování „lídrů“ - autokratický styl, demokratický styl, volný styl, Likertova teorie čtyř systémů
teorie zaměřené na situační podmínky úspěchu či neúspěchu „lídrů“
teorie proměnného chování
teorie účelnosti
teorie postupného dosahování cílů
Kontrola
Základní kontrolní proces
stanovení standardů: typy standardů
měření vykonané práce
korekce odchylek
Koncepce kontroly
kontrola jako systém zpětné vazby
informace v reálném čase a kontrola
kontrola s dopřednou vazbou
Požadavky na efektivní kontrolu
přizpůsobení kontrol plánům a pozicím managementu
přizpůsobení kontrol jednotlivým manažerům
kritické kontrolní body
potřeba objektivní kontroly
zabezpečování pružnosti kontroly
přizpůsobení kontrolního systému organizační struktuře
Kontrolní techniky
smysl a pojetí rozpočetnictví
typy rozpočtů
rozpočty příjmů a výdajů
rozpočty času, prostoru a výrobků
kapitálových výdajů
hotovostí
variabilní rozpočty, alternativní rozpočty, rozpočetnictví na nulovém základu
problémy rozpočetnictví
tradiční nerozpočtové prostředky kontroly - statistické údaje, provozní audit, osobní pozorování, síťové plánování
Předmět Marketing
Marketingový algoritmus, marketingová filozofie
fáze marketingového algoritmu a jejich obsah
pořadí mezi konkurenty
rozsah podnikatelského zájmu
teritoriální působnost
výše vlastního podílu na tvorbě produktu
Druhy marketingu
marketingový mix včetně varianty pro služby
merchandising
guerilla marketing, ambush marketing
buzz marketing, virální marketing
word-of-mouth marketing
Chování spotřebitele v návaznosti na marketing
model odezvy na podněty marketingu
faktory ovlivňující chování spotřebitele
druhy chování spotřebitele dle míry zaujetí pro produkt a vnímaných rozdílů mezi produkty
zákon o ochraně spotřebitele
Produkt a jeho specifikace
definice produktu
FED faktor
klasifikace produktu
model totálního produktu
sortiment, kontribuce sortimentních položek
Životní cyklus produktu
konstrukce a fáze životního cyklu produktu
typy životních cyklů produktu
charakteristika a marketingové strategie v jednotlivých fázích životního cyklu produktu
Cena a cenová politika firmy · význam ceny pro firmu
cenové strategie
postup stanovení ceny
cenové cíle
odhad poptávky
odhad nákladů
analýza konkurenčních cen
určení definitivní ceny - metody cenové tvorby
Propagace
komunikační mix
komunikační média
propagační strategie
Reklama
definice reklamy
komunikační média
funkce reklamy
regulace reklamy, zákon o regulaci reklamy
Značka a její řízení
funkce značky
značka z pohledu totálního produktu
vazba značky na jméno firmy
proces marketingového řízení značky - brand management