Poslední úprava: Mgr. Iveta Pastyříková (24.10.2023)
Anotace: Předmět se zaměřuje na poznání druhých, komunikaci s lidmi, řešení konfliktních situací a podporuje rozvoj vztahů v sociální skupině spolužáků.
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (06.11.2023)
The course is conducted in the form of group training, the experience of acquiring basic perceptual and communicative skills and mapping the basic skills needed to work with people is important.
The aim of the course is to introduce an experiential course focused on self-reflection, self-knowledge and getting to know others in social contact, mutual recognition of 1st year students.
Acquired knowledge: the student understands the concept of self-reflection and can define it; can list the main methods of getting to know others in social contact.
Acquired skills: the student can express his/her positive and negative feelings and experiences from social contact with others; can give positive or constructive feedback on the behaviour of others; knows self-reflection and can write it
Course content:Interaction training focuses mainly on skills related to self-knowledge, getting to know others, communication. The first part of the interaction training (3 days) takes place first at the summer training centre in Alber (September), then (3 days) in Prague at the school at the beginning of the first semester (October).
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Iveta Pastyříková (24.10.2023)
BELZ, H.; SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. 1. vydání. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. 2. vydání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-966-6.
HERMOCHOVÁ, S. Sociálně psychologický výcvik: příspěvek sociální psychologie k metodice práce s přirozenou skupinou. 1. vydání. Praha : SPN, 1982
HOPPE, S.; HOPPE, H.; KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. 1. vydání. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-434-6.
a další...
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (13.10.2023)
Sternberg, R. J., Roediger III, H. L., & Halpern, D. F. (Eds.) (2007). Critical thinking in psychology. Cambridge: Cambridge University Press.
Lilienfeld, S. O., Lynn, S. J., Ruscio, J., & Beyerstein, B. L. (2009). 50 great myths of popular psychology: Shattering widespread misconceptions about human behavior. Wiley-Blackwell. [also available in English-Book Club, 2011]
Simmons, J. P., Nelson, L. D., & Simonsohn, U. (2011). False-positive psychology undisclosed flexibility in data collection and analysis allows presenting anything as significant. Psychological science, 22(11), 1359-1366.
Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Iva Štětovská, Ph.D. (20.12.2021)
Metody výuky: Zážitková cvičení a reflexe. (4 dny výcvikové středisko Albeř + 3 denní blok v Praze.)
Poslední úprava: PhDr. Iva Štětovská, Ph.D. (20.12.2021)
Lecture methods: Experiential exercise and reflection – 4 days in the Albeř university centre & 3 days in Prague.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Iva Štětovská, Ph.D. (20.12.2021)
Podmínky získání atestace: Aktivní účast + písemná sebereflexe.
Poslední úprava: PhDr. Iva Štětovská, Ph.D. (20.12.2021)
Requirements for attestation: Active participation & written self-reflection
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Iva Štětovská, Ph.D. (20.12.2021)
Podpora interaktivních aktivit ve skupině, sebereflexe a reflexe části sociálních dovedností v pomáhajících profesích.
Vstupní požadavky -
Poslední úprava: PhDr. Iva Štětovská, Ph.D. (20.12.2021)
Vstupní požadavky: Přijetí na obor psychologie.
Poslední úprava: PhDr. Iva Štětovská, Ph.D. (20.12.2021)
Entry requirements: Being accepted for the Psychology course.