|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Eva Krásová, Ph.D. (08.02.2024)
Kurz bude vyučován metodou „flipped classroom“, při níž je studentům rozděleným do týmů zadáno téma k domácí přípravě (rozsahu max. 3 hodin týdně) a seminář je využit k diskusi a korekci nastudovaného materiálu. Výstupem kurzu bude digitální projekt. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Eva Krásová, Ph.D. (19.02.2024)
Výstupem kurzu bude jeden z následujících produktů (jeden v rámci týmu): - Vědecká databáze - Koncept popularizačního webu - Mapa - Kampaň na sociálních sítích + výzkumný deník (v rámci týmu) |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Eva Krásová, Ph.D. (03.02.2022)
ČERMÁK, Petr – ČERMÁK, Jan – POETA, Claudio. Pražský lingvistický kroužek v dokumentech. Praha: Academia, 2012. HAVRÁNKOVÁ, Marie – PETKEVIČ, Vladimír (eds.). Pražská škola v korespondenci: dopisy z let 1924-1989. Praha: Karolinum, 2014. JAKOBSON, Roman. Remarques sur l'évolution phonologique du russe, comparée à celle des autres langues slaves. Prague: Jednota československých matematiků a fysiků, 1929. JAKOBSON, Roman. Dialogy. Praha: Český spisovatel, 1993. JAKOBSON, Roman. Poetická funkce. Brno: Host, 1995. JAKOBSON, Roman – GLANC, Tomáš (ed.). Formalistická škola a dnešní literární věda ruská – Brno 1935 (Praha: Academia, 2005. MATHESIUS, Vilém. Jazyk, kultura a slovesnost. Praha: Odeon, 1982. VACHEK, Josef. Praguiana: some basic and less known aspects of the Prague linguistics school. Amsterdam: John Benjamins, 1983. MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie 1. Brno: Host, 2000. MUKAŘOVSKÝ, Jan 2001 Studie 2. Brno: Host, 2001. SAUSSURE, Ferdinand de – BALLY, Charles – SECHEHAYE, Albert (eds.). Kurs obecné lingvistiky; přel. F. Čermák. Praha: Academia, 2007. TRNKA, Bohumil. „Jazykozpyt a myšlenková struktura doby“; Slovo a slovesnost 10 (1948) č. 2, s. 73–80. ČERVENKA, Miroslav 2016 „Základní kategorie pražského literárněvědného strukturalismu“; Slovo a smysl XXV, č. 13, s. 169–188. DOLEŽEL, Lubomír Kapitoly z dějin strukturální poetiky – od Aristotela k Pražské škole; přel. B. Fořt . Brno: Host, 2000. GRYGAR, Mojmír. Trvání a proměny – Dvanáct kapitol o umění a dějinách, Praha: Torst, 2006. HAVRÁNKOVÁ, Marie – PETKEVIČ, Vladimír 2014 Pražská škola v korespondenci: dopisy z let 1924-1989, Praha: Karolinum, 2014. HOSKOVEC, Tomáš. „Synchronie et diachronie au centre et à la périphérie : du foyer pragois de structuralisme fonctionnel“; Cahiers Ferdinand de Saussure 64 (2011), s. 49–72 CHVATÍK, Květoslav (2004) Od avantgardy k druhé moderně – Cestami filozofie a literatury (Praha: Torst) de MAURO, Tullio 2007 „Biografické a kritické poznámky o Ferdinandovi de Saussurovi“ in Ferdinand de Saussure: Kurz obecné lingvistiky; přel. F. Čermák (Praha: Academia), s. 255–428 Sládek, O. (ed.): Český strukturalismus v diskusi. Brno: Host, 2014. SÉRIOT, Patrick. Struktura a celek: intelektuální počátky strukturalismu ve střední a východní Evropě. Praha: Academia, 2002. SLÁDEK, Ondřej. Jan Mukařovský: život a dílo. Brno: Host, 2015. SLÁDEK, Ondřej „Mukařovský’s Structuralism and Semiotics“. Estetika : The Central European Journal of Aesthetics 53 (2016,) č. 2, s. 184–199 TOMAN, Jindřich 2011 Příběh jednoho moderního projektu – Pražský lingvistický kroužek, 1926–1948 (Praha: Karolinum) VELTRUSKÝ, Jiří „Jan Mukařovský's Structural Poetics and Esthetics“; Poetics Today 2, č. 1b, s. 117–157, 1980. VOLEK, Emil Znak, funkce, hodnota. Praha – Litomyšl: KČL FF UK, 2005. WELLEK, René – WARREN, Austin Teorie literatury; přel. M. Calda. Olomouc: Votobia, 1996. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Eva Krásová, Ph.D. (08.02.2024)
Kurz bude vyučován metodou „flipped classroom“, při níž je studentům rozděleným do týmů zadáno téma k domácí přípravě (rozsahu max. 3 hodin týdně) a seminář je využit k diskusi a korekci nastudovaného materiálu. Metoda by měla umožnit studentům zvolit si k rozpracování téma, které vyhovuje jejich odbornému zaměření a zájmu (např. zvolit téma konkrétní nebo teoretické, komparativní nebo naopak bohemistické atd.). Práce v týmech a povaha výstupů reaguje na změněnou situaci vědecké praxe.
Předběžný program setkání: 1. Co je to Pražská škola? Hlavní osobnosti, díla, mezinárodní význam – digitální rešerše 2. Hlubší studie významných témat – klasická rešerše 3.-4. Výběr konkrétního tématu k rozpracování v rámci týmu 5.-8. Práce na zvoleném tématu 9.-11. Příprava výstupu 12. Prezentace výstupu ostatním, diskuse Výstupem kurzu bude jeden z následujících produktů: - Vědecká databáze - Koncept popularizačního webu - Mapa - Kampaň na sociálních sítích
Předběžné návrhy témat (pouze možnosti, lze i cokoliv jiného):
|