Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (04.09.2023)
Evoluční biologie jako obor zahrnuje i problematiku evoluce člověka a cílem kurzu je rozšíření znalostí z evoluční biologie i z oblasti evoluční antropologie, které může učitel využívat při výuce na základní i střední škole. Předmětem semináře budou především následující témata: 1. Přírodní, pohlavní a skupinový výběr v evoluci, 2. Specifika mikroevoluce a makroevoluce s ohledem na vznik a evoluci primátů, 3. Adaptace a jejich význam pro evoluci s přihlédnutím k lidské evoluci, 4. Evoluční genetika – současné trendy evoluční genetiky, přínos evoluční genetiky pro znalosti z evoluce člověka i antropologie obecně a možnosti výuky v didaktice biologie a na školách, 5. Evoluční systematika a její praktický přínos pro biologické a paleobiologické vědy. 6. Nové směry v evoluční biologii – paleogenetika, evoluční psychologie a neurobiologie a evoluční aspekty fyziologie chování. 7. Evoluce třetihorních lidoopů a vznik nejstarších homiminů, 8. Australopitéci a vznik rodu Homo. 9. Evoluce a diversita archaických forem rodu Homo vznik lidské kultury, 10. Vznik a evoluce moderních lidských forem – anatomicky moderní člověk, neandrtálci a denisované. 11. Kolonizace světa a její hlavní fáze. Vedle přehledu klíčových evolučních pojmů a základních myšlenkových konceptů a vědeckých paradigmat je cílem předmětu aktivizovat posluchače, motivovat je, naučit je vést diskuzi k různým evolučním i obecným tématům a využívat vědomosti získané dosavadním studiem. Což umožňují především cvičení, ve kterých jsou studenti vedeni k tomu aktivně využívání evolučních pojmů a teorií, a interpretovat je na takové úrovni, kterou je možno aplikovat ve školní výuce i v mimoškolních aktivitách.
Pozornost bude věnována i problematice evoluční antropologie, nejen v souvislosti s danými tématy, ale i proto, že evoluce našeho druhu je důležitá pro pochopení širších souvislostí evoluce jako takové. Vedle přehledu klíčových evolučních pojmů a základních myšlenkových konceptů a vědeckých paradigmat je cílem předmětu aktivizovat posluchače, motivovat je, naučit je vést diskuzi k různým evolučním i obecným tématům a využívat vědomosti získané dosavadním studiem. To je hlavním cílem cvičení, ve kterých jsou studenti vedeni k tomu aktivně využívání evolučních pojmů a teorií, a interpretovat je na takové úrovni, kterou je možno aplikovat ve školní výuce i v mimoškolních aktivitách.
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (04.09.2023)
Evolutionary biology as a field of study also includes the issue of human evolution and the aim of the course is to expand the knowledge of evolutionary biology and evolutionary anthropology, which can be used by the teacher in teaching at primary and secondary school. 1. Natural, sexual and group selection in evolution, 2. Specifics of microevolution and macroevolution with respect to the origin and evolution of primates, 3. Adaptations and their importance for evolution with respect to human evolution, 4. Evolutionary genetics - current trends in evolutionary genetics, the contribution of evolutionary genetics to the knowledge of human evolution and anthropology in general and the possibilities of teaching in biology didactics and schools, 5. Evolutionary systematics and its practical contribution to biological and paleobiological sciences, 6. New directions in evolutionary biology - palaeogenetics, evolutionary psychology and neurobiology and evolutionary aspects of behavioural physiology, 7. 9. Evolution and diversification of archaic forms of the genus Homo the emergence of human culture, 10. Emergence and evolution of modern human forms - anatomically modern humans, Neanderthals and Denisovans. 11. Colonization of the world and its major phases. In addition to a review of key evolutionary concepts and basic ideas and scientific paradigms, the course aims to activate and motivate students, to teach them how to lead discussions on various evolutionary and general topics, and to use the knowledge gained from previous studies. This is made possible mainly by exercises in which students are encouraged to make active use of evolutionary concepts and theories, and to interpret them at a level that can be applied in school lessons and extracurricular activities.
Attention will also be paid to the issue of evolutionary anthropology, not only in the context of the given topics, but also because the evolution of our species is important for understanding the broader context of evolution as such. In addition to reviewing key evolutionary concepts and basic ideas and scientific paradigms, the course aims to activate and motivate students, to teach them how to lead discussions on various evolutionary and general topics, and to use the knowledge gained from their previous studies. This is the main objective of the exercises, in which students are encouraged to make active use of evolutionary concepts and theories, and to interpret them at a level that can be applied in the school curriculum and in extracurricular activities.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (04.09.2023)
Cílem je získání základních znalostí ze současné evoluční biologie, včetně evoluční antropologie, jež může učitel využívat při výuce na základní či střední škole
Deskriptory
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (06.10.2023)
PEDF-Evoluční biologie bakaláři presenční - bude 11 základních presenčních přednášek a 7 cvičení viz sylabus. Veškeré informace a odevzdávání prací bude MsTeams – tým PEDF-Evoluční biologie bakaláři - základní informace přednášky a filmy- dále pak literatura a presentace a také další studijní opory. Evoluční biologie– v kurzu budou zadány 4 úkoly s využitím přednášek a analýzy filmů – studenti budou průběžně podle pokynů vyučujícího pravidelně odevzdávat v MsTeams. Z tohoto důvodu se studenti musí zaregistrovat do MsTeams svým oficiálním fakultním mailem. Úkoly: 1) Zamyslete se nad problematikou přírodního výběru, posuďte vztah přírodního, pohlavního a skupinového (příbuzenského) výběru a jejich možného působení v evoluci hominidů; 2) Jaký je význam adaptací v evoluci obecně a jaký v evoluci hominidů - uveďte příklady; 3) Definujte makroevoluci a jejich vztah, uveďte příklady včetně možných makroevolučních změn v evoluci hominoidů. Probíhají mikroevoluční procesy i u současných lidských populací?; 4) Význam evoluční genetiky pro pochopení biologických a evolučních procesů s ohledem na evoluci člověka a jeho předků. Práce by měly být na minimálně 3 strany a měly by stručně obsahovat i možný význam dané problematiky pro výuku na ZŠ a SŠ. Úkoly a tématika s nimi související bude probírána v rámci cvičení.
Předmět bude zakončen panelovou diskusí o jednotlivých úkolech cca po 8-12 studentech v termínech zkoušky uvedených v SISu.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (27.08.2019)
Vančata, V. 2015. Evoluční biologie postmoderní syntéze. Katedra biologie a environmentálních studií, PedF UK v Praze https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie
Soukup, M., 2010. Biokulturologie. Evoluce a kultura. Mervart, University Karlova v Praze
DARWIN, CH. O vzniku druhů přírodním výběrem. Nakl. ČSAV, Praha. 1953.
FLEAGLE, J. G. Primate Adaptation and Evolution (2nd edition). Academic Press, Inc., London. 1998.
FLEGR J. Evoluční biologie, Academia, Praha 2005
FLEGR, J. Zamrzlá evoluce. Academia, Praha 2006
Gould S. J. 2002. The Structure of Evolutionary Theory, Cambridge MA: Belknap Press of Harvard University Press,
RIDLEY, M. Evolution. Blackwell Science, London.1996.
VANČATA,V., 2012. Paleoantropologie a evoluční antropologie. Praha: Nakladatelství PedF UK v Praze. (učebnice ISBN 978-80-7290-592-8)
ZRZAVÝ, J., STORCH, D., MIHULKA, S. Jak se dělá evoluce. Paseka, Praha. 2004.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (16.09.2023)
Vypracování seminárních prací zadaných v MsTeams a to minimáolně 3 ze 4, pokud ovšem budou k nesplnění všech 4 závažné důvody. Vyučující práce budou hodnoceny jednotlivě, neodevzdaná práce bude známkována nedostatečně, a sdělí výsledek, eventuálně požadavky k přepracování některé z prací.
Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (04.09.2023)
1. Úvod - Přírodní, pohlavní a skupinový výběr v evoluci,
2. Mikroevoluce a makroevoluce s ohledem na vznik a evoluci primátů,
3. Adaptace a jejich význam pro evoluci s přihlédnutím k lidské evoluci,
4. Evoluční genetika – současné trendy evoluční genetiky, přínos evoluční genetiky pro znalosti z evoluce člověka i antropologie obecně a možnosti výuky v didaktice biologie a na školách,
5. Evoluční systematika a její praktický přínos pro biologické a paleobiologické vědy.
6. Nové směry v evoluční biologii – paleogenetika, evoluční psychologie a neurobiologie a evoluční aspekty fyziologie chování.
7. Evoluce třetihorních lidoopů a vznik nejstarších homiminů,
8. Australopitéci a vznik rodu Homo.
9. Evoluce a diversita archaických forem rodu Homo vznik lidské kultury,
10. Vznik a evoluce moderních lidských forem – anatomicky moderní člověk, neandrtálci a denisované.
11. Kolonizace světa člověkem a jeho předky a její hlavní fáze.
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (04.09.2023)
1. Introduction - Natural, sexual and group selection in evolution,
2. Microevolution and macroevolution with respect to the origin and evolution of primates,
3. Adaptations and their importance in evolution with reference to human evolution,
4. Evolutionary genetics - current trends in evolutionary genetics, the contribution of evolutionary genetics to the knowledge of human evolution and anthropology in general and the possibilities of teaching in biology didactics and in schools,
5. Evolutionary systematics and its practical contribution to biological and paleobiological sciences.
6. New directions in evolutionary biology - palaeogenetics, evolutionary psychology and neurobiology and evolutionary aspects of behavioural physiology.
7. The evolution of Tertiary apes and the origin of the earliest homimines,
8. Australopithecines and the origin of the genus Homo.
9. Evolution and diversification of archaic forms of the genus Homo the emergence of human culture,
10. Origin and evolution of modern human forms - anatomically modern humans, Neanderthals and Denisovans.
11. Colonization of the world by man and his ancestors and its main phases.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (04.10.2023)
Podmínkou ke splnění předmětu je odevzdání portfolia, tedy 4 úkolů uvedených v deskriptoru. Úkoly musí být předloženy v MsTems, a musí být plněny podle termínu zadání v MsTeams. Výjímky mohou být uděleny jednotlivě a zcela výjimečně, a to pouze na základě velmi závažných osobních nebo zdravotních důvodů, a po dohodě s garantem předmětu. Předmět bude zakončen panelovou diskusí o jednotlivých úkolech cca po 8-12 studentech v termínech zkoušky uvedených v SISu.
Studijní opory
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (16.09.2023)
Veškreré relevantní informace a studijí literatura a další materiály budou v MsTeams tým PEDF-Evoluční biologie bakaláři