Poslední úprava: Mgr. Jakub Štědroň, Ph.D. (06.02.2023)
Kurz Česká studia pro studenty mezinárodního programu ERASMUS+ tvoří obvykle 13 lekcí po 90 minutách. Počet lekcí je dán harmonogramem příslušného akademického roku. Kurz otvíráme v zimním i letním semestru, pokud se přihlásí minimálně 8 studentů.
Výuka je zaměřena zejména na přiblížení reálií života v České republice, představení její bohaté kultury, historie, Univerzity Karlovy či Prahy a jejího architektonického dědictví. Studenti se též seznámí s fenomény jako je český sport nebo česká hospoda a také by si měli osvojit základní slovní zásobu nutnou k tomu, aby si v hospodě mohli objednat pivo a tradiční „svíčkovou“.
Poslední úprava: Mgr. Jakub Štědroň, Ph.D. (06.02.2023)
The Czech Language Course for students of the international programme ERASMUS+ usually consists of 13 lessons, each lasting 90 minutes. The number of lessons is determined by the academic year calendar. The course is opened both in the winter and summer semesters, as long as at least 8 students enroll.
The lessons are mainly focused on introducing the realities of life in the Czech Republic, it's rich culture, history, Charles University or Prague and it's architectural heritage. Students will also learn about phenomena such as Czech sports or Czech pubs and should acquire the basic vocabulary necessary to order beer and traditional Bohemian "svíčková“ (beef sirloin).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (01.02.2021)
Osvojení elementárních gramaticko-lexikálních prostředků, ovládání vybraných receptivních/produktivních činností, rozvoj komunikativní kompetence se zvláštním důrazem na fonologickou a lexikální kompetenci; A1.1 SERRJ.
Poslední úprava: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (08.02.2021)
Attainment of elementary grammar/vocabulary communication tools, mastering of specific receptive/productive activities, development of communication competence with the emphasis on phonological and lexical speaking skills. A1.1 of the CEFR.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (13.02.2020)
Pracovní listy k jednotlivým tématům
Poslední úprava: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (14.02.2020)
Worksheets on individual topics
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (13.02.2020)
Pravidelná docházka do výuky
Během výuky konverzace na probraná témata
Písemný zápočtový test
Poslední úprava: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (24.11.2010)
Credit Requirements
Regular attendance at classes
Conversation about practised topics during the classes
Written credit test
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (13.02.2020)
Výběr jazykových prostředků a slovní zásoby byl proveden s ohledem na jejich praktické využití ve standardních situacích.
Obsah výuky
Výslovnost
Základní fráze a pozdravy
Rod podstatných jmen, spojení přídavné jméno + podstatné jméno
Poslední úprava: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (14.02.2020)
The choice of the means of language and vocabulary to be taught was done with respect to their practical use in standard situations.
Content of lessons
Pronunciation
Basic phrases and greetings
Grammatical gender of nouns, conjunction adjective + noun
Derivation of feminine forms from masculine nouns
Geographical names (countries, inhabitants and languages names)
The verbs „to be“, „to have“, „to do”, „to study”, „to be called” („být“, „mít“, „dělat“, „studovat“, „jmenovat se “)
Personal and possessive pronouns - „my” „my”, „your”
Interrogative words - forming questions and short answers
Cardinal numbers
Studijní opory - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (13.07.2021)
In order to meet the learning objectives and your expectations, we will use a combination of all available and permissible communication channels when teaching foreign languages, namely the MS Teams platform, the correspondence method, consultations and ongoing verification of your language competence.