PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kvalitativní výzkum sociálních a zdravotnických organizací II. - YMR09POZI
Anglický název: Qualitative Research in Health and Social Organizations II.
Zajišťuje: Program Řízení a supervize (24-KRS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:8/14, Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: YMRS0015
Staré označení: YMR09POZI
Poznámka: student může plnit i v dalších letech
Garant: prof. Walter Lorenz, M.Sc., Ph.D.
Prerekvizity : YMR14POLI
Je prerekvizitou pro: YMR21VOLI, YAMZ1HSZ0
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Michal Růžička, Ph.D. (16.12.2016)
Druhý semestr kurzu navazuje na kurz Kvalitativní výzkum sociálních a zdravotnických organizací I. a prohlubuje dovednosti a znalosti, jak prakticky realizovat kvalitativní výzkum ve vlastní oblasti zájmu. Kurz je zaměřen na analýzu dat pomocí principů zakotvené teorie. Kurz je pojat prakticky, vedle přednášek se sestává zejména ze seminářů a domácí přípravy. Výuka probíhá blokově.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michal Růžička, Ph.D. (16.12.2016)

Studenti si vyzkoušejí analýzu vlastních dat pomocí techniky zakotvené teorie s tím, že zvládnou zejména techniku otevřeného kódování, dokážou identifikovat podstatné kategorie vyvozené z dat a naleznou mezi nimi existující vztahy. Studenti si osvojí základní dovednosti, jak získat empirickou informaci z kvalitativního materiálu a využít ji v praktickém rozhodování.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Michal Růžička, Ph.D. (16.12.2016)

Cíle kurzu:
- Studenti si vyzkoušejí analýzu vlastních dat pomocí techniky zakotvené teorie s tím, že zvládnou zejména techniku otevřeného kódování, dokážou identifikovat podstatné kategorie vyvozené z dat a naleznou mezi nimi existující vztahy. Studenti si osvojí základní dovednosti, jak získat empirickou informaci z kvalitativního materiálu a využít ji v praktickém rozhodování.

Výstupy kurzu:
Student
- Aplikuje techniku otevřeného kódování a dokáže popsat základní kategorie nalezené v datech,
- Prakticky si vyzkouší techniky axiálního kódování, identifikuje a pojmenuje vztahy mezi kategoriemi
- Provede základní analýzu dat podle principu zakotvené teorie
- Svá zjištění a postup analýzy demonstruje jak v písemné tak ústní formě

Podmínky zakončení předmětu:
- Pro absolvování kurzu je třeba včas (tj. nejpozději 3 pracovní dny před konáním zkoušky) odevzdat všechny zadané domácí úkoly a ústně obhájit výsledky své semestrální práce. Obhajoba je ústní a student při ní představuje svá zjištění a reaguje na komentáře vyučujícího.

Stručný program přednášek a seminářů:
Analýza kvalitativních dat
- organizace dat pro analýzu, vytváření prvních kategorií, ukázky toho, co všechno je možné v kvalitativních datech analyzovat, hledání kategorií, vytváření kódů, psaní analytických poznámek, interpretace dílčích závěrů

Grounded theory
- otevřené kódování: označování jevů, vytváření a pojmenování kategorií, rozvíjení vlastností a dimenzí kategorií, záznamy kódování
- techniky zvyšování teoretické citlivosti: kladení otázek, analýza slova (větného úseku, věty), technika protikladů, systematické porovnávání jevů, porovnávání se vzdálenými jevy atd.
- axiální kódování: paradigmatický model, jev, příčinné podmínky, kontext, intervenující podmínky, strategie jednání, následky, spojování a rozvíjení kategorií podle paradigmatického modelu, uvádění subkategorií do vztahu ke kategorii, spojování kategorií na úrovni dimenzí, sledování vztahů
- selektivní kódování: identifikace příběhu, určení vlastností a dimenzí centrální kategorie, uvádění kategorií do vztahu k centrální kategorii, ověřování vztahů, odhalování pravidelností, upevňování spojení, seskupování kategorií, zakotvení teorie

Psaní analytického textu, práce s citacemi a strategie prezentace dat.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michal Růžička, Ph.D. (16.12.2016)

Výstupy kurzu

Student

  • Aplikuje techniku otevřeného kódování a dokáže popsat základní kategorie nalezené v datech,
  • Prakticky si vyzkouší techniky axiálního kódování, identifikuje a pojmenuje vztahy mezi kategoriemi
  • Provede základní analýzu dat podle principu zakotvené teorie
  • Svá zjištění a postup analýzy demonstruje jak v písemné tak ústní formě

Stručný program přednášek a seminářů

Analýza kvalitativních dat

- organizace dat pro analýzu, vytváření prvních kategorií, ukázky toho, co všechno je možné v kvalitativních datech analyzovat, hledání kategorií, vytváření kódů, psaní analytických poznámek, interpretace dílčích závěrů

Grounded theory

- otevřené kódování: označování jevů, vytváření a pojmenování kategorií, rozvíjení vlastností a dimenzí kategorií, záznamy kódování

- techniky zvyšování teoretické citlivosti: kladení otázek, analýza slova (větného úseku, věty), technika protikladů, systematické porovnávání jevů, porovnávání se vzdálenými jevy atd.

- axiální kódování: paradigmatický model, jev, příčinné podmínky, kontext, intervenující podmínky, strategie jednání, následky, spojování a rozvíjení kategorií podle paradigmatického modelu, uvádění subkategorií do vztahu ke kategorii, spojování kategorií na úrovni dimenzí, sledování vztahů

- selektivní kódování: identifikace příběhu, určení vlastností a dimenzí centrální kategorie, uvádění kategorií do vztahu k centrální kategorii, ověřování vztahů, odhalování pravidelností, upevňování spojení, seskupování kategorií, zakotvení teorie

Psaní analytického textu, práce s citacemi a strategie prezentace dat.

 

Základní literatura:

STRAUSS, Anselm, CORBINOVÁ, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert, 1999.

ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.

 

Doporučená literatura 

Biograf: časopis pro kvalitativní výzkum. ISSN 1211-5770.

HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál 2005.

CHARMAZ, K. Constructing Grounded Theory.  Thousand Oaks: Sage, 2006.

MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2009.

RIESSMAN, C.K., ed. Qualitative studies in social work research. Thousand Oaks: Sage Publications, 1994.

SILVERMAN, D. Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. London: Sage, 2001. ISBN-10 0761968652.

 

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michal Růžička, Ph.D. (16.12.2016)

Pro absolvování kurzu je třeba včas odevzdat všechny zadané domácí úkoly a ústně obhájit jejich písemnou podobu. Obhajoba je ústní a student při ní představuje svá zjištění a reaguje na komentáře vyučující.

 

Plagiátorství v jakékoliv formě a podobě nebude tolerováno a bude řešeno zcela nekompromisně na katedrální i fakultní úrovni! Plagiátorství zahrnuje kopírování vět či odstavců z internetu, knih, článků či jiných zdrojů bez jejich řádné a správné citace; reprezentování slov, myšlenek a práce někoho jiného (i spolustudujících!) jako svých vlastních; a další formy akademické nečestnosti. Vyučující pravidelně kontrolují veškeré písemné projevy studujících pro známky plagiátorství prostřednictvím speciálního softwaru vyvinutého právě pro tyto účely, jež mají k dispozici. Plagiátorství může mít za následek až vyloučení ze studia. Pokud máte jakékoliv dotazy k tomuto tématu, či si nejste jisti, zda vámi využívané zdroje řádně a správně citujete, poraďte se DOPŘEDU se svými vyučujícími. Doporučujeme také konzultaci pedagogického textu Katedry genderových studií Stylistika, argumentace a akademické psaní, kde je téma plagiátorství detailně vysvětleno (k dispozici v SIS souborech pod kurzem Stylistika, argumentace a literární teorie).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK