Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (30.01.2023)
Cíl předmětu:
Student reflektuje vzhledem ke svým zkušenostem učitelskou profesi: Student na konkrétních příkladech umí
popsat smysl a cíl učitelské profese v současnosti vzhledem k respektu k osobnosti dítěte. Student si vyzkouší v
modelové situaci rozličné dovednosti, které učitel využívá a vysvětlí jejich smysl. Student si vyzkouší sebereflexi
vzhledem k potenciálnímu rozvoji svých pedagogických dovedností a popíše své sebepojetí v roli učitele. Student
vysvětlí několik strategií, které pomáhají psychohygieně učitele.
Student reflektuje modelové interakce ve třídě: Student si vyzkouší na konkrétním příkladu interakce mezi učitelem
a žákem popsat, jak se projevuje autorita učitele a jak souvisí s kázní. Student si vyzkouší na konkrétním příkladu
interakce mezi učitelem a asistentem popsat, jaká doporučení jsou pro jejich spolupráci vhodná vzhledem k
různým skupinám žáků. Student popíše přednosti a úskalí inkluze. Student si vyzkouší na konkrétním příkladu
popsat projevy sociálního klimatu ve třídě a ve škole. Student vysvětlí, jak se třída projevuje jako vrstevnická
skupina.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (30.01.2023)
Učitel 1) Smysl a cíle učitelské profese v současnosti. Učitelství jako respekt k osobnosti dítěte. 2) Rozvoj osobnostních, sociálních a didaktických dovedností učitele. 3) Dovednosti učitele ke spolupráci se žáky, rodiči, kolegy, vedením školy. 4) Učitel a jeho sebereflexe, práce s rozvojovými cíli, silnými a slabými stránkami. Sebepojetí učitele. 5) Psychohygiena učitelského povolání, syndrom vyhoření.
Interakce ve třídě 1) Autorita učitele a problematika kázně. 2) Interakce mezi učitelem a žáky ve vyučování. Řešení konfliktů. 3) Sociální klima třídy a školy. Školní třída jako vrstevnická skupina 4) Specifika práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce. Spolupráce učitele a asistenta. 5) Přednosti a úskalí inkluze. Práce učitele s nadanými žáky.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (12.01.2024)
1)ÚČAST NA SKUPINOVÉ DISKUSI "Jakým učitelem chci být." Diskuse bude probíhat v rámci posledních dvou přednášek v semestru. Na diskusi si každý žák připraví písemný podklad (min. 1 normostrana), který s sebou donese na diskusi vytištěný).Písemnou přípravou na diskusi bude "SWOT analýza" každého studenta ve vztahu k tématům probraným v obou semestrech. Student bude takto reflektovat své silné a slabé stránky, své (osobní) příležitosti, ale i hrozby související s výkonem učitelské profese z jeho pohledu (na základě dosavadních zkušeností). Termín diskuse si upřesníme během semestru.
Bližší instrukce k diskusi a k přípravě písemných podkladů na diskusi budou podány během přednášek.
2) ÚSTNÍ ZKOUŠKA (povinná literatura a obsah přednášek). Ke zkoušce je student povinen přinést seznam přečtené literatury (min. 3 monografie). Minimálně dva tituly musí být vybrány ze seznamu literatury níže. Bez donesení seznamu přečtené literatury není možné úspěšné vykonání zkoušky.Termín zkoušky bude stanoven na poslední přednášce. Zkoušku není možné vykonat bez účasti na skupinové diskusi.
V případě dotazů mě kontaktujte na email: karolina.buresova@htf.cuni.cz
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (16.02.2023)
Ústní zkouška (povinná literatura a obsah přednášek) a účast na skupinové diskusi (včetně písemného pokladu - "SWOT analýza").
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (30.01.2023)
Povinná literatura: Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2012, s. 79-94, 95 - 122, 141-158, 13-30. ISBN 978-80-262-0052-9. Dvořáková, M, Kolář, Z., Tvrzová, I., Váňová, R.: Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015, s. 13-38, 115-124. ISBN 978-80-247-5039-2. Vališová, A., Kasíková, H.: Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011, s. 185-187, 445-453, 15-26, 225-240 a 143-151. ISBN 978-80-247-3357-9. Doporučená literatura: Šeďová, K., Švaříček, R., Šalamounová, Z.: Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012, s. 261-270. ISBN 978-80-262-0085-7. Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994, s. 93-109. ISBN 80-7178-083-9. Skalková, J.: Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007, s. 133. ISBN 978-80-247-1821-7. Petty, G.: Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013, s. 107-110 a 362-375. ISBN 80-7178-681-0. Pasch, M.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998, s. 398-397 a 404-406. ISBN 80-7367-054-2
Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000. Portál ISBN: 978-80-7367-567-7
Kalhous, Z. : Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.