Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Pedagogická praxe je zaměřena na postupné poznání výchovně vzdělávací práce učitele v současné škole.
Stěžejní aktivitou studentů je vlastní pozorování vyučovacího procesu v různých základních a středních školách a
výchovných a vzdělávacích zařízeních. Další významnou aktivitou jsou pedagogicko-psychologické a didaktické
rozbory pozorovaných jevů s významnou oporou o znalosti studentů z pedagogiky, psychologie a zejména
didaktiky. Součástí pozorování a rozborů je vedení studentů k sebepojetí a sebereflexi ve vztahu k učitelské
profesi. Studenti vedou pečlivé strukturované záznamy svých pozorování v pedagogickém deníku. Záznamy z
pozorování a další úlohy, jež se váží k předmětu zakládají do studentského portfolia. Pedagogická praxe je svým
obsahem a rozsahem zaměřená na postupné rozvíjení klíčových profesních kompetencí budoucích učitelů,
poskytuje dostatečný prostor nejen pro pozorování výuky, přípravu na vlastní individuální pedagogickou praxi ale
zároveň i kvalitní reflexi a sebereflexi. Jedná se tak o posilování současných trendů ve vzdělávání a pregraduální
přípravě učitelů, jež korespondují s celosvětově se prosazujícím reflektivním modelem učitelského vzdělávání,
který klade důraz na systematickou reflexi a sebereflexi pedagogické činnosti jako klíčový faktor růstu jak u
studentů učitelství, tak u učitelů v praxi.
Sylabus
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Součástí seminářů a pedagogických rozborů jsou diskuse na následující témata: Učitel, učitelská profese, sebereflexe studentů, sebeuvědomění a sebepojetí posluchačů vzhledem k nárokům učitelské profese. Osobnost žáka, perspektivy jejího rozvoje, charakteristika žáka. Metodologie práce studenta na fakultní škole. Hospitace, rozbory, besedy, diskuse. První asistentská praxe. Technika plánování učitelské přípravy, příprava a plán hodiny. Projektování na různých úrovních práce učitele. Aplikace výzkumných technik: sociometrie, řízený rozhovor, anamnéza, diagnostické techniky. Hodnocení žáka. Škola jako sociální skupina s výrazným vzdělávacím programem a pozitivním komunikativním prostředím.
Přehled pracovišť, na kterých má být praxe uskutečňována (není smluvně zajištěno) ZŠ a MŠ ANGEL, Praha 12 ZŠ a MŠ Lyčkovo náměstí, Praha 8 ZŠ Ratibořická, Praha 8 MŠ, ZŠ a gymnázium sv. Augustina, Praha 4 ZŠ nám. Curieových, Praha 1 ZŠ pro žáky se specifickými poruchami chování, Praha 5 Gymnázium Jana Keplera, Praha 6 SOŠ Ohradní, Praha 4 Arcibiskupské gymnázium, Praha 2 VOŠ zdravotnická, Alšovo nábřeží, Praha 1 Křesťanské gymnázium, Praha 10
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Celková docházka 90% výuky pedagogické praxe. Pravidelná a aktivní účast studenta na společných skupinových násleších, hospitacích a reflexích ve školách. Podrobné záznamy z pozorování a reflexí výuky. Pečlivé zpracování Pedagogického deníku či Studentského portfolia. Realizace elektronického kurzu v moodle s názvem Didaktické praktikum https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5415 heslo: praktikum
Literatura
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Povinná: SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. SKALKOVÁ, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: PAIDO, 1995. ISBN 80-85931-11-7. MAZÁČOVÁ, N. (2014). Pedagogická praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-673-4. ŠVEC, V. a kol. Praktikum didaktických dovedností. Brno: PF MU, 1996. ISBN 80-210-1365-6. Časopisy Pedagogika, Moderní vyučování, Učitelské listy a Učitelské noviny. Studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5415 heslo: praktikum Doporučená: FILOVÁ, H. Budoucí učitelé na souvislé praxi aneb rukověť cvičného učitele. Brno: Paido. 1999. s. 93. ISBN 80-85931-73-7. HAVEL, J. JANÍK, T. (ed.) Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Brno. Pedagogická fakulta MU. s. 193. ISBN 80-210-3378-9. JANÍK, T. (ed.) Úloha fakultního cvičného učitele a fakultní cvičné školy v přípravě budoucího učitele. Brno: Pedagogická fakulta MU. 2002. s. 142. ISBN 80-86633-011-2. SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N., KARGEROVÁ, J. a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: 2015, ISBN 978-80-7290-83. MAZÁČOVÁ, N. (2014). Pedagogická praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-673-4. MAZÁČOVÁ, N. (2014). Vybrané problémy obecné didaktiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-677-2.