|
|
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (27.07.2022)
|
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (06.09.2023)
Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (3 kredity) a je stanovena na 87 hodin. Přímá výuka odpovídá 45 min./týden u přednášek, resp. 90 min./14 dní u cvičení pro studenty prezenční formy a 450 min./semestr pro studenty kombinované formy. Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 vyučovací hodinu přednášky a cvičení, což odpovídá 45 minut, časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (10 hodin), časem na plnění průběžných úkolů (15 hodin) a časem na přípravu na zápočet a zkoušku v rámci plnění předmětu (20 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta. Distanční výuka s ohledem na možný "comeback Covid-19" by probíhala ve formě on-line výuky, on-line konzultace, zadávání úkolů distančně na MS Teams. Nicméně za normálního výukového režimu je MS Teams využíváno jako nástroj komunikace, konzultace a prostředí pro zadávání a plnění průběžných úkolů či průběžné testování. Platí pro studenty prezenční i kombinované formy. _____________________________________________________ MS Team pro prezenční studenty "Mineralogie a petrologie (PS)": Odkaz na team: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ajAOK5nx10aJj06z_UI5on7YJSJPvIoJowa1IyDB4rHo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=c49a5d0e-fe5a-4c9f-949e-b56f75f3ce67&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 MS Teams pro kmbinované studenty "Mineralogie a petrologie (KS)": Odkaz na team: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a-pPWrxZUWSOJ5BG8li6HSY3EdefCe_fNad8z68YznVc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d46a57cf-c290-4ebd-ae9a-58f05f864104&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (08.09.2023)
Klasická skripta a učebnice: Ziegler, V. 2003. Základy mineralogie a petrografie pro studenty Pedagogické fakulty. UK PedF, Praha. 76 str. Hejtman, B. 1977. Petrografie. SNTL, Praha. 262 str. Slavík, F., Novák, J. & Konta, J. 1972. Mineralogie. Academia, Praha. 488 str. e-zdroje a učebnice: http://www.natur.cuni.cz/ugmnz/mineral/ http://mineralogie.sci.muni.cz/ http://www.geology.cz/aplikace/encyklopedie/term.pl http://webmineral.com http://petrol.sci.muni.cz/ http://geologie.vsb.cz/loziska/loziska/index.html https://online.fliphtml5.com/fwspv/vcol/#p=1 Databáze mineralogických a petrologických sbírek KBES, PedF UK viz http://geodb.pedf.cuni.cz/ |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (11.09.2023)
Obsah přednášky: 1. Mineralogie, krystalografie – vymezení vědního oboru mineralogie, předmět oboru, vztahy k jiným geologickým a aplikovaným oborům, krystalografie, definice krystalu, geometrie krystalu (Eulerova věta, krystalové osy, střed, osy souměrnosti, krystalografické zákony, struktura a symetrie krystalů (operace souměrnosti a prvky souměrnosti), krystalové osní elementy, krystalové tvary, spojky, srostlice, krystalografické soustavy (7 ks jejich charakteristika, základní krystalové tvary, minerály), vznik krystalů (tvar, habitus), povrch krystalu a jakost ploch, morfologie agregátů, atomová stavba krystalů, krystalová mřížka (definice, typy). 2. Fyzikální a chemické vlastnosti minerálů – mechanické vlastnosti minerálů (štěpnost, lom, tvrdost), hustota, magnetické a elektrické vlastnosti, radioaktivita minerálů, barva, vryp, lesk, luminiscence, optické vlastnosti (isotropní a anisotropní minerály, polarizace, polarizační mikroskop, omezení minerálů, zhášení minerálů, interference světla, opticky jednoosé a dvojosé minerály); chemická mineralogie (koloidy, metakoloidy, voda v minerálech), isomorfie, polymorfie, metody výzkumy minerálního chemismu. 3. Výskyt a geneze minerálů – parageneze, klasifikace ložisek, vznik minerálů (z magmatu, hlubinná pneumatolýza, hydrotermálních roztoků, z plynných exhalací, chemogenní a biogenní vznik, sedimentární metamorfózy, sekundární ložiska). Mineralogický systém: znalost krystalografické soustavy, fyzikálních a chemických vlastností, parageneze, naleziště v ČR a ve světe; I. prvky (Cu, Ag, Au, Hg, Fe, Pt, As, S, C); II sulfidy (sfalerit, chalkopyrit, galenit, cinabarit, pyrit, markazit, arsenopyrit, molybdenit); III. halovce (halit, sylvin, fluorit, karnalit); IV. oxidy (led, spinel, magnetit, korund, hematit, ilmenit, křemen, chalcedon, opál, kaseterit, wolframit, uraninit, goethit, limonit, bauxit); V. karbonáty (kalcit, aragonit, magnezit, dolomit, siderit, malachit, azurit); VI. sírany (baryt, anhydrit, sádrovec, chalkantit); VII. fosfáty (apatit, fosforit); VIII. silikáty – a) nesosilikáty (zirkon, olivín, granáty, kyanit, andaluzit, sillimanit, topaz); b) cyklosilikáty (beryl, turmalin); - c) inosilikáty (pyroxeny, amfiboly); – e) fylosilikáty (biotit, muskovit, lepidolit, jílové minerály); - f) tektosilikáty (Na-Ca živce, K-živce, leucit, natrolit, foidy); IX. organolity (jantar, ozokerit). Tektity a meteority, přírodní skla, horninotvorné minerály. 4. Horniny, magmatické horniny – definice hornin, horninový cyklus, cyklus vody a uhlíku, klasifikace hornin, struktury a textury hornin, magmatické horniny (struktury, textury, horninotvorné minerály Bowenovo schéma, klasifikace magmatitů, Streckeisenova klasifikace); hlubinné vyvřeliny (horniny s křemenem, horniny bez křemene, ultrabazické horniny); žilné vyvřeliny (aplity a pegmatity, lamprofyry); výlevné vyvřeliny (horniny s křemenem, horniny bez křemene, horniny s foidy, pyroklastický materiál, vulkanická skla). 5. Sedimentární horniny – definice, vznik sedimentárních hornin (zvětrávání, transport, sedimentace, diageneze), minerály sedimentární hornin, klasifikace sedimentů dle geneze, textury, klastické sedimenty (psefity, psamity, aleurity, pelity); biogenní sedimenty (karbonáty, silicity, allity, ferolity, manganolity, fosfority, evapority, kaustobiolity). 6. Metamorfované horniny – definice, vznik metamorfních hornin, faktory ovlivňující metamorfózu, typy metamorfóz (kontaktní, šoková, dislokační, regionální), minerály metamorfních hornin, indexové minerály, metamorfní zóny, metamorfní facie, hloubková pásma, textury, klasifikace metamorfních hornin (ekvivalenty klastických sedimentů, karbonátů, kyselých a bazických vyvřelin a ultrabazik, migmatitizace, metasomatóza, dislokační metamorfóza. 7. Ložisková geologie – základní pojmy a termíny (ložiska, využitelnost, zdroj, ruda, neruda, energetické suroviny, geneze ložisek – endogenní (magmatogenní, magmato-sedimentogenní, metamorfogenní) a exogenní (sedimentogenní), tvary ložiskových těles, syngenetická a epidenetická ložiska, klasifikace ložisek (rudy, nerudy, energetické suroviny – konvenční a nekonvenční ložiska – frakování „břidličný plyn“), ložiska v ČR. Obsah cvičení: 1. Krystalografie – demonstrace základních krystalografických soustav a krystalových tvarů na modelech a reálných krystalech minerálů. 2. Vlastnosti minerálů a mineralogický systém – praktická ukázka vlastností minerálů, které můžeme využít k jejich identifikaci (vzhled, tvrdost, vryp aj.). Praktická ukázka klíčových minerálů z jednotlivých skupin mineralogického systému. Prvky: měď, grafit, síra. Sulfidy: sfalerit, galenit, pyrit, markazit, chalkopyrit, cinabarit (rumělka). Halogenidy: halit, fluorit. Oxidy: magnetit, hematit, křemen (záhněda, růženín, ametyst, citrín), achát, opál, limonit. Karbonáty: kalcit, aragonit, magnetit, siderit, malachit. Sírany: sádrovec, chalkantit. Křemičitany: olivín, granát (pyrop), pyroxen, amfibol, mastek, biotit, muskovit, plagoklásy, ortoklas (K-živec). Organolity: jantar. 3. Vyvřelé horniny – ukázka hlavních horninotvorných minerálů vyvřelých hornin. Ukázka základních horninových typů (hlubinné vs. výlevné, kyselé vs. bazické vyvřeliny – granit (žula), granodiorit, diorit, gabro, peridotit, pegmatit, ryolit, andezit, bazalt (čedič, melafyr), znělec, pemza, obsidián. 4. Sedimentární a metamorfované horniny – ukázka hlavních horninotvorných minerálů a dalších součástí sedimentárních hornin, horninotvorné organismy. Přehled hlavních horninových typů. Ukázka hlavních horninotvorných minerálů metamorfovaných hornin a jejich texturních prvků (metamorfní foliace). Sedimentární horniny – štěrk/slepenec, písek/pískovec (arkóza, droba), prach/prachovec, jíl/jílovec, břidlice, slínovec (opuka), vápenec, buližník, rašelina, uhlí. Metamorfované horniny – fylit, svor, pararula, ortorula, mramor, granulit, amfibolit, serpentinit (hadec), migmatit. 5. Opakování - poznávačka z krystalografie, mineralogie a petrologie. |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (06.09.2023)
Zápočet je udělen po splnění následujících kritérií: (a) 100% účast na cvičeních (PS) a seminářích (KS), (b) vypracování 2 průběžných úkolů, (c) 70% úspěšnost v testu z mineralogie a petrologie, (d) 70 % úspěšnost v „poznávačce“ z krystalografie, mineralogie a petrologie. Zkouška je ústní, učivo v rozsahu sylabu. Započet je prerekvizicí pro zkoušku! |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (06.09.2023)
Studijní opory (studijní materiály, záznamy přednášek a cvičení) jsou volně k dispozici po přihlášení do MS Teams a jsou totožné pro studenty prezenční i kombinované formy. _____________________________________________________
MS Team pro prezenční studenty "Mineralogie a petrologie (PS)":
Odkaz na team: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ajAOK5nx10aJj06z_UI5on7YJSJPvIoJowa1IyDB4rHo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=c49a5d0e-fe5a-4c9f-949e-b56f75f3ce67&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
MS Teams pro kmbinované studenty "Mineralogie a petrologie (KS)":
Odkaz na team: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a-pPWrxZUWSOJ5BG8li6HSY3EdefCe_fNad8z68YznVc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d46a57cf-c290-4ebd-ae9a-58f05f864104&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
|