|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kornélia Kolářová Takácsová, Th.D., Ph.D. (26.04.2023)
Cíl předmětu: Podat přehled o vývoji středověké hudby. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kornélia Kolářová Takácsová, Th.D., Ph.D. (26.04.2023)
Sylabus: 1) seznámit studenty se strukturou a jednotlivými zpěvy mešního oficia (zpěvy ordinaria a propria), jejich formou a způsobem zpěvu (antifonální a responzoriální zpěv, sylabický, neumatický a melismatický zpěv), novou chorální tvorbou (tropy, sekvence, rýmovaná oficia), notací chorálu (neumová a chorální) a jejími jednotlivými typy (kvadratická, německá gotická, rombická) a liturgickými knihami, kde je zapsán gregoriánský chorál. 2) jednotlivých bohoslužbách hodinkového oficia a jejich zpěvech (žalmy, hymny, antifony, responsoria aj.) 3) dalších chorálních tradicích Západu (ambroziánský, beneventánský, mozarabský chorál) 4) světské hudbě středověku (písně trubadúrů, truvérů a minnesängrů) 5) české středověké hudbě (duchovní písně) 6) vývoji a formách vícehlasé hudby (epocha klášterních a katedrálních škol, Ars antiqua, Ars nova, italské trecento) a nejvýznamnějších představitelích 7) vývoji renesanční hudby - tzn. pět tzv. franko-vlámských škol a nejvýznamnější skladatelé jednotlivých generací, formy renesanční hudby (mše, moteto, madrigal, chanson aj.), menzurální notace. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kornélia Kolářová Takácsová, Th.D., Ph.D. (26.04.2023)
Sylabus: 1) seznámit studenty se strukturou a jednotlivými zpěvy mešního oficia (zpěvy ordinaria a propria), jejich formou a způsobem zpěvu (antifonální a responzoriální zpěv, sylabický, neumatický a melismatický zpěv), novou chorální tvorbou (tropy, sekvence, rýmovaná oficia), notací chorálu (neumová a chorální) a jejími jednotlivými typy (kvadratická, německá gotická, rombická) a liturgickými knihami, kde je zapsán gregoriánský chorál. 2) jednotlivých bohoslužbách hodinkového oficia a jejich zpěvech (žalmy, hymny, antifony, responsoria aj.) 3) dalších chorálních tradicích Západu (ambroziánský, beneventánský, mozarabský chorál) 4) světské hudbě středověku (písně trubadúrů, truvérů a minnesängrů) 5) české středověké hudbě (duchovní písně) 6) vývoji a formách vícehlasé hudby (epocha klášterních a katedrálních škol, Ars antiqua, Ars nova, italské trecento) a nejvýznamnějších představitelích 7) vývoji renesanční hudby - tzn. pět tzv. franko-vlámských škol a nejvýznamnější skladatelé jednotlivých generací, formy renesanční hudby (mše, moteto, madrigal, chanson aj.), menzurální notace.
|