Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (11.09.2023)
Cíl předmětu:
1) Student popisuje výchovu a vzdělávací praxi s teoretickým nadhledem.
2) Student rozumí výchově a vzdělávání jako záměrné a cílevědomé aktivitě.
3) Student si vyzkouší reflektovat své zkušenosti v roli žáka a studenta s porozuměním základním pedagogickým pojmům.
4) Student umí rozlišit mezi přeceňováním a podceňováním moci výchovy.
5) Student s porozuměním promýšlí otázky současného vyučování.
6) Student umí rozlišit konstruktivní a transmisivní přístup ke vzdělávání.
7) Student umí na konkrétních příkladech vysvětlit základní principy některých současných přístupů ke vzdělávání.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (11.09.2023)
Pedagogika jako věda, výchova a vzdělávání: 1) Vyučování a jeho základní kategorie: žák a učitel, cíl a obsah 2) Vyučování a jeho základní kategorie: organizační formy a metody výuky 3) Vyučování a jeho základní kategorie: motivace, hodnocení, evaluace, reflexe. 4) Historické pojetí vyučování: J. A. Komenský, J. Dewey, pedocentrismus. 5) Činitelé působící na formování člověka: Výchovný optimismus a výchovný pesimismus. 6) Současné a perspektivní otázky vyučování: Strategie 2030+, Delorsovy pilíře.
Přístupy ke vzdělávání: 1) Konstruktivní a transmisivní přístup ke vzdělávání. 2) Alternativní školy (Montessori, Waldorfská škola, Daltonský plán) 3) České školství v mezinárodním srovnání: inspirace ze zahraničí 4) Vybrané aktuální přístupy k vyučování: činnostní a zkušenostní učení, centra aktivit, problémové učení, svoboda ve vyučování, kooperativní a badatelská výuka, kritické myšlení, sebereflexe a sebepojetí žáka, 5) Implementace průřezových témat do výuky 6) Projektová metoda výuky
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (22.09.2023)
PODMÍNKY PRO SPLNĚNÍ PŘEDMĚTU:
1.Aktivní účast během výuky.
2. Úspěšné absolvování zápočtového testu. Test si budete moct napsat v posledních dvou přednáškách - termíny budou upřesněny.
V případě dotazů se prosím ptejte přímo na přednášce nebo využijte aktuální kontakt na vyučující: karolina.buresova@htf.cuni.cz
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (22.09.2023)
PODMÍNKY PRO SPLNĚNÍ PŘEDMĚTU:
1.Aktivní účast během výuky.
2.Úspěšné absolvování zápočtového testu. Test si budete moct napsat v posledních dvou přednáškách - termíny budou upřesněny.
V případě dotazůse prosím ptejte přímo na přednášce nebo využijte aktuální kontakt na vyučující: karolina.buresova@htf.cuni.cz
Literatura
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (17.10.2022)
Povinná literatura: Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2012, s. 79-94, 95 - 122, 141-158, 13-30. ISBN 978-80-262-0052-9. Dvořáková, M, Kolář, Z., Tvrzová, I., Váňová, R.: Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015, s. 13-38, 115-124. ISBN 978-80-247-5039-2. Vališová, A., Kasíková, H.: Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011, s. 185-187, 445-453, 15-26, 225-240 a 143-151. ISBN 978-80-247-3357-9.
Doporučená literatura: Šeďová, K., Švaříček, R., Šalamounová, Z.: Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7. Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-083-9. Skalková, J.: Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. Petty, G.: Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 80-7178-681-0. Pasch, M.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7367-054-2
Kalhous, Z. : Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.