Poslední úprava: PhDr. Jana Procházková (11.01.2024)
Studijní předmět se zaměřuje na objasnění a aktivní pochopení frekventantů problematiky krizových intervencí v
jednotlivých oblastech-rodině, škole a poradenství. V průběhu si frekventanti osvojí podstatu a souvislosti krizových
intervencí jak na straně klientů, tak na straně těch, kdož zasahují. Frekventanti se naučí vymezení, stanovení krize,
získají dovednost zvažování možných příčin a důsledků. Na základě absolvování kurzu dokáží rozpoznat
jednotlivá specifika individuálně zaměřených intervencí. Praktické nácviky jednotlivých kroků krizové intervence
poskytnou frekventantům sebezkušenostní dovednost. Součástí kurzu jsou i návštěvy specializovaných pracovišť,
které se zaměřují na krizové intervence, a tím studenti získají reflektivní zkušenost. Absolvováním tohoto kurzu
budou studenti schopni rozpoznat možné krizové situace v pedagogické praxi, budou schopni vymezit jejich
interferující faktory a ze své role pedagoga je i aktivně řešit. Předpokladem pro účast v kurzu je absolvování Bc.
studia s adekvátními psychologickými disciplínami (např. úvod do psychologie, pedagogická a sociální
psychologie).
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem po splnění zadaných úkolů, které budou studentům sděleny.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jana Procházková (11.01.2024)
Stanovení krize a vymezení základních pojmů. Reaktivita na straně účastníků krize včetně intervenujícího pracovníka. Fáze krize. Jednotlivé kroky krizové intervence. Praktické nácviky různých postupů a řešení s ohledem na specifika a individuální potřeby účastníků.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Procházková (11.01.2024)
Aktivní účast v diskusích během výuky a v návštěvách specializovaných pracovišť. Prostudování základní studijní literatury. Vypracování seminární práce v rozsahu 7-10 stran.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jana Procházková (11.01.2024)
Docházka s aktivní účastí i na specializovaná pracoviště v rámci kurzu. Zpracování průběžně zadaného úkolu. Vypracování seminární práce na studentem zvolené téma v problematice s částí teoretickou ( s odkazy a citacemi relevantní literatury)a praktickou ( ilustrující kazuistika s návrhy dalších možných řešení) - v rozsahu min 7 stran.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Procházková (15.01.2024)
Povinná: ŠPATENKOVÁ, Naděžda a kol. Krizová intervence pro praxi. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011. 195 s. Psyché. ISBN 978-80-247-2624-3. Doporučená: HONZÁK, Radkin a NOVOTNÁ, Vladimíra. Krize v životě, život v krizi. Praha: Portál, 2013. 129 s. Psyché; 5. KAST, Verena. Krize a tvořivý přístup k ní: typy životních krizí, jejich dynamika a možnosti krizové intervence. Překlad Jana Vašková. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. 167 s. Spektrum; 11. ISBN 978-80-7367-800-5. KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. 7. vydání. Praha: Portál, 2017. 403 stran. ISBN 978-80-262-1227-0. MATĚJČEK, Zdeněk a DYTRYCH, Zdeněk. Krizové situace v rodině očima dítěte: dětská závist - žárlivost, nevěra a rozvod - nový partner v rodině, nevlastní sourozenci - vzpomínky z dětství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002. 128 s. Pro rodiče. ISBN 80-247-0332-7. VIZINOVÁ, Daniela a PREISS, Marek. Psychické trauma a jeho terapie (PTSD): psychologická pomoc obětem válek a katastrof. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 158 s. ISBN 80-7178-284-X. SCHMIDBAUER, Wolfgang. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Překlad Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 171 s. ISBN 80-7178-312-9. SVOBODA, Jan, NĚMCOVÁ,Leona. Krizové situace výchovy a výuky. Vyd.1.Praha, TRITON,2015.ISBN978-80-7387-935-8. VODÁČKOVÁ, Daniela a kol. Krizová intervence. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 543 s. ISBN 978-80-262-0212-7. VYMĚTAL, Štěpán. Krizová komunikace a komunikace rizika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 176 s. Psyché. ISBN 978-80-247-2510-9.