Poslední úprava: Bc. Aneta Csikósová, DiS. (10.01.2024)
Cílem praxe je umožnit studentům získat praktické zkušenosti v organizacích veřejného (státní správa, neziskové organizace, veřejnoprávní organizace, atd.) nebo soukromého sektoru podílejících se na tvorbě nebo poskytování veřejných statků a služeb. V průběhu praxe získají studenti podklady a poznatky pro zpracování diplomových prací nebo pro svůj další profesní rozvoj a uplatnění. Praxe probíhá na pracovišti, které tematicky souvisí se schválenou diplomovou prací nebo jinak rezonuje se zájmy studentů a rozvojem jejich dovedností.
Poslední úprava: PhDr. Petr Witz, Ph.D. (17.10.2023)
The aim of internships is to enable students to gain practical experience in organizations of the public sector (civil service & state administration, local government, non-governmental organizations, etc.) or private companies delivering public sector-relevant services. In the course of their internships, students are to learn and rehearse practical skills as well as gain access to data for their diploma theses. Department of Public and Social Policy takes great care of helping to broker top employment opportunities for its graduates. To this end, it maintains and continues to expand a network of partner organisations to which students have access during their studies in the form of compulsory work placements and internships. These include the most prestigious and useful public administration organisations, non-profit organisations, think tanks and corporations from the private sector. Regular opportunity fairs are held throughout the year and the experience of students and employers is continuously evaluated. It is slowly becoming a rule that our trainees in partner organisations remain in permanent employment after their internship/placement. And if they don't, they leave with a sensational experience and an item on their CV that carries a lot of weight in subsequent job interviews.
The internship takes place either in concentrated form over the summer holidays or spread over the school term. The minimum duration of the internship is 80 hours. However, longer periods or longer internships can be arranged and accepted. A catalogue of partner organisations is available to students. Information about current opportunities with partner organisations can be found on the department's Facebook account. However, the catalogue and the list of offers are for guidance only. Students can arrange an internship with any organization as long as it meets the general criteria of the field. A bilateral agreement can be concluded with the relevant organisation, which is signed by the Dean on behalf of the Faculty. If an agreement with a partner organisation is required, a minimum of 14 days should be allowed for the agreement to be processed. However, the agreement is not a requirement. In the absence of an agreement between the faculty and the partner organisation, it is the student's responsibility to ensure that he/she receives a confirmation letter and evaluation report signed by a representative of the receiving institution (forms available in the IS).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Bc. Aneta Csikósová, DiS. (10.01.2024)
Praxe ve veřejném a občanském sektoru slouží:
k seznámení studentů s procesem tvorby a implementace veřejných politik, včetně jejich informačních, analytických a evaluačních metod,
k navázání kontaktů s potenciálním zaměstnavatelem a odbornou veřejností,
k získávání informací potřebných pro zpracování diplomové práce. (Podle možností může student na určeném pracovišti uskutečnit dílčí empirické šetření; jeho koncept však musí schválit vyučující/konzultant diplomové práce a příslušný pracovník praxe.)
Poslední úprava: PhDr. Petr Witz, Ph.D. (17.10.2023)
Internships have the following goals: (a) to familiarize students with the process of development and implementation of public policies, including analytical and evaluation methods used in practice, b) to establish contacts with potential employers and professional associations, c) where possible, students may undertake an empirical investigation at a designated workplace; however, the design of the investigation must be approved by the thesis supervior/advisor and a relevant representative of the employer
Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Poslední úprava: Bc. Aneta Csikósová, DiS. (10.01.2024)
Criteria for a successful completion of the course:
1) submission of a report from the internship accompanied by an evaluation from the receiving institution
2) attendance at the final meeting where students' experiences from their internships will be presented, exchanged and discussed
Literatura -
Poslední úprava: Bc. Aneta Csikósová, DiS. (10.01.2024)
Kurz nemá povinnou literaturu, doporučeno:
Hrdličková, A.: Odborná praxe v prostředí vysokého školství. Masarykova univerzita; 2013.
Mikušová Meričková, B. - Stejskal, J.: Teorie a praxe veřejné ekonomiky. Wolters Kluwer; 2014.
Peková J. - Pilný, J. - Jetmar, M.: Veřejný sektor-řízení a financování. Wolters Kluwer; 2012.
Rektořík J. - Hyánek, V. - Škarabelová, S. - Lukášová, R. - Winkler, J. - Jurajdová, H., Fojtíková, J., Prouzová, Z.: Organizace neziskového sektoru. Základy ekonomiky, teorie a řízení. Ekopress; 2010.
Veselý, A. - Nekola, M.: Policy analysis in the Czech Republic. Policy Press; 2016.
Poslední úprava: PhDr. Petr Witz, Ph.D. (17.10.2023)
The course has no required readings. There are a few publications recommended to student's attention:
Hrdličková, A.: Professional practice in the environment of higher education. Masaryk University; 2013.
Mikušová Meričková, B. - Stejskal, J.: Theory and practice of public economics. Wolters Kluwer; 2014.
Peková J. - Pilný, J. - Jetmar, M.: Public sector-governance and financing. Wolters Kluwer; 2012.
Rektořík J. - Hyánek, V. - Škarabelová, S. - Lukášová, R. - Winkler, J. - Jurajdová, H., Fojtíková, J., Prouzová, Z.: Organisation of the non-profit sector. Basics of economics, theory and management. Ekopress; 2010.
Veselý, A. - Nekola, M.: Policy analysis in the Czech Republic. Policy Press; 2016.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Bc. Aneta Csikósová, DiS. (10.01.2024)
Podmínkou pro udělení zápočtu je:
odevzdání zprávy z praxe doložené hodnocením ze strany instituce;
účast na závěrečném setkání, kde budou prezentovány a diskutovány zkušenosti s absolvovanou praxí.
Poslední úprava: PhDr. Petr Witz, Ph.D. (17.10.2023)
Criteria for a successful completion of the course:
1) submission of a report from the internship accompanied by an evaluation from the receiving institution
2) attendance at the final meeting where students' experiences from their internships will be presented, exchanged and discussed
Sylabus -
Poslední úprava: Bc. Aneta Csikósová, DiS. (10.01.2024)
Praxe probíhá buď jednorázově o prázdninách nebo průběžně ve školním roce. Minimální rozsah stáže je 80 hodin. Lze ovšem domluvit a uznat i delší časový rozsah, případně dlouhodobější praxi. Studentům bude k dispozici katalog aktuálních příležitostí u partnerských organizací. Tento katalog však slouží jen jako orientační pomůcka. Studenti se mohou na absolvování stáže domluvit s libovolnou organizací, pokud tato splňuje obecná kritéria oboru. S příslušnou organizací lze uzavřít dvostrannou dohodu, kterou za fakultu podepisuje paní děkanka. Pokud je dohoda s fakultou partnerskou organizací vyžadována, je zapotřebí počítat minimálně se 14-ti denní lhůtou na její vyřízení. Pokud neexistuje dohoda mezi fakultou a partnerskou organizací, je povinností studenta zajistit si potvrzení o absolvování stáže a hodnocení na formuláři, který je přiložen níže.
Shrnutí postupu:
Student/ka si po konzultaci s vedoucí/m práce vybere stáž. Stáže mohou proběhnout i v soukromém sektoru. Stáží lze absolvovat více.
Garant předmětu stáž schválí.
Student/ka si samostatně dohodne stáž, případně (pokud je partnerskou organizací vyžadována) rovněž zajistí podpis samostatné dohody o zajištění stáže u poskytovatele ve 4 vyhotoveních (viz formulář 17 na https://fsv.cuni.cz/studium/formulare-navody/formulare-bc-mgr), které následně předá na sekretariát katedry. V případě, že je dohoda s fakultou vyžadována, musí student/ka počítat s cca 14-ti dny na vyřízení před zahájením stáže.
Student/ka absolvuje stáž/praxi v rozsahu nejméně 80 hodin.
Do 14 dní od absolvování stáže sepíše student/ka Zprávu z praxe, kterou spolu s podepsaným hodnocením poskytovatele stáže předá garantovi předmětu.
Student/ka se zúčastní závěrečného setkání, kde budou prezentuje a diskutuje své zkušenosti se získáním praxe a jejím průběhem.
Mezi nejčastější instituce patří orgány veřejné správy (z ministerstev především Úřad vlády, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo vnitra, dále potom krajské úřady, ale i městské části) a neziskové organizace poskytující sociální služby. Příklady institucí: Evropská rozvojová agentura, Institut plánování a rozvoje Hl.města Prahy, Městská část Praha 9, Sdružení pro integraci a migraci.
Poslední úprava: PhDr. Petr Witz, Ph.D. (17.10.2023)
Syllabus: JSM504 Internship in public or non-profit sector
The aim of internships is to enable students to gain practical experience in organizations of the public sector (civil service & state administration, local government, non-governmental organizations, etc.) or private companies delivering public sector-relevant services. In the course of their internships, students are to learn and rehearse practical skills as well as gain access to data for their diploma theses. Department of Public and Social Policy takes great care of helping to broker top employment opportunities for its graduates. To this end, it maintains and continues to expand a network of partner organisations to which students have access during their studies in the form of compulsory work placements and internships. These include the most prestigious and useful public administration organisations, non-profit organisations, think tanks and corporations from the private sector. Regular opportunity fairs are held throughout the year and the experience of students and employers is continuously evaluated. It is slowly becoming a rule that our trainees in partner organisations remain in permanent employment after their internship/placement. And if they don't, they leave with a sensational experience and an item on their CV that carries a lot of weight in subsequent job interviews.
The internship takes place either in concentrated form over the summer holidays or spread over the school term. The minimum duration of the internship is 80 hours. However, longer periods or longer internships can be arranged and accepted. A catalogue of partner organisations is available to students. Information about current opportunities with partner organisations can be found on the department's Facebook account. However, the catalogue and the list of offers are for guidance only. Students can arrange an internship with any organization as long as it meets the general criteria of the field. A bilateral agreement can be concluded with the relevant organisation, which is signed by the Dean on behalf of the Faculty. If an agreement with a partner organisation is required, a minimum of 14 days should be allowed for the agreement to be processed. However, the agreement is not a requirement. In the absence of an agreement between the faculty and the partner organisation, it is the student's responsibility to ensure that he/she receives a confirmation letter and evaluation report signed by a representative of the receiving institution (forms available in the IS).
Terms of accomplishement: active attendance at the concluding seminar, submission of a report from the internship accompanied by an evaluation from the receiving institution. Credits will be given after a positive assessment of student's performance based on a written report concerning the course of the internship and its outcome (documents must be delivered to the course leader within 14 days after the internship end)
Internships have the following goals: (a) to familiarize students with the process of development and implementation of public policies, including analytical and evaluation methods used in practice, b) to establish contacts with potential employers and professional associations, c) where possible, students may undertake an empirical investigation at a designated workplace; however, the design of the investigation must be approved by the thesis supervior/advisor and a relevant representative of the employer
Summary of the procedure:
a)Student chooses the internship in consultation with his supervisor and the course leader. Internships can also take place in the private sector. Multiple internships can be taken. b) The course leader approves the internship. c)Student arranges the internship independently or (if required by the partner organisation) an agreement is signed between the Faculty of Social Sciences and internsip provider in 4 copies (see form 17 at https://fsv.cuni.cz/studium/formulare-navody/formulare-bc-mgr), which are then submitted to the departmental secretariat. In the event that the agreement with the faculty is required, students should allow approximately 14 days for processing before the start of the internship. d) The student completes the internship of at least 80 hours. e) Within 14 days of completing the internship, the student will submit an Internship report to the course leader along with a signed evaluation from the internship provider. f) Student will attend a final meeting to present and discuss his/her experience from his/her internhip.