|
|
|
||
Poslední úprava: Jana Kolářová (18.02.2022)
|
|
||
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)
Cílem předmětu je seznámit studenty s vlivem a rolí masmédií a marketingu na iniciaci užívání návykových látek v různých cílových skupinách. |
|
||
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)
Znalosti: Student/ka má dobré znalosti o výzkumných metodách, jejich aplikačních možnostech a limitech, o výchozím teoretickém rámci na úrovni soudobých poznatků v této oblasti. Znalost zahrnuje též přehled v soubobých kritických otázkách metodologie v moderní adiktologii a interdisciplinárním a transdiciplinárním výzkumu. Zná a rozumí možnostem kombinace různých metodologií a v jejich rámci pak metodám výběru souboru, metodám tvorby dat, metodám zpracování, analýzy a interpretace dat. Dovednosti: Umí kriticky hodnotit výzkumné studie. Umí samostatně aplikovat etické zásady na reálný výzkumný postup a identifikovat jeho silné a slabé stránky. Je přitom schopen/schopna propojovat poznatky různých oborů a výsledky práce správně interpretovat a zhodnotit. Kompetence: Studenti jsou schopni na své úrovni samostatně navrhnout a provést oponenturu výzkumné studie a publikovaných výsledků. Jsou schopni svoje kritické připomínky argumentačně podepřít a obhájit. Jsou schopni čerpat a pracovat se zahraniční literaturou a přenášet moderní poznatky mezi různými modely a aplikovat je do kontextu daného výzkumného problému při zachování eticky korektního postupu. |
|
||
Poslední úprava: Jana Kolářová (18.02.2022)
1. Úvod do předmětu: Základní pojmy v primární prevenci užívání návykových látek (dále jen PP), resp. rizikového chování (zejm. dělení prevence specifické - nespecifické; všeobecné, selektivní, indikované s vysvětlením přesahů); vztah mezi rizikovými a protektivními faktory
2. Teoretické modely v PP: Představení a zarámování všech hlavních teoretických modelů v PP, resp. rizikového chování (KAB, komunitní, CSI, masmediální programy, peer/rodičovské programy, modely šíření informací, tělové modely aj.), jejich výhody, nevýhody, omezení, jak programy (ne)fungují?, příklady efektivních/neefektivních projektů v praxi.
3. Základní pojmy ve výzkumu, evaluaci a vědě v PP: Rozdíly mezi výzkumem, evaluací a vědou. Typy proměnných, reliabilita, validita, výzkumný plán, reprezentativita, pravděpodobnost ve výzkumech v PP. Metaanalýzy a metastudie v PP (seznámení s realizovanými zahraničními studiemi a jejich výsledky); příklady dobré a špatné praxe a vědy.
4. Výzkum v PP: V čem spočívá výzkum v PP, proč jej provádíme - , kdo jej provádí - realizátor, pro koho - zadavatelé, na kom - soubor, jak - výzkumný design, za co - finanční možnosti, kdy - časový plán a kde - rozsah studií? Příklady realizovaných výzkumných studií v ČR a zahraničí v oblasti PP.
5. Typy výzkumů v PP: Základní výzkumné designy v PP v rámci kvantitativního a kvalitativního přístupu. Zacházení s populací, souborem, výběrové metody. Nejčastější statistické a kvalitativní postupy. Etické otázky výzkumů v PP.
6. Evaluace v PP 1: Evaluace preventivních intervencí, programů a/nebo projektů. Co je evaluace, proč evaluovat, co evaluací zjišťujeme, co s výsledky evaluací. Co je třeba zajistit v jednotlivých fázích výzkumné práce v PP. Vypracování modelového výzkumného designu v oblasti PP.
7. Evaluace v PP 2: Druhy evaluací: Formativní a normativní; Evaluace plánování, procesu implementace, výsledku. Evaluace drogové prevence z pohledu realizátorů programu, evaluátorů, donátorů a koordinačních subjektů na národní úrovni (např. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR) a na mezinárodní úrovni (např. Evropská komise, EMCDDA aj.)
8. Práce s výstupy výzkumů v PP: Komunikace výsledků evaluací jednotlivým subjektům v PP - koordinátoři, donátoři a poskytovatelé primární prevence. Typy výstupů, v jaké formě předkládat výstupy, jak výstupy přizpůsobit cílové skupině, způsoby prezentace (včetně např. tiskových konferencí). |
|
||
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)
Doporučená literatura:
|
|
||
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)
MS Teams: Prevence 20/21 B03057 Viz. přiložené soubory: "Unplugged": A school-based randomized control trial to prevent and reduce adolescent substance use in the Czech Republic Data Analysis in prevention systematic review of school-based prevention Sex specific trajectories in cigarette smoking behaviors among students participating in the Unplugged school-based randomized control trial for substance use prevention Methods for Synthesizing Findings on Moderation Effects Across Multiple Randomized Trials Formativní evaluace procesu implementace preventivního programu Unplugged školními metodiky prevence |
|
||
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)
Požadavky k zápočtu: |