Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (21.02.2019)
Tento volitelný předmět plní zčásti remediální, zčásti konsolidační i prohlubující funkci. Má též ovšem potenciál motivační. Je zaměřen na primárně parolové disciplíny. Propojuje teorii s praktickou analýzou, a současně tam, kde je to náležité, využívá též konfrontačního pohledu. Posluchači se na výuce aktivně podílejí, a to prostřednictvím prezentací na vybraná zadaná témata, dále jejich oponenturou a následně analýzou rozmanitých autentických ukázek z hlediska příslušných okruhů. Dle potřeby se ve výuce kombinují prvky přednášky, semináře i workshopu. V závěru kurzu se poznatky syntetizují a směřují ke komplexní analýze a lingvistické interpretaci autentických ukázek.
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (21.02.2019)
This option serves partly remedial, and partly consolidating, functions. It is also designed to deepen the student’s knowledge and may have a motivating force. It focusses primarily on parole disciplines. The seminar strives to interrelate theory with practical analysis, and wherever necessary, adopts the contrastive approach. The students take a crucial, active part in seminar activities, viz. through presentations on the selected given topics, through their peer-reviewing of the presentations, and by analysing a variety of authentic text samples in view of the particular linguistic areas. The lessons may occasionally combine features of lectures, seminars and workshops.
Deskriptory -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (31.01.2022)
V případě pandemické situace bude výuka probíhat online prostřednictvím Zoom. Nadto mohou
posluchači ke komunikaci využívat též fakultního emailu (renata.pipalova@pedf.cuni.cz).
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (31.01.2022)
In case of the pandemic situation teaching will be provided online via Zoom.
In addition, the students may interact with the teacher via the email (renata.pipalova@pedf.cuni.cz).
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (21.02.2019)
CRYSTAL, D.: The Cambridge Encyclopedia of the English Language (relevant chapters). 2nd. Ed.. Cambridge: Cambridge University Press. 2003. ISBN 978-051530330.
FIELD, J. Psycholinguistics. A Resource Book for Students. London & New York: Routledge, 2003. ISBN 978-0415276009.
HALLIDAY, M.A.K. a R. HASAN. Language, Context, and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective. Oxford: Oxford University Press. 1985. ISBN:0-19-437154-9.
ROACH, P.: English Phonetics and Phonology. 4th ed. Cambridge: Cambridge University Press. 2009.ISBN 978-0-521-71740-3.
SCOVEL, T.: Psycholinguistics. Oxford: Oxford University Press. 1998.ISBN 978-0194372138.
HOLMES, J. An Introduction to Sociolinguistics. 4th edition. London: Routledge, 2013. ISBN 978-1408276747 SPOLSKY, B.: Sociolinguistics. Oxford: Oxford University Press. 1998. ISBN 0 19437211-1.
VERDONK, P. Stylistics. Oxford: Oxford University Press. 2003. ISBN 0-19-437240-5.
WIDDOWSON, H.G. Discourse Analysis. Oxford: Oxford University Press. 2007. ISBN 978 O 19 4389211
YULE, J.: Pragmatics. Oxford Introductions to Language Study. Oxford: Oxford University Press. 2nd ed. 1996. ISBN 0194372073
YULE, G.: The Study of Language. Cambridge: Cambridge University Press. 4th ed. 2010 ISBN 978-0-521-74922-0.
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (21.02.2019)
CRYSTAL, D.: The Cambridge Encyclopedia of the English Language (relevant chapters). 2nd. Ed.. Cambridge: Cambridge University Press. 2003. ISBN 978-051530330.
FIELD, J. Psycholinguistics. A Resource Book for Students. London & New York: Routledge, 2003. ISBN 978-0415276009.
HALLIDAY, M.A.K. a R. HASAN. Language, Context, and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective. Oxford: Oxford University Press. 1985. ISBN:0-19-437154-9.
ROACH, P.: English Phonetics and Phonology. 4th ed. Cambridge: Cambridge University Press. 2009.ISBN 978-0-521-71740-3.
SCOVEL, T.: Psycholinguistics. Oxford: Oxford University Press. 1998.ISBN 978-0194372138.
HOLMES, J. An Introduction to Sociolinguistics. 4th edition. London: Routledge, 2013. ISBN 978-1408276747 SPOLSKY, B.: Sociolinguistics. Oxford: Oxford University Press. 1998. ISBN 0 19437211-1.
VERDONK, P. Stylistics. Oxford: Oxford University Press. 2003. ISBN 0-19-437240-5.
WIDDOWSON, H.G. Discourse Analysis. Oxford: Oxford University Press. 2007. ISBN 978 O 19 4389211
YULE, J.: Pragmatics. Oxford Introductions to Language Study. Oxford: Oxford University Press. 2nd ed. 1996. ISBN 0194372073
YULE, G.: The Study of Language. Cambridge: Cambridge University Press. 4th ed. 2010 ISBN 978-0-521-74922-0.
Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (31.01.2022)
1. ( 24/2) Úvod; Textová lingvistika - koheze a koherence
2. (3/3) Textová lingvistika a stylistika - registr, typ textu, intertextualita
3. (10/3) Fonetika
4. (17/3) Stylistika - psanost a mluvenost
5. (24/3) Stylistika (ne)formálnost a interakce
6. (7/4) Pragmatika - principy a presupozice
7. (14/4) Pragmatika - producentova intencionalita a recipientova akceptabilita
8. (21/4) Sociolingvistika - regionální a sociální rozvrsvení angličtiny
9. (28/4) Psycholingvistika a informativita: (de)kódování; osvojení si a ztráta jazyka
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (31.01.2022)
1. (24/2) Introduction; Text linguistics: Cohesion and coherence
2. (3/3) Text linguistics and stylistics: Register, text type, genre, stylistic variation; intertextuality
3. (10/3) Phonetics
4. (17/3) Stylistics: Literacy and Orality;
5. (24/3) Stylistics: (In)formality and interaction
6. (7/4) Pragmatics: Principles and presuppositions
7. (14/4) Pragmatics: Producer´s intentionality and recipient´s acceptability
8. (21/4) Sociolinguistics: Reginal and social variation of English
9. (28/4) Psycholinguistics and informativity: (de)coding; acquisition and loss of language
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (31.01.2022)
Aktivní účast na seminářích (max. dvě absence jsou povoleny)
Prezentace na zvolené téma
Oponentura jiné studentské prezentace
Odevzdání finalizované písemné verze prezentace
Test v podobě všestranné analýzy krátké ukázky z hlediska probraných témat parolových disciplín
Pozn. Součástí hodnocení je i formulační úroveň adepta.
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (31.01.2022)
Active participation in seminars (two classes may be missed)
Presentation on a selected topic
Peer-reviewing of a student presentation
Turning in of a finalized written version of the presentation
Test taking the form of a comprehensive analysis of a short text sample in view of the topics covered in the course (parole disciplines)
Note: The formulation aspect is an integral part of the assessment.