|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jiří Kolář (05.03.2018)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (11.11.2023)
Cílem předmětu je seznámení s problematikou sportovní přípravy dětí, stanovení obecných východisek této problematiky, jako základu pro trénink v pozdějších letech. Jedná se především o stanovení rozdílných přístupů, forem a metod oproti tréninku dospělých, o zvládnutí problematiky věkových a vývojových zákonitostí a jejich význam. V dalších oblastech se předmět zabývá dlouhodobou koncepcí přípravy, obecnými zásadami pro trénink dětí, složkami sportovního tréninku a jejich podobě v tomto období. Předmět se zabývá i doplňujícími otázkami, jako je vztah ke škole, k rodičům apod. Výstupy z učení Studen zná specifika ontogenetického vývoje v cílových věkových kategoriích a rozumí jejich významu pro sportovní trénink dětí a mládeže. Zná lokalizaci senzitivních období a umí vysvětlit jejich podstatu. Dokáže vymezit termín biologický věk a vysvětlit jeho význam pro trénink dětí a identifikaci sportovních talentů. Student dokáže vysvětlit termín dlouhodobé koncepce sportovního tréninku a chápe všechny hlavní oblasti, které se promítají do výběru jednotlivých strategií této koncepce. Umí definovat rizika spojená s ranou specializací a je schopen vymezit jejich vliv na jednotlivé etapy sportovního tréninku. Zná ontogenetická specifika tréninku jednotlivých pohybových schopností a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických cvičení. Chápe specifické vývojové požadavky na oblast osvojování technika a taktiky z hlediska cílů, metod a forem. Zná základní cíle a přístupy k psychologické přípravě u dětí. Student zná základní styly trenérského vedení a chápe, kdy a jak tyto styly v tréninku dětí užívat. Student chápe etiku práce trenéra dětí a s ní spojená témata. Zná základní problémové oblasti práce s rodiči dětí a ví, jak organizovat schůzky s rodiči. Student zná organizaci náboru dětí a chápe pozitivní i negativní oblasti jednotlivých přístupů k náboru dětí. Student chápe jednotlivé oblasti identifikace talentu a umí definovat základní okruhy z hlediska systémové a procesuální stránky. Student zná hlavní zásady diagnostiky sportovních talentů a její interpretaci, jak ve smyslu synchronním, tak i diachronním. Zná základní organizační strukturu a selekční modely užívané pro identifikaci talent. Je schopen uvést jejich klady i zápory. |
|
||
Poslední úprava: Marcela Kloučková (16.01.2023)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jiří Kolář (05.03.2018)
BAR-OR. O. (eds.): The Child and Adolescent Athlete. Blackwell Science : Oxford, 1996 BOMPA, T. O.: Total training for Young Champions. Human Kinetic Publisher : Champaign, Ill., 2000. DRABIK, J: Children & Sports training. Stadion : Island Pond, Ver., 1996 KUČERA, M. - KOLÁŘ, P. - DYLEVSKÝ, I.: Dítě sport a zdraví. Galén ": Praha 2011 LEE, M.: Coaching Children in Sport. Principles and Practice. Routlage : New York, 2002 PERIČ, T.: Hry ve sportovní přípravě dětí. Praha : Grada 2004. PERIČ, T.: Sportovní příprava dětí. Praha : Grada 2012. PERIČ, T.: Výběr sportovních talentů. Praha : Grada 2006. |
|
||
Poslední úprava: Marcela Kloučková (16.01.2023)
1. Obecná východiska sportovní přípravy dětí, Evropská charta sportu o sportu dětí, rozdíly mezi tréninkem dětí a dospělých. 2. Věkové a vývojové zákonitosti, kalendářní a biologický věk, senzitivní období a jejich význam pro trénink dětí. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku, rozdíly mezi koncepcí rané specializace a tréninku odpovídajícího vývoji. 3. Obecné zásady tréninku dětí. Sociálně interakční formy, počet asistentů, vztah k dětem, význam pomůcek pro trénink 4. Složky sportovního tréninku. Kondiční příprava. Rozvoj rychlostních a silových schopností - metody, formy a prostředky rozvoje. Vliv dlouhodobé přípravy na rozvoj těchto schopností. 5. Složky sportovního tréninku. Kondiční příprava. Rozvoj vytrvalostních a koordinačních schopností a pohyblivosti - metody, formy a prostředky rozvoje. Vliv dlouhodobé přípravy na rozvoj těchto schopností 6. Specifika rozvoje dalších složek sportovního tréninku ve sportovní přípravě dětí. Specifika technické přípravy – nácvik a zdokonalování pohybových dovedností. Taktická příprava a specifika nácviku taktických dovedností. Psychologická příprava a její specifika ve sportovní přípravě dětí.
|