PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kvalitativní metodologie výzkumu - YMH034
Anglický název: Qualitative Research Methodology
Zajišťuje: Program Historická sociologie (24-HS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
Garant: doc. PhDr. Jiří Šubrt, CSc.
Mgr. Marcel Tomášek, Ph.D.
Záměnnost : YMH134
Je záměnnost pro: YMH134
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Marcel Tomášek, Ph.D. (28.09.2020)
Kurz je koncipován jako blok teoretických přednášek a s nimi spojených praktických zadání. Postupuje od představení 5 základních oblastí, respektive, tradic kvalitativního výzkumu (biografický přístup, etnografie- antropologický přístup, fenomenologie a diskurzivní analýza, zakotvená teorie, případová studie), spíše narativního charakteru, k různým přístupům vizuální analýzy. Vedle fotografie a filmu jako archivních záznamových medií se nevyhýbá ani dalším vizuálně se uplatňujícím prostředím jako jsou muzejní a výstavní prostory nebo i šířeji veřejný prostor jako takový. V těchto intencích kurz dochází až k otázce materiality a performativity nahlížitelným i jako jisté estetice každodennosti. Praktický rozměr je potom založen na rozboru a diskusi konkrétních studií-příkladů užití různých metod. Studenti/ky by měli takto na základě vlastní práce se studiemi identifikovat konkrétní metodologické a praktické problémy výzkumu. Předmět slouží jako průprava seznamující s uplatněním různých kvalitativních metod a jeho cílem je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, jež jim umožní samostatnou a promyšlenou volbu výzkumné metody pro daný výzkumný terén. V době mimořádných opatření a distanční výuky je předmět vyučován prostřednictvím Microsoft Teams v rozvrhem daném termínu.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Barbora Pincová (18.08.2014)

Viz Moodle pod kurzy Historické sociologie.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Karolína Šedivcová (27.01.2018)
Osnova přednášek:

1. Počátky kvalitativní metodologie, rozlišení pěti tradic, pokus o mapu.

2. Biografický přístup, případová studie (case study).

3. Etnografie (antropologický přístup), zakotvená teorie (grounded theory).

4. Fenomenologie, diskurzivní analýza.

5. Vizuální analýza: Aumont, Van Leewen, Goffman.

6. Aumont: obraz a jeho pozorovatel, iluze zobrazení, prostorová a časová dimenze dispozitivu, obraz, analogie, zobrazený čas, význam obrazu.

7. Van Leewen: sociální sémiotika, sémiotické zdroje, diskurs a žánrový obraz.

8. Goffmanovy‚Gender Advertisements‘(1976): obrazové rámce.

9. Fotografický obraz a archivní film jako historické poznání.

10. Muzejní expozice: od antropologie k vizuální antropologii.

11. Od vizuality k performativnosti.

12. Estetika každodennosti.

Povinná studijní literatura:

  • CRESWELL, J. W. Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Traditions. London: Sage, 2007. ISBN-10 0761901442.

Doporučená studijní literatura:

  • AUMONT, A. L'image. Paris: Nathan, 2003. ISBN 102091907308 (AUMONT, A. Obraz. Praha: Akademie múzických umění, 2010. ISBN 97873311650).
  • CARBONELL, B. M. Museum Studies: An Anthropology of Contexts. Oxford: Wiley-Blackwell, 2012. ISBN 978-1-4051-7381-0.
  • FLICK, U. (ed.) The SAGE Handbook of Qualitative Data Analysis. Los Angeles, London, New Dehli, Singapur, Washington DC: Sage, 2014. ISBN 978446208984
  • FLICK, U. An Introduction to Qualitative Research. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage, 2002 ISBN 0-7619-7436-9.
  • GOFFMAN, E. Gender Advertisements. New York: Harper & Row, 1976. ISBN 0-06-132076.
  • HIGHMORE, B. Ordinary Lives: Studies in the Everyday. London, New York: Routledge, 2011 ISBN 978-0-415-46187-0.
  • CHARMAZ, K. Contructing Grounded Theory: A Practical Guide Through Qualitative Analysis. Los Angeles, London, New Dehli, Singapur, Washington DC: Sage, 2014. ISBN 978-0-7619-7353-9.
  • MITCHELL, W. J. T. Image Science. Chicago: University of Chicago Press, 2015. ISBN 978-0-226-23133-4.
  • SILVERMAN, D. Interpreting Qualitative Data: Methods for Analyzing Talk, Text and Interaction. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage, 2006. ISBN 0-7619-6865-2.
  • VAN LEEUWEN, T. Introducing Social Semiotics. London, New York: Routledge, 2005. ISBN 0-415-24944-9.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK