V nemocnici často dochází k neporozumění tomu, co dělá psycholog a duchovní v nemocnici. Cílem kurzu je
vymezovat a ukazovat místa obou oborů v systému nemocnice. V kurzu si budeme ukazovat na konkrétních
případech, co je práce psychologa a co duchovního. Rovněž za významnou je role zdravotníka. Totiž i zdravotník
přispívá k psychologické pohodě a taktéž k duchovní péči, kterou může indikovat. Jedním z vedlejších cílů toho
kurzu je přiblížit opět medicínu tzv. lékařské péči o duši, o kterou se opírá právě práce psychoterapeuta, ale i
nemocničního kaplana.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Marcela Holanová (10.07.2023)
Cílem kurzu je základní seznámí s prací nemocničních duchovních s otázkou individuální spirituality. Současně chceme vymezit, kde je indikována práce psychologa a kde kaplana, a to na konkrétních kazuistikách.
Sylabus
Poslední úprava: Marcela Holanová (10.07.2023)
Práce s naději:
1. Co je práce duchovní a co psychologická?
2. Duchovní péče u seniorů a psychologická práce.
3. Klinická duchovní péče u lidí ve středním věku a psychologická péče.
4. Klinická duchovní péče u lidí v produktivním věku a psychologická péče.
5. Klinická duchovní péče u mladých lidí pře začátkem produktivního věku
6. Klinická duchovní péče u adolescentů a psychologická péče.
7. Klinická duchovní péče u lidí v pubertálním věku a psychologická péče.
8. Klinická duchovní péče u lidí ve školním věku a psychologická péče.
9. Klinická duchovní péče u lidí ve středním věku a psychologická péče.
10. Utrpení mladého člověka. Nástin vývoje mladého dospělého.
11. Utrpení člověka ve středním věku. Krize středního věku a nemoc.
12. Utrpení seniorů v nemoci. Osamělost a izolace.
13. Utrpení a bolest.
14. Syntéza: Jak pracovat s utrpením v cyklu života? Jak pracovat se smyslem?
Metody výuky
Poslední úprava: Marcela Holanová (10.07.2023)
Interaktivní výuka, přehrávání rolí, kazuistiky, seznámení s vývojem pomocí vlastní zkušenosti a zakořenění v teorii a praxi.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jakub Formánek, Ph.D. (14.02.2024)
Zakončení ústním kolokviem. Schopnost vést rozhovor s dítětem, dospělým nebo seniorem. Cíl: Monitorování a reflexe potřeb.
Hodnocení studenta
Forma
Váha
Ústní zkouška
100
Rozpis výuky -
Rozpis stáž
Týden bloku
Obsah stáže
Soubory
Poznámka
Hodnocení
1
Co je práce duchovní a co psychologická?
Čas výuky: středa 14:00 – 15:30 hodin. První setkání 21. 2. 2024. Místo výuky: Faustův dům, 1. patro, učebna č. 11 (HUMP1). Vyučující: Jakub Formánek, Ph.D.
průměr: 5, hodnoceno: 5x
2
Duchovní péče u seniorů a psychologická práce.
průměr: 5, hodnoceno: 5x
3
Klinická duchovní péče u lidí ve středním věku a psychologická péče.
průměr: 5, hodnoceno: 5x
4
Klinická duchovní péče u lidí v produktivním věku a psychologická péče.
průměr: 5, hodnoceno: 3x
5
Klinická duchovní péče u mladých lidí před začátkem produktivního věku.
průměr: 5, hodnoceno: 2x
6
Klinická duchovní péče u adolescentů a psychologická péče.
průměr: 5, hodnoceno: 2x
7
Klinická duchovní péče u lidí v pubertálním věku a psychologická péče.
průměr: 5, hodnoceno: 2x
8
Klinická duchovní péče u lidí ve školním věku a psychologická péče.
průměr: 5, hodnoceno: 2x
9
Klinická duchovní péče u lidí ve středním věku a psychologická péče.
průměr: 5, hodnoceno: 2x
10
Utrpení mladého člověka. Nástin vývoje mladého dospělého.
průměr: 5, hodnoceno: 2x
11
Utrpení člověka ve středním věku. Krize středního věku a nemoc.
průměr: 5, hodnoceno: 2x
12
Utrpení seniorů v nemoci. Osamělost a izolace.
průměr: 5, hodnoceno: 2x
13
Utrpení a bolest.
průměr: 5, hodnoceno: 2x
14
Syntéza: Jak pracovat s utrpením v cyklu života? Jak pracovat se smyslem?
průměr: 4, hodnoceno: 2x
Schedule internship
Week of the block
Summary of the internship
Files
Note
Hodnocení
1
Co je práce duchovní a co psychologická?
Čas výuky: středa 14:00 – 15:30 hodin. První setkání 21. 2. 2024. Místo výuky: Faustův dům, 1. patro, učebna č. 11 (HUMP1). Vyučující: Jakub Formánek, Ph.D.
průměr: 5, hodnoceno: 5x
2
Duchovní péče u seniorů a psychologická práce.
průměr: 5, hodnoceno: 5x
3
Klinická duchovní péče u lidí ve středním věku a psychologická péče.
průměr: 5, hodnoceno: 5x
4
Klinická duchovní péče u lidí v produktivním věku a psychologická péče.
průměr: 5, hodnoceno: 3x
5
Klinická duchovní péče u mladých lidí před začátkem produktivního věku.
průměr: 5, hodnoceno: 2x
6
Klinická duchovní péče u adolescentů a psychologická péče.
průměr: 5, hodnoceno: 2x
7
Klinická duchovní péče u lidí v pubertálním věku a psychologická péče.
průměr: 5, hodnoceno: 2x
8
Klinická duchovní péče u lidí ve školním věku a psychologická péče.
průměr: 5, hodnoceno: 2x
9
Klinická duchovní péče u lidí ve středním věku a psychologická péče.
průměr: 5, hodnoceno: 2x
10
Utrpení mladého člověka. Nástin vývoje mladého dospělého.
průměr: 5, hodnoceno: 2x
11
Utrpení člověka ve středním věku. Krize středního věku a nemoc.
průměr: 5, hodnoceno: 2x
12
Utrpení seniorů v nemoci. Osamělost a izolace.
průměr: 5, hodnoceno: 2x
13
Utrpení a bolest.
průměr: 5, hodnoceno: 2x
14
Syntéza: Jak pracovat s utrpením v cyklu života? Jak pracovat se smyslem?