Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Studenti získají přehled o základních vyšetřovacích postupech a
terapii pacientů s kognitivní nebo percepční poruchou. Důraz je kladen na využití metod ergoterapie zaměřených
na percepční a kognitivní funkce a soběstačnost ve všedních denních činnostech, vzniklých v důsledku
neurologického onemocnění.
Poslední úprava: Jana Kolářová (11.01.2021)
Subject consists of theoretical lectures and practical demonstrations. Students get an overview of basic
assessment techniques and treatment methods applied in patients with cognitive or perceptual impairment. The
influence is stressed on assessment and treatment of perceptual and cognitive functions and ADL training
developed as a consequence of neurological diseases.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (11.11.2020)
Cílem předmětu je důkladně seznámit studenty s problematikou kognitivních funkcí v ergoterapii - zejména s možnostmi jejich vyšetření i následné terapie.
Sylabus
Poslední úprava: Jana Kolářová (19.01.2022)
Úvod do problematiky kognitivních funkcí. Lokalizační a holistický přístup. Přehled organizace mozku.
Úvod do vyšetření a terapie kognitivních poruch z pohledu ergoterapeuta. Standardizované testy.
Vnímání. Základy zrakového vnímání. Zrakové rozeznávání předmětů. Rozeznávání obličejů. Agnosie.
Prostor. Prostorové vnímání. Zrakové deficity. Vyšetření a léčba.
Plánování a řazení úkolů. Apraxie. Vyšetření a léčba.
Pozornost a její poruchy. Kapacita pozornosti. Neglect syndrom. Vyšetření a léčba.
Paměť a její poruchy. Vyšetření a léčba.
Exekutivní funkce. Dysexekutivní syndrom. Vyšetření a léčba.
Praktické využití nástrojů k vyšetření kognitivních funkcí (Rivermead Behavioral Memory Test, Testová baterie LOTCA, Testová baterie ONO atd.)
Literatura
Poslední úprava: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc. (15.02.2024)
Povinná:
Kulišťák, Petr. Klinická neuropsychologie v praxi. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017, 902 s. ISBN 978-80-246-3068-7.
Klucká, Jana, Volfová, Pavla. Kognitivní trénink v praxi. Praha: Grada, 2016, 174 s. ISBN 978-80-247-5580-9.
KRIVOŠÍKOVÁ, M. Ergoterapie a rehabilitace kognitivních poruch. Praha: 1. LF UK [online], 2021, s. ISBN .
MASKILL, Linda, TEMPEST, Stephanie. Neuropsychology for occupational therapists : cognition in occupational performance . MA: Willey Blackwell, 2017, s. ISBN 978-1-118-71132-3.
Malia, Kit Brannagan, Anne. Jak provádět trénink kognitivních funkcí : praktická příručka pro každého. Praha: Cerebrum - Sdružení osob po poranění mozku a jejich rodin, 2010, 414 s. ISBN 978-80-904357-3-5.
Kulišťák, Petr. Neuropsychologie. Praha: Portál, 2011, 380 s. ISBN 978-80-7367-891-3.
Doporučená:
Bartoš, Aleš, Raisová, Miloslava. Testy a dotazníky pro vyšetřování kognitivních funkcí, nálady a soběstačnosti. Praha: Mladá fronta, 2019, 182 s. ISBN 978-80-204-5490-4.
Lair, Sylvie Camutaliová, Miroslava. Trénink paměti : principy, metody a cvičení pro využití a rozvoj paměti. Praha: Portál, 2015, 152 s. ISBN 978-80-262-0888-4.
Katz, Noomi (ed.). Cognition and occupation across the life span : models for intervention in occupational therapy. Bethesda, MD: American Occupational Therapy Association, 2011, 475 s. ISBN 978-1-56900-322-0.
Preiss, Marek, Přikrylová Kučerová, Hana. Neuropsychologie v neurologii. Praha: Grada, 2006, 362 s. ISBN 80-247-0843-4.
Preiss, Marek, Kučerová, Hana. Neuropsychologie v psychiatrii. Praha: Grada, 2006, 411 s. ISBN 80-247-1460-4.
Zoltan, Barbara. Vision, Perception, and Cognition : Manual for the evaluation and treatment of the adult with acquired brain injury. Thorofare, NJ: SLACK, 2007, 338 s. ISBN 978-1556427381.
Metody výuky
Poslední úprava: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc. (25.03.2024)
Forma výuky: přednášky, cvičení, skupinová práce, e-learning