Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (21.09.2023)
Cílem předmětu je seznámit studenty s významem digitálních technologií pro vlastní rozvoj i pro rozvoj dětí předškolního věku a vybavit je příslušnými vědomosti a dovednostmi pro práci s technickými zařízeními a jejich softwarovou podporou.
Posláním předmětu je představit možnosti rozvoje informačně technických činností učitelů a dětí v mateřské škole a tvůrčí činnosti zprostředkované technologiemi.
Obsahově se předmět zaměřuje možností rozvoje vlastní digitální a informační gramotnosti, stejně jako možností rozvíjení těchto gramotností a algoritmického myšlení u dětí v mateřské škole. Zároveň se orientuje na utváření vědomostí a dovedností vzdělávání prostřednictvím interaktivních zařízení, edukační robotiky a didaktických hraček. Studenti se v průběhu předmětu seznámí se soudobými interaktivními technologiemi v kontextu jejich využití v mateřské škole.
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (21.09.2023)
The aim of the subject is to familiarize students with the importance of digital technologies for their own development and for the development of preschool children and to equip them with relevant knowledge and skills for working with technical devices and their software support.
The mission of the course is to present the possibilities for the development of information technology activities of teachers and children in kindergarten and creative activities mediated by technologies.
In terms of content, the subject focuses on the possibility of developing one's own digital and information literacy, as well as the possibility of developing these literacy skills and algorithmic thinking among children in kindergarten. At the same time, it focuses on the formation of educational knowledge and skills through interactive devices, educational robotics and didactic toys. During the course, students will learn about contemporary interactive technologies in the context of their use in kindergarten.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (18.09.2023)
PREZENČNÍ STUDIUM:
Celková časová zátěž studenta 77,0 Množství kreditů odpovídající časové zátěži 3 Přidělené kredity 3 Zakončení KZ
Přímá výuka Přednášky: 0 Cvičení: 2
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut Samostudium literatury (za semestr) 6 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin
Plnění předmětu Seminární práce 8 hodin Příprava na zápočet 5 hodin Student se seznamuje s různými typy digitálních technologií, a to jak po hardwarové, tak softwarové stránce tak, aby dokázal zpracovávat různé úkoly, které souvisí s konkrétními typy zařízení a k nim příslušnému softwarovému vybavení. Tj. v některých případech se musí hlouběji seznámit se způsobem fungování (manuál, video aj.)
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (20.09.2023)
ASPINALL, Brian. Code Breaker: Increase Creativity, Remix Assessment, and Develop a Class of Coder Ninjas!, 2017.
BETCHER, Chris a Mal LEE. The interactive whiteboard revolution: teaching with IWBs. Camberwell, Vic.: ACER Press, 2009, x, ISBN 0864318170.
CATLIN, D. The principles of Educational Robotic Applications (ERA): a framework for understanding and developing educational robots and their activities. Paris : 2010.
RESNICK, Mitchel. Lifelong kindergarten: cultivating creativity through projects, passion, peers, and play. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, [2017]. ISBN 9780262037297.
Portály určené (i) pro preprimární vzdělávání, např:
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (20.09.2023)
Digitální technologie v přípravě učitele mateřské školy
Rozvoj digitální gramotnosti, informační gramotnosti a informatického myšlení prostřednictvím různých typu digitálních technologií
Digitální učební materiály a úložiště digitálních učebních materiálů
Digitální technologie v práci učitele MŠ:
Interaktivní technologie (mobilní dotyková zařízení, interaktivní koberce a tabule)
Programovatelné robotické hračky a edukační robotika
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (21.09.2023)
plnění praktických úkolů zadaných v průběhu semestru v Moodle kurzu
test zaměrený na teoretické vědomosti zaměřené na digitální technologie v přípravě a práci učitele v MŠ
zpracování seminární práce na vybrané téma
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (21.09.2023)
Hlavní distanční podporou je e-learningový kurz (Moodle kurz), ve kterém jsou k dispozici pro studenty potřebný obsah, odkazy na informační zdroje, úkoly i podmínky pro ukončení předmětu.
Odkaz na kurz: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8664