|
|
|
||
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (29.10.2010)
|
|
||
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (29.10.2010)
JEDLIČKA, R. et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování: cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. Praha: Portál, 2001. KYNCLOVÁ, Z. et al. Co je dobré vědět nejen o mediaci a probaci. Praha: LexisNexis CZ s. r. o., 2007. MAŘÁDEK, V. Vězeňství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005. PEETERS, T. Autismus od teorie k výchovně vzdělávací intervenci. Praha: Scientia, 1998. POKORNÝ, V, et al. Patologické závislosti. Brno: Nakladatelství a vydavatelství Ústavu psychologického poradenství a diagnostiky, 2001. SELIKOWITZ, M. Downův syndrom: Definice a příčiny. Vývoj dítěte. Výchova a vzdělání. Dospělost. Praha: Portál, 2005. ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost: edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Praha: Karolinum, 2005. ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice: my a oni v multikulturní společnosti 21. století. Praha: Portál, 2001.
|
|
||
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (29.10.2010)
Požadavky na zápočet a zkoušku:
|
|
||
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (30.11.2010)
Obsah výuky: Autismus - pojetí, etiologie, znaky autistického chování, diagnostická kritéria, cíle výchovy a vzdělávání žáků s autismem, program TEACCH). Specifika práce s autisty. Demence. Downův syndrom. Charakteristika, etiologie, typy. Alternativní přístupy k výchově a vzdělávání jedinců s mentální retardací. Současné trendy psychopedie. Celoživotní vzdělávání. Mezinárodní a národní dokumenty týkající se práv osob s mentální retardací. Předškolní výchova dítěte s mentální retardací. Dospělost jedinců s mentální retardací. Teorie edukace osob s mentální retardací. Didaktické zásady, metody a formy používané při edukaci žáků s mentální retardací. Základy metodiky jednotlivých předmětů s důrazem na tělesnou výchovu. Agrese, agresivita. Šikana. Preventivní programy. Peer-programy. Probace a mediace a alternativní tresty u mladistvých a mladých dospělých. Legislativa. Role nevládních organizací při edukaci jedinců s dispozicí k poruše chování (CESOP, Podané ruce, Dům na půli cesty?). Osoby ohrožené prostředím (psychická deprivace a subdeprivace, zanedbávání, týrání a sexuální zneužívání). Alkoholismus, tabakismus, gamblerismus. Vězeňství. Programy zacházení. Systém alternativních trestů. Viktimologie. Menšiny, migranti, problematika uprchlictví. Interkulturní výchova a vzdělávání.
Návštěva ?auti-třídy?. Rozvoj osobnosti mentálně postiženého dítěte předškolního věku - praktická cvičení. Videoprojekce (problematika integrace dětí s Downovým syndromem do běžných škol, Camphillské hnutí). Návštěva Prevcentra. Beseda s odborníkem na téma šikany. Videoprojekce (problematika alkoholismu). Interkulturní výchova - praktická cvičení.
|