|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Karolína Šedivcová (15.01.2018)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Karolína Šedivcová (07.05.2021)
Kurz je určen primárně studujícím studijního programu Dějiny moderní evropské kultury, a není proto možné si jej zapsat po webu. V případě zájmu o registraci prosím kontaktujte garanta kurzu. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Karolína Šedivcová (17.01.2018)
1. Co je to kultura a jaké místo v ní zaujímá vzdělání; 2. Vzdělání jako transfer obsahů kultury, jako forma komunikace, jako způsob utváření části elit; 3. Vzdělání jako nástroj upevňování kontinuity kultury a její společenské sebereflexe, udržování hodnot a rituálů; 4. Vzdělání jako nástroj překračování hranic a rozšiřování stávajících obzorů kulturního žití / vzdělání jako kultivovaná forma zapomínání a vytlačování tradovaných obsahů a hodnotových soudů kultury; 5. Vzdělanostní vzorce a obsahy hebrejského, starořeckého a římského kulturního dědictví; 6. Arabský transfer antické kultury „evropskému“ středověku; 7. Církevní instituce jako centra středověké vzdělanosti a kultury - klášterní a kapitulní skriptoria a školy; 8. Vznik universitních obcí z „ducha urbanizace“ Evropy; 9. Karlova Universita jako jedna z klíčových evropských universit/ kulturních center „dlouhého“ 14. století; 10. Středověké university jako samosprávné kulturní instituce mezi církví a panovníky; 11. Studenti a profesoři; 12. University jako součást kultury a civilisace středověké Evropy; 13. Vzdělanost v kultuře středověké Evropy; 14. Vynález a prosazení se knihtisku: přechod od dominance orálních forem vzdělání k vládě tištěného textu; 15. Česká reformace a proměny kulturních a vzdělanostních struktur střední Evropy; 16. Proměny evropské universitní sítě na prahu novověku; 17. Evropská kultura a impakt humanismu; 18. Reformace a dramatické proměny evropské akademické i subakademické kultury a vzdělanosti; 19. University, školy, knihtisk, knižní obchod a jejich vzájemné vazby; 20. Hebrejská vzdělanost a kultura raně novověké Evropy; 21. Věk náboženských válek 16. a 17. století a důsledky pro evropské kulturní a vzdělanostní struktury; 22. Role nadnárodních multikulturních center v kulturní (případně raně vědecké) struktuře raně novověké evropské společnosti: příklad rudolfínské Prahy; 23. Peregrinatio academica; 24. Jesuitská vzdělanostní modernizace 16. a 17. století; 25. Kulturní a školské reformy doby osvícenství: státní pragmatická modernisace, kulturní katastrofy; 26. Tři dramatická století - proměna stavu, cílů a forem své žité kultury, vzdělanosti, k nim příslušných institucí a systémů.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
|