Cílem předmětu je seznámit studenty se základy vědecké práce, používání výzkumných metod, a se základy matematického a statistického zpracování dat. V oblasti vědecké práce, výzkumu a statistického zpracování dat je předmět orientován do oblasti pedagogiky, resp. na problematiku školství. Posláním předmětu je vybavit studenta příslušnými kompetencemi pro vědeckou práci, resp. vědecký přístup k řešení problémů a otázek, s nimiž se setká ve své budoucí praxi, v rámci budoucí vědecké práce či při řešení diplomového úkolu.
Předmět poskytuje praktické základy potřebné k vědeckému způsobu práce při analytickém a statistickém zpracování údajů včetně používání software pro statistické zpracování dat. Hlavními tematické celky předmětu jsou: Empirický výzkum a jeho etapy, Základy statistiky, Analýza kategoriálních dat, Statistické usuzování, Analýza závislostí, Grafické a číselné charakteristiky dat.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (07.11.2019)
Základní literatura:
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido, 1995.
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha : Karolinum, 1997.
HOLOUŠKOVÁ, D., KROBOTOVÁ, M. a kol. Jak psát diplomové a závěrečné práce. Olomouc : Univerzita Palackého, 1995.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogické diagnostiky. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 1988.
CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 1993.
ŠKALOUDOVÁ, A. Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha : PedF UK, 1998.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D. (09.01.2020)