|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (19.01.2017)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (19.01.2017)
Čechová, M. - Styblík, V.: Čeština a její vyučování, Praha 1998. Janík, T. a kol: Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
Nedílnou součástí studijní literatury jsou studijní materiály pro předmět Didaktika českého jazyka II vytvořené a uložené ve studijním prostředí Moodle (kurz Didaktika českého jazyka II). Zahraniční: The handbook of educational linguistics / edited by Bernard Spolsky and Francis M. Hult. -- Malden : Blackwell Publishing, c2008. Dostupné v Národní knihovně ČR. CLARKE, S. R.; DICKINSON, P.; WESTBROOK, J. The Complete Guide to Becoming an English Teacher. London : SAGE Publications Ltd, 2010. .Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF. PELECH, J.; PIEPER, G. The Comprehensive Handbook of Constructivist Teaching : From. Theory to Practice. Charlotte : Information Age Publishing, 2010. Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF. Constructivism as a Paradigm for Teaching and Learning, online http://www.thirteen.org/edonline/concept2class/constructivism/index_sub5.html
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (19.01.2017)
Didaktika českého jazyka II Cíle: 2. Seminární výstup na zadané téma
Odevzdání všech seminárních prací do Moodle nejpozději 28. dubna 2017, 23,59 hod., vytištěné v tomtéž týdnu v semináři. Pravopisné a gramatické chyby v seminárních pracích budou důvodem k neudělení zápočtu. Struktura seminární práce sub 3 1) Stručné připomenutí charakteristiky problematiky s odkazy na příslušnou odbornou literaturu (rozsah max. jedna stránka A4 - je vyžadován syntetický pohled na problematiku a komparace zdrojů, nikoliv opisování výkladů z odborných příruček!) Příprava bude se souhlasem studenta zveřejněna v LMS Moodle, příp. Rádci začínajícího učitele českého jazyka, autorská práva studenta přitom budou plně respektována. Učivo standardní edukační trajektorie, které bude podrobeno didaktickému zpracování. Ústředním úhlem pohledu na ně bude komunikační hledisko, tedy rozvoj funkční jazykové gramotnosti, samostatné aktivní myšlenkové a verbální činnosti žáka, případně tříbení smyslu pro jemné významové rozdíly. S přihlédnutím ke kurikulu ZŠ: Syntax, nadvětná syntax, syntaktické prostředky v slohovém užití, syntaktická jazyková kompetence jako součást komplexní kompetence komunikační 1. Vztah tvarosloví a syntaxe u jednotlivých větných členů 2. Syntaktické vztahy, syntaktické dvojice 3. Podmět (typy a synonymní konstrukce se zřetelem k slohovému užití) 4. Přísudek (typy a synonymní konstrukce se zřetelem k slohovému užití) 5. Přívlastek (typy a synonymní konstrukce se zřetelem k slohovému užití) 6. Předmět (synonymní konstrukce se zřetelem k slohovému užití) 7. Příslovečné určení (typy a synonymní konstrukce se zřetelem k slohovému užití) 8. Shoda přísudku s podmětem 9. Stavba věty jednoduché, tvoření věty jednoduché 10. Stavba souvětí 11. Druhy vět a větných ekvivalentů dle funkce 12. Komunikační funkce výpovědi 13. Významové poměry mezi větami hlavními, resp. větnými členy 14. Psaní čárek v souvětí 15. Psaní čárek ve větě jednoduché 16. Tvoření vět a souvětí 17. Tvorba souvětí jako nástroj rozvoje stylizačních dovedností. 18. Větná skladba v sémantickém pojetí 19. Textová syntax
Lexikologie a sémantika - nemá jít o opakování z prvního stupně! 1. Synonymie 2. Antonymie 3. Homonymie 4. Termíny 5. Slova jednoznačná a mnohoznačná; nadřazená, podřazená, souřadná 6. Principy české slovotvorby 7. Překladová a výkladová lexikografie, korpusová lexikografie
Tvoření slov 1. Odvozování 2. Skládání, zkracování 3. Slovotvorný rozbor, stavba slova 4. Střídání hlásek při odvozování 5. Pravopis související se stavbou slova a tvořením slov 6. Kreativita ve slovotvorbě
S přihlédnutím ke kurikulu SŠ: Syntax a pragmatika - nemá jít o opakování ze základní školy! 1. Syntaktické vztahy a prostředky jejich vyjadřování 2. Syntaktický vztah zmnožení 3. Syntaktický vztah dominace 4. Větná skladba v sémantickém pojetí 5. Základová větná struktura a její typy 6. Transformace větných struktur a modifikace syntaktických konstrukcí 7. Pojem valence 8. Principy závislostní syntaxe 9. Principy valenční syntaxe 10. Chyby a nedostatky u souřadného a podřadného spojování větných členů a vět 11. Složité souvětí, jeho analýza. Stavba souvětí jako nástroj rozvoje stylizačních dovedností. 12. Problematika slovosledu 13. Aktuální větné členění 14. Nepravidelnosti větné a souvětné stavby 15. Textová syntax 16. Komunikační funkce výpovědi 17. Lingvistická pragmatika a řečové jednání 18. Zdvořilostní princip, zdvořilost ve smyslu pragmalingvistickém. Nezdvořilost vs. drzost, ironie, nekooperativnost 19. Základy lingvistiky textu - vlastnosti textu
Lexikologie a sémantika 1. Význam pojmenování 2. Druhy pojmenování podle stylistické platnosti 3. Významové vztahy mezi slovy 4. Přenášení pojmenování (Metafora, metonymie a synekdocha. Mezipředmětové vztahy k LIT.) 5. Slovní zásoba (Mezipředmětové vztahy k LIT. A CJ) 6. Jazykové nedostatky související s významem pojmenování 7. Frazeologie 8. Znaková podstata lexikální jednotky 9. Teorie jazykového znaku
Tvoření slov 1. Slovotvorná stavba slova 2. Principy a dynamika české slovotvorby 3. Odvozování 4. Skládání, zkracování
|