Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (02.01.2024)
Jazyková část:
Jazyková část předmětu se zaměří na dlouhodobý problém, který nejen didaktika českého jazyka, ale didaktika mateřských jazyků obecně řeší: vztah mezi jazykovou a komunikačně-slohovou složkou předmětu.
Literární část se zaměří na významné směry v chápání procesů čtení a rozvoje čtenářství, a to z hlediska práce učitele.
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (02.01.2024)
Topical Problems of Linguistics and Literary Theory in Teachers Preparation I
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (02.01.2024)
V případě nutnosti bude probíhat online
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (02.01.2024)
Jazyková část:
povinná Myhill, D. (2018). Grammar as a meaning-making resource for improving writing. L1-Educational Studies in Language and Literature, 18, s. 1-21. Myhill, D. a Watson, A. (2014). The role of grammar in the writing curriculum: A review of the literature. Child Language Teaching and Therapy, 30(1), s. 41-62. Myhill, D. (2005). Ways of knowing: Writing with grammar in mind. English Teaching: Practice and Critique, 4(3), s. 77-96. Wyse, D. (2001). Grammar. For writing? A critical review of empirical evidence. British Journal of Educational Studies, 49(4), s. 411-427.
doporučená Locke, T. (Ed.). (2010). Beyond the grammar wars. Oxon: Routledge.
Literární část:
Vybrané články a úryvky ze soudobých anglicky psaných pramenů.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (02.01.2024)
Klíčovým tématem řešeným v lingvistické části je postavení a význam mluvnice v jazykovém vyučování a vztah mluvnice k rozvoji komunikačních dovedností žáků.
Základní otázky, jimiž se lingvistická část předmětu zabývá, tak jsou např.:
Jaká je role mluvnice a metajazyka ve vyučování mateřskému jazyku?
Jaký je vztah vyučování mluvnice a rozvoje komunikačních dovedností?
Má mluvnické vyučování a znalost metajazyka vliv na rozvoj komunikačních dovedností žáků? Případně jaký?
Jakou povahu by mluvnice ve vyučování měla mít a jak velkého by se jí mělo dostávat prostoru?
Jak mluvnickou znalost a porozumění mluvnici (ve spojení s komunikačními dovednostmi) hodnotit?
Sylabus literárnědidaktické části:
Klíčové jsou otázky toho, jak učitel a výuka zapojují soudobé poznatky o procesech čtení a učení do programu své výuky a do práce každého žáka s literárním textem.
Např.: Čím je pro žáka a pro společnost specifické čtení tištěné krásné literatury, co znamenají složky čtenářské gramotnosti pro žákovo čtení s radostí, jak souvisí čtení se zkušeností psaní.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (02.01.2024)
Požadavkem ke splnění předmětu je aktivní práce v semináři a plnění zadaných úkolů. V jazykové části je nutno přečíst povinnou odbornou literaturu - o ní se bude v semináři diskutovat a k ní se budou vztahovat zadané úkoly. Bližší informace budou sděleny na 1. semináři.
Vzhledem k nízkému počtu hodin se vyžaduje stoprocentní účast. V odůvodněných případech lze po domluvě s vyučujícím absenci nahradit vypracováním seminární práce.