Poslední úprava: doc. PhDr. Viktor Kubík, Ph.D. (11.10.2022)
Tento cyklus přednášek sleduje vývoj umění a civilisace od raného do pozdního středověku, a to v klíčových
centrech: Lombardie, Benátsko, Toskánsko, papežský stát a jižní Itálie. Problematika též souvisí s uměním a
civilisací Byzance a křižáckých států na Předním Východě.
Poslední úprava: doc. PhDr. Viktor Kubík, Ph.D. (11.10.2022)
This series of lectures traces the development of art and civilization from the early to the late Middle Ages, in key
terms centers: Lombardy, Veneto, Tuscany, the Papal State and southern Italy. The issue is also related to art and
civilizations of Byzantium and the Crusader states in the Far East.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Viktor Kubík, Ph.D. (11.10.2022)
Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem umění a civilisace od raného do pozdního středověku v klíčových centrech.
Poslední úprava: PhDr. Jana Jansová, Ph.D. (04.02.2021)
The aim of the course is to acquaint students with the development of art and civilization from the early to the late Middle Ages in key centers.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Viktor Kubík, Ph.D. (11.10.2022)
Magnus Backes / Ulrike Dölling: Die Geburt Europas, Baden-Baden 1969. John Beckwith: Early medieval art, London 1992. Otto Demus: Byzantine Art and the West, New York 1970. André Chastel: Storia dell´arte italiana, I. , Roma-Bari 1993. André Chastel: Giotto, Praha 1991. Andrew Martindale: Gothic Art, London 1994. Bohumila Zástěrová ed.: Dějiny Byzance, Praha 1992.
Další literatura bude upřesněna podle aktuálně probírané látky.
Poslední úprava: doc. PhDr. Viktor Kubík, Ph.D. (11.10.2022)
Magnus Backes / Ulrike Dölling: Die Geburt Europas, Baden-Baden 1969. John Beckwith: Early medieval art, London 1992. Otto Demus: Byzantine Art and the West, New York 1970. André Chastel: Storia dell´arte italiana, I. , Roma-Bari 1993. André Chastel: Giotto, Praha 1991. Andrew Martindale: Gothic Art, London 1994. Bohumila Zástěrová ed.: Dějiny Byzance, Praha 1992.
Další literatura bude upřesněna podle aktuálně probírané látky.
Metody výuky -
Poslední úprava: doc. PhDr. Viktor Kubík, Ph.D. (11.10.2022)
přednáška s obrazovým doprovodem
Poslední úprava: doc. PhDr. Viktor Kubík, Ph.D. (11.10.2022)
lecture with visual accompaniment
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. PhDr. Viktor Kubík, Ph.D. (11.10.2022)
Orientace ve vývoji středověkého umění v Itálii
Poslední úprava: doc. PhDr. Viktor Kubík, Ph.D. (11.10.2022)
orientation in the development of medieval art in Italy
Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Viktor Kubík, Ph.D. (11.10.2022)
1)Úvod do problematiky a její historiografie 2)Antické dědictví a byzantské vlivy na italské umění 3)Itálie v raném středověku 4)Románské slohy v Itálii a jejich přínos pro umění Evropy 5)Pozdně románská kultura a umění Itálie 6)Hlavní osobnosti italské gotiky 7)Velký mor a jeho následky pro umění a civilisaci Itálie 14. století 8)Civilisace a umění pozdní a mezinárodní gotiky v Itálii
Poslední úprava: doc. PhDr. Viktor Kubík, Ph.D. (11.10.2022)
1) Introduction to the issue and its historiography
2) Ancient heritage and Byzantine influences on Italian art
3) Italy in the early Middle Ages
4) Romanesque styles in Italy and their contribution to European art
5) Late Romanesque culture and art of Italy
6) The main figures of Italian Gothic
7) The Great Plague and its consequences for the art and civilization of Italy in the 14th century
8) Civilization and art of late and international Gothic in Italy
Vstupní požadavky -
Poslední úprava: doc. PhDr. Viktor Kubík, Ph.D. (11.10.2022)
schopnost vidět, slyšet, číst a myslet
Poslední úprava: doc. PhDr. Viktor Kubík, Ph.D. (11.10.2022)
the ability to see, hear, read and think
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Viktor Kubík, Ph.D. (11.10.2022)
Zkouška prověří schopnost datace, autorské atribuce a základní interpretace děl sledovaného okruhu (např. z hlediska kulturně historického kontextu jejich vzniku).
Poslední úprava: PhDr. Jana Jansová, Ph.D. (04.02.2021)
The exam will test the ability of dating, authorial attribution and basic interpretation of works in the field (eg in terms of cultural and historical context of their origin).