PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vedení lidí - OSVD31X15
Anglický název: Leadership
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 8
Rozsah, examinace: 28/0, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (50)
letní:neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Michaela Tureckiová, MBA, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (21.01.2022)
Předmět vymezuje základních oblasto z hlediska vedení pracovníků ve školách a školských zařízeních. Východiskem je osobnost vedoucího pracovníka, jeho role a kompetence. Další část, věnovaná stylům vedení, umožňuje přechod od vedoucího pracovníka k vedeným pracovníkům a efektivitě práce s nimi. Opomenuta není ani motivace pracovníků, která je nezbytná pro jejich efektivní výkon a tím dosažení cílů organizace.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (21.01.2022)

Absolvent modulu VEDENÍ LIDÍ:  

  • ovládá teoretické poznatky z oblasti vedení lidí a vědomě je aplikuje ve vlastní manažerské praxi

  • zná obsah rolí vedoucího pracovníka ve školství a podle potřeby je využívá ve své funkci

  • aktivně používá získané znalosti z oblasti personálního řízení pro vedení lidí

  • dokáže sestavit kompetenční model pro danou pracovní pozici a využít ho pro výběr a hodnocení pracovníků

  • orientuje se v tradičních i moderních motivačních teoriích a aplikuje je při efektivním vedení lidí

  • zná různé styly vedení lidí a využívá je podle aktuální situace

  • umí sestavit efektivně fungující tým na základě stanoveného cíle a členům týmu přidělit odpovídající role

  • řídí se zásadami selfmanagementu a promítá je do osobního i pracovního života

  • prokazuje vysoký stupeň ovládání komunikačních dovedností, používá jednotlivé komunikační techniky s ohledem na účel a obsah komunikace a specifika cílové skupiny

  • analyzuje příčiny konfliktů a promyšleně uplatňuje teoretické poznatky při jejich konstruktivním řešení   

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (01.02.2022)
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (21.01.2022)

DOPORUČENÁ LITERATURA K JEDNOTLIVÝM TÉMATŮM MODULU:

   

Motivace

 

-       Distanční studijní materiál KAMV

-       PLAMÍNEK, Jiří, 2015. Tajemství motivace: jak zařídit, aby pro vás lidé rádi pracovali. 3., rozšířené vydání. Praha: Grada ISBN 978-80-247-5515-1.

 

Role a kompetence vedoucího pracovníka a selfmanagement

-       RIEDL ČERNÍKOVÁ, Barbora, Irena TROJANOVÁ a Michaela TURECKIOVÁ, 2019. Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství. 2., aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7598-258-2.

-       VETEŠKA, Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ, 2020. Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: ČAS. ISBN 978-80-907809-1-0.

-       TURECKIOVÁ, Michaela, 2007. Klíč k účinnému vedení lidí: odemkněte potenciál svých spolupracovníků. Praha: Grada. Vedení lidí v praxi. ISBN 978-80-247-0882-9.

 

Komunikace a prevence konfliktů

-       SVOBODOVÁ, Zuzana, 2021. Konfikty ve škole. Od prevence k řešení. Praha: Wolters Kluwer. ISBN

 

Projektový den - styly vedení lidí

-       TROJANOVÁ, Irena, 2017. Vedení lidí ve školách a školských zařízeních. 2. vydání. Praha: Wolters Kluwer. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7552-842-1.

 

Personalistika

-       ŠIKÝŘ, Martin, David BOROVEC a Irena TROJANOVÁ, 2016. Personalistika v řízení školy. 2., aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-264-1.

 

Porady jako efektivní nástroj vedení lidí

-       TROJANOVÁ, Irena a Zuzana SVOBODOVÁ, 2020. Efektivní porady. Jak si poradit s poradou nejen ve školství. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7598-939-0.

 

Dále doporučujeme sledovat aktuální čísla časopisu Řízení školy, web ČŠI a MŠMT.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (21.01.2022)

Sylabus:

  • role a kompetence vedoucího pracovníka ve školství
  • styly vedení (vedení jednotlivců a týmů)
  • personální činnosti
  • motivace
  • řešení konfliktů
  • komunikační a prezentační dovednosti
  • selfmanagement. 
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (21.01.2022)

UKONČENÍ MODULU VEDENÍ LIDÍ:

Vedení lidí – zkouška (ZK)

Manažerské dovednosti II – zápočet (Z)

Distanční vzdělávání k modulové výuce Vedení lidí – zápočet (Z)

Řízení v praxi – zápočet (Z)

 

Podrovnosti v LMS Moodle. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK