Poslední úprava: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D. (20.12.2023)
Didaktika nácviku sborových skladeb různých stylových období, diferenciace podle užitých kompozičních technik, komplikovanosti využití jednotlivých hudebně výrazových prostředků, ale i typů a interpretační úrovně sborů. Pohotovost studentů ve zběhlosti čtení notového materiálu rozvíjí korepetice a hra klavírních výtahů. Zvláštní pozornost je proto věnována hře z listu, při níž není hlavním cílem detailní výrazové propracování interpretované skladby, ale snaha o „globální“ čtení partitury a její zvukovou realizaci v podobě, která odpovídá technickým možnostem interpreta. Cílem předmětu je i schopnost umělecké spolupráce se sólistou či se sbormistrem a doprovázeným sborem. Práce s různorodým notovým materiálem - didaktickým a instruktivním, orchestrálními a komorními party a partiturami, klavírními výtahy, ale i potřebná stylizace lidové a populární písně s využitím akordových značek. Teoretické vědomosti i praktické dovednosti mohou studenti prakticky aplikovat při zkoušení s komorním sborem.
Poslední úprava: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D. (20.12.2023)
Didactics of rehearsaling choral compositions of different styles, differentiation according to used compositional techniques, complicated use of individual musical means of expression, but also types and interpretation level of choirs. Students' readiness in the proficiency of reading musical notes is developed by the accompaniment and the playing of piano lifts. Particular attention is therefore paid to the play from the sheet, in which the main aim is not a detailed expression elaboration of the interpreted composition, but an effort to "read" the score globally and its sound realization in a form that corresponds to the technical possibilities of the artist. The aim of the course is also the ability of artistic cooperation with a soloist or choirmaster and accompanied choir. Work with diverse musical material - didactic and instructive, orchestral and chamber parts and scores, piano lifts, but also the necessary stylization of folk and popular songs using chord marks. Theoretical knowledge and practical skills can be practically applied by students with chamber choir rehearsals.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D. (20.12.2023)
KOLÁŘ, J. - ROB, J. - ŠTÍBROVÁ, I. Sborový zpěv a řízení sboru. 2. vyd. Praha : Karolinum 1998. 2 sv. ISBN 80-7184-556-6 (sv. 1), 80-7184-557-4 (sv. 2)
STAŠEK, Č.: ABC začínajícího sbormistra. Praha : Supraphon 1981 (nebo Receptář začínajícím sbormistrům, Praha : PUP, 1976)
PECHÁČEK, S. - VÁŇOVÁ, H. a kol.: Praktické úkoly z didaktiky Hv na 1. stupni ZŠ. 2. vyd. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0365-9.
SMITH, Brenda; SATALOFF, Robert T. Choral pedagogy. Plural Publishing, 2013.
DEMOREST, Steven M. Building choral excellence: Teaching sight-singing in the choral rehearsal. Oxford University Press, USA, 2001.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (04.01.2024)
Aktivní účast na hodinách, zvládnutí stanoveného repertoáru.
Předvedení 2 kontrastních stylizací lidových písní a 2 kontrastních populárních písní.
Předvedení 2 sborových partitur se zadaným úkolem.
Korepetice 4 písní 2 studentů hlasové výchovy.
Pravidelná aktivní účast ve výuce (max. 3 absence), 2x praktické sbormistrovské vystoupení.
Sylabus
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (29.01.2024)
Klavírní stylizace lidové písně.
Klavírní stylizace populárních písní.
Hra sborových partitur a realizace různých sbormistrovských činností (dirigování jednou rukou, hra vybraných kombinací hlasů atd.
Korepetice skladeb sólového zpěvu
Metodika rozezpívání, Užití správných metod nácviku, Dirigentské ztvárnění skladby, Práce s deklamací, dynamikou, agogikou, Analýza a formulace problémů, Motivační komunikace, Časové rozvržení zkoušky.