PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodologie pedagogického výzkumu - kvalitativní metody výzkumu - OPDU1Z022B
Anglický název: Methodology of Pedagogical Research - Qualitative Research Methods
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Ing. Lucie Paulovčáková, MBA, Ph.D. (28.06.2020)
V rámci předmětu se studenti seznámí se základy kvalitativního výzkumu pedagogických jevů. Studenti budou seznámeni se základními teoretickými a metodologickými východisky kvalitativního výzkumu. Kurz bude specificky zaměřen na strategii případové studie a v jejím rámci budou vysvětleny hlavní metody shromažďování dat – pozorování a rozhovory, včetně způsobů pořizování záznamů. (Pro cvičení v kurzu budou využity videozáznamy výuky a záznamy rozhovorů s učiteli pořízené ve vícepřípadové studii školy v Centru základního výzkumu školního vzdělávání.) V průběhu distanční části budou účastníci provádět vlastní sběr dat. Součástí kurzu bude zpracování dat a jejich analýza. Studenti budou seznámeni s postupy kódování textu v softwarovém prostředí pro kvalitativní analýzu (MAXQDA). Při prezenčních setkáních i v e-learningovém prostředí povedou účastníci průběžný diskurs o svých badatelských zkušenostech, který bude završen závěrečnou konferencí. Obsah – témata: 1. Charakteristika slabých a silných stránek kvalitativního výzkumu ve srovnání s kvantitativním výzkumem, možnosti smíšeného výzkumu; proces plánování kvalitativního výzkumu (cíle, konceptuální a teoretický rámec, formulace výzkumných otázek). 2. Zajištění kvality výzkumu (pravdivost a platnost, přenositelnost, hodnověrnost, spolehlivost, účastnická validizace); etické otázky a jejich řešení (zajištění bezpečí účastníků výzkumu, důvěrnost, poučený souhlas) 3. Specifika různých strategií kvalitativního výzkumu (zakotvená teorie, případová studie, etnografický a biografický přístup); vícečetná případová studie školy jako konkrétní příklad aplikace jedné ze strategií kvalitativního výzkumu. 4. Metody sběru dat (terénní poznámky; zúčastněné a nezúčastněné pozorování; hloubkový rozhovor, ohniskové skupiny; technická stránka shromažďování dat) 5. Analýza kvalitativních dat (transkripce, různé přístupy ke kódování, využití softwarových nástrojů; kategorizace a interpretace výsledků); psaní výzkumné zprávy (průběžné záznamy, tvorba databáze, citace výroků účastníků, příprava zprávy pro publikování).
Literatura
Poslední úprava: Ing. Lucie Paulovčáková, MBA, Ph.D. (28.06.2020)

BASSEY, M. Case study Research in Educational Settings. Maidenhead: Open University Press, 2006.

DENZIN, N. K. a Y. S. LINCOLN. The Sage Handbook of Qualitative Research. Thousand Oak: Sage, 2005.

FLICK, U. Managing Quality in Qualitative Research. Thousand Oak: Sage, 2007.

HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.

HUBERMAN, A. M. a M. B. MILES. Qualitative Data Analysis. An Expanded Sourcebook. Thousand Oak : Sage, 1994.

MAXWELL, J. A. Qualitative Research Design. An Interactive Approach. Thousand Oaks: Sage, 1996.

MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006.

MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 2001.

PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014.

SCHOSTAK, J. Interviewing and Representation in Qualitative Research. Maidenhead: Open University Press, 2006.

STAKE, R. E. The Art of Case Study Research. Thousand Oak : Sage, 1995.

STRAUSS, A. a J. CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999.

ŠVAŘÍČEK, R., K. ŠEĎOVÁ et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2008.

YIN, R. K. Case Study Research. Design and Methods. Thousand Oaks: Sage, 1994.

 

Online zdroje:

http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs

http://www.qualitativeresearch.uga.edu/QualPage/

http://ejournals.library.ualberta.ca/index.php/IJQM/index

http://www.esds.ac.uk/qualidata/about/introduction.asp

http://www.nova.edu/ssss/QR/qualres.html

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Ing. Lucie Paulovčáková, MBA, Ph.D. (17.06.2020)

Výstupem kurzu bude prezentace a "obhajoba" zpracovaného tématu, dále plnění průběžných úkolů jako například formulaci výzkumných otázek nebo dílčí analýzy dat ve výukovém prostředí Moodle.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK