PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodologie pedagogického výzkumu - kvantitativní metody výzkumu - OPDU1Z021B
Anglický název: Methodology of Pedagogical Research - Quantitative Research Methods
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: PhDr. David Greger, Ph.D.
doc. PhDr. Martin Kursch, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Ing. Lucie Paulovčáková, MBA, Ph.D. (28.06.2020)
V rámci kurzu se studenti doktorského studia seznámí se základy kvantitativního výzkumu pedagogických jevů. Předmět se hlouběji zaměří na přípravu a konstrukci nejčastěji využívaného výzkumného nástroje - dotazníku. Studenti se seznámí s nejčastějšími chybami při tvorbě, analýze a interpretaci dat z dotazníků na konkrétních příkladech pedagogických výzkumů. Další kvantitativní metody (např. pozorování, experiment, didaktické testy, sémantický diferenciál) budou probrány s případnými zájemci o jejich užití individuální formou. Studenti se také seznámí s dostupnými placenými databázemi plných textů článků ze zahraničních časopisů (EBSCO, Proquest, JSTOR, Willey InterScience e-journals, Science Direct, Sage fulltexts, ERIC) a možnostmi jejich využití při formulaci výzkumného problému a konstrukci dotazníku. Předmět si klade za cíl uvést doktorandy do praktické stránky přípravy, realizace a vyhodnocení kvantitativního výzkumu. Součástí praktických ukázek bude také základní představení statistického zpracování výzkumných dat (s ukázkou zpracování pomocí statistického softwaru SPSS), včetně vícerozměrných metod, nicméně uvedení do statistiky není cílem ani obsahem tohoto kurzu (nabídka je pokryta kurzem dr. Chvála – Statistika v pedagogickém výzkumu). Studenti si sami navrhnou vlastní výzkumný nástroj a provedou jeho pilotáž. Při prezenčních setkáních i v e-learningovém prostředí povedou účastníci průběžný diskurs o svých badatelských zkušenostech, který bude završen závěrečnou konferencí. Obsah – témata: 1. Logika, výhody a omezení kvantitativního výzkumu (ve srovnání s kvalitativním výzkumem), formulace výzkumného problému a hypotéz, hledání indikátorů pro jednotlivé proměnné, typy proměnných. 2. Reprezentativita (pojmy vzorek, populace, aj.), typy pravděpodobnostních a nepravděpodobnostních technik výběrů, chyba výběru a návratnost – konkrétní příklady a ukázky tvorby výběru (vzorku). 3. Příprava dotazníku (role teorie, rešerše výzkumů, využití standardizovaných škál, dotazníků), konstrukce a uspořádání dotazníku, formulace otázek, řazení otázek, nejčastější příklady špatně formulovaných otázek. 4. Uvažování za horizont jednotlivých otázek – tvorba sumačních indexů (škál, summated rating scales), reliabilita a validita sumačních indexů. 5. Možnosti pilotáže a její vyhodnocení, úprava dotazníku a volba způsobu sběru dat, příprava datového souboru, čištění dat, analýza a interpretace dat.
Literatura
Poslední úprava: Ing. Lucie Paulovčáková, MBA, Ph.D. (28.06.2020)

Obecně-metodologická literatura se zaměřením na kvantitativní výzkum:

Zahraniční:

BABBIE, E. The Practice of Social Research. 12th edition. Bellmont, CA: Wadsworth Publishing; 1995 (2010).

Creswell, J. W. Educational Research: Planning, Conductiong, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. 2nd edition. New Persey: Pearson, 2005

Krathwohl, D. R. Methods of Educational and Social Science Research. An Integrated Approach. 2nd edition. Long Grove, IL: Waveland, 2004.

Muijs, D. Doing Quantitative Research in Education with SPSS. London: Sage, 2004.

Česko-slovenská:

Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. 3. vydání. Praha: Karolinum, 2000.

Ferjenčík, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Protál, 2000.

Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.

HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2004.

CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007.

KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia, 1972.

PelikáN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998.

PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014.

ŠVEC, Š. a kol. Metodológia vied o výchove. Kvantitatívno-scientické a kvalitativní-humanitné prístupy. Bratislava: IRIS, 1998.

Literatura k dotazníkovým šetřením:

Converse, J. M. a S. PRESER. Survey Questions: Handcrafting the Standardized Questionnaire. Thousand Oakes, CA: Sage, 1986.

DeVellis, R. F. Scale Development: Theory and Applications. 2nd Ed. Thousand Oaks, CA: Sage, 2003.

Groves, R. M., F. J. FOWLER, M. P. COUPER, J. M. LEPKOWSKI, E. SINGER a R. TOURANGEAU. Survey Methodology. 2nd Edition. New Jersey: John Wiley & Sons, 2009.

Saris, W. E. & I. N. Gallhofer. Design, Evaluation, and Analysis of Questionnaires for Survey Research. New Jersey: John Wiley & Sons, 2007.

SPECTOR, P. E. Summated Rating Scale Construction: An Introduction. Newbury Park, CA: Sage, 1992.

Tourangeau, R., L. J. RIPS a K. RASINSKI. The Psychology of Survey Response. New York: Cambridge University Press, 2000.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Ing. Lucie Paulovčáková, MBA, Ph.D. (17.06.2020)

Plnění průběžných úkolů v rámci e-learningového prostředí Moodle a účast na seminářích. Prezentace a obhajoba zpracovaného projektu výzkumu a pilotovaného výzkumného nástroje (dotazník či jiný nástroj).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK