PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociální andragogika a gerontagogika - OPDU1U037B
Anglický název: Social Andragogy and Gerontagogy
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
doc. MUDr. Iva Holmerová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. David Mück (22.03.2024)
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou marginalizovaných skupin dospělých jedinců, možnostmi a metodami jejich vzdělávání, resocializací, integrací a s andragogickým poradenstvím (životním, profesním, kariérovým a edukačním). Gerontagogika se věnuje tématům souvisejícím se stářím a stárnutím, vzděláváním a učením se seniorů, dále problematice aktivizace, sociální rehabilitace, animace, terapie, mezigeneračních a kulturních aktivit, sociálního a komunitního začlení seniorů do společnosti. Gerontagogika se konstituuje jako aplikovaná andragogická disciplína zaměřená na výchovně-vzdělávací činnost s dospělými a především seniory, a to jak ve smyslu výchovy a vzdělávání ke stáří, tak ve stáří. Zabývá se rovněž studiem mezigeneračních vztahů, solidaritou a mezigeneračním učením. Student bude disponovat sociálně-andragogickými, mezioborovými a transverzálními kompetencemi, které umožní rozvíjet jeho inovační a znalostní potenciál, kreativitu, empatii, profesní a akademickou integritu a realizovat výzkumu v sociálně-andragogické oblasti. Bude schopen kritického a samostatného myšlení, analyzovat koncepce a strategie v oblasti vzdělávání a učení se specifických cílových skupin dospělých a seniorů. Bude umět realizovat programy prevence delikventního chování a edukačně-preventivní programy vedoucí k eliminaci sociálně-patologických jevů.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (21.03.2024)

ČEVELA, R., Z. ČELEDOVÁ, Z. KALVACH a kol. Sociální gerontologie: východiska ke zdravotní politice a podpoře zdraví ve stáří. Praha: Grada, 2014. 238 s. ISBN 978-80-247-4544-2.

EGENTENMEYER, R. & FEDELI, M. (eds.) Adult Education and Work Contexts: International Perspectives and Challenges. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2017. 223 p. ISBN 978‐3‐631‐73702‐6.

JARVIS, P. Adult Education and Lifelong Learning: Theory and Practice. 4th ed. London: Routledge, 2010. 338 p. ISBN 0-415-49478-8.

SIROVÁTKA, T. (ed.) Menšiny a marginalizované skupiny v České republice. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, 2002. 355 s. ISBN 80-86251-13-6.

ŠPATENKOVÁ, N. a L. SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. 232 s. ISBN 978-80-247-5446-8.

THOROVÁ, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. 575 s. ISBN 978-80-262-0714-6.

VETEŠKA, J. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. 2. doplň. a rozš. vyd. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. 176 s. ISBN 978-80-905460-7-3.

VETEŠKA, J. Mediace a probace v kontextu sociální andragogiky. Praha: Wolters Kluwer, 2015. 252 s. ISBN 978-80-7478-898-7.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Mück (22.03.2024)

Obsah – témata:
1. Přístupy k marginalizovaným cílovým skupinám dospělých (sociálně vyloučení, bezdomovci, dlouhodobě nezaměstnaní, drogově závislí, matky na mateřské, migranti, odsouzení).
2. Sociální andragogika a její konceptualizace (teoretický mezioborový rámec); evropské trendy.
3. Gerontagogika a sociální gerontologie v systému věd o výchově (edukačních věd) – vývoj, historické a filozofické souvislosti.
4. Multidisciplinární a teoretická východiska stáří a stárnut (teorie stáří); demografické souvislosti.
5. Specifika edukačního procesu seniorů (z hlediska psychologického, androdidaktického, sociologického a biologického).
6. Sociální rehabilitace a aktivizace seniorů (prevence demence, udržení/zvyšování kvality života).
7. Penitenciární a postpenitenciární péče (resocializace, reedukace, integrace, programy zacházení a prevence recidivy a delikvence).
8. Metody a techniky andragogické a sociální práce s marginalizovanými skupinami dospělých.
9. Andragogické poradenství (principy, metody a poradenský proces).
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (21.03.2024)

Zpracování vybraného tématu a jeho prezentace/obhajoba v rámci konzultace.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK