PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika dospělých - OPDU1U033B
Anglický název: Didactics of adults
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. Ing. David Vaněček, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. David Mück (22.03.2024)
Didaktika dospělých zkoumá teorii a praxi výuky/vyučování/vzdělávání dospělých a seniorů. Zaměřuje se na specifika didaktického procesu vzdělávání dospělých, tj. (sociálně-kulturní) edukační působení vzdělavatele (andragoga, tutora, lektora) na dospělého účastníka vzdělávání. Didaktiku dospělých lze chápat jako základní disciplínu andragogiky. V kontextu tohoto pojetí je andragogická didaktika pojata jako věda zkoumající tyto dva procesy, synergický efekt jejich působení a současně další vnější vlivy, jež didaktický proces determinují, zejména prostředí, logistika, organizace a řízení. Analyzuje základní didaktické kategorie z hlediska systémového pojetí a rozvíjet jejich didaktické myšlení i tvořivost. Soustřeďuje na poznávání základních složek didaktického procesu, které představují cíl, obsah, formy, metody, výukové technologie a logistiku výuky. Kromě základních didaktických kategorií se předmět také zaměřuje na motivaci studentů k profesím vzdělávajícím dospělé, na zmapování aktuálních problémů současného školství a na perspektivy alternativních přístupů ve výuce.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (24.03.2024)

KELLOUGH, D., KELLOUGH G. A Guide to Methods and Resources, Teaching. 4th ed. Printed: USA, Pearson. 2011. ISBN 978-0-13-704977-6.

HOLMES, W., BIALIK, M., FADEL, CH. Artificial Intelligence in Education. Promises and Implications for Teaching and Learning. 2019. ISBN 978-1-794-29370-0.

VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9.

CAPEL, S., LEASK, M., YOUNIE, S., HIDSON, E., LAWRENCE, J. Learning to Teach. A Companion to School Experience. 9 th Edition, 2023. ISBN 978-1-032-06228-0.

PRŮCHA, J. a VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4.

VANĚČEK, D. a kol. Kompendium didaktiky. Praha: Česká technika – nakladatelství ČVUT, 2016. 500 s. 978-80-01-05991-3.

AHMAD,C. V. “What makes our students demotivated in learning?” Indonesian Journal of Educational Research and Technology, vol. 1, no. 2, pp. 51–56, 2021.

MAROUF, R. “Examining trajectories of teacher motivation in corrlation with students ́ perceptions in computer science: Toward sustainable motivation to teach,” International Journal of Engineering Pedagogy (IJEP), vol. 13, no. 1, pp. 102–109, 2023.

DOBROVSKÁ, D., a VANĚČEK, D. Motivation Risks in Teaching Students at Secondary Technical Schools. International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP), 2023. 13(8), pp. 20–32. https://doi.org/10.3991/ijep.v13i8.44487

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Mück (22.03.2024)

1. Teoretické a systémové předmětu a pojetí didaktiky dospělých-vývoj, osobnosti, základní terminologie a současné postavení a perspektivy rozvoje

2. Základní didaktické kategorie a jejich vztahy.

3. Objekt vzdělávání, tj. dospělý jedinec v různých profesních a zájmových situacích a proces jeho učení (přístup, motivace a potřeby vzdělávání dospělých)

4. Aktuální problémy současného školství a proměna jeho funkce školy v 21. století a její dopady na koncipování cílů a obsahu vyučování.

5. Průběh androdidaktického procesu a jeho principy (funkce, simulace, efektivita učení a vzdělávání dospělých)

6. Interakce učitele a dospělého jedince v různých organizačních formách výuky (hromadné, skupinové, kooperativní, individualizované). Týmové a párové vyučování.

7. Formy a metody vzdělávání a rozvoje pracovníků – didaktické třídění a klasifikace metod (poznávací/empirické, teoretické, zaměřené na změny a poznání reality, kombinace metod); organizační rámec výuky, tj. vyučování a učení se dospělých. Distanční vzdělávání, e-learning a sebevzdělávání. Přednáška, seminář, workshop, hraní rolí – možnosti využití, výhody a nevýhody. Koučink, mentoring, teambuilding, zážitkové učení a outdoor training.

8. Aktivizující metody výuky, jejich specifika a motivační funkce.

9. Androdidaktické zásady; analýza jednotlivých principů: zpětné vazby, přirozenosti, aktivity, vědeckosti, soustavnosti a postupnosti, názornosti, trvalosti přístupnosti vyučování individuálního přístupu

10. Problematika hodnocení v pedagogické teorii i školní praxi. Evaluace a autoevaluace.

11. Trendy ve vzdělávání dospělých – online prostředí, mlearning,virtual reality, augmented reality.

12. Artificial Intelligence a její využití v didaktice dospělých

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (22.03.2024)

Vypracovat metodologii vlastního výzkumu pro oblast didaktiky dospělých. Rozbor a analýza návrhu formou obhajoby v rámci předmětu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK