|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (13.09.2023)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (10.09.2019)
Cíl předmětu spočívá v prezentaci základních metod a postupů uplatňovaných v didaktice hudební výchovy pro potřeby učitele základní školy, zejména však těch, k jejichž realizaci je posluchač během studia systematicky připravován (zpěv, hra na nástroj, intonace apod.). |
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (13.09.2023)
4 kredity, tj. 120 hodin studentovy práce 12 hod. přednáška, 12 hod. semináře, 30 hod. samostudium, 20 hod. zdokonalování praktických hudebních dovedností, 20 hod. vypracování seminárních prací, 14 hod. příprava na semináře, 12 hod. absolvování vybraného workshopu činnostní HV a vypracování reflexe. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (09.09.2023)
Doporučená literatura Fukač, J., Tesař, S. a Vereš, J. Hudební pedagogika: koncepce a aplikace hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. Brno: MU, Filozofická fakulta, 2000. ISBN 80-210-2458-5. Zeleiová, Jaroslava, ed. Etnopedagogické a muzikoterapeutické paradigmy v hudobnej pedagogike[DVD-ROM]. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity, 2009. ISBN 978-80-8084-441-7. Poledňák, Ivan. Hudebně pedagogické invence: výbor ze studií a statí k hudební pedagogice a výchově. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. 158 s. ISBN 80-7290-229-6. Holas, Milan. Hudební pedagogika. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Hudební fakulta, 2004. ISBN 80-7331-018-X. Holas, Milan. Hudební pedagogika v profesionální hudební výchově. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Hudební fakulta, 1995. ISBN 80-85883-08-2. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2017. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3. JIŘIČKOVÁ, J. (ed.) a kol. Kapitoly z kreativní hudební výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2023. PECHÁČEK, S., VÁŇOVÁ, H. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2006. 282 s. ISBN 80-246-0365-9. VÁŇOVÁ. H., Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: UKPedF, 2004. 79 stran. ISBN 80-7290-155-9. VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 1. díl (Práce s písní). Praha: PedF UK, 2020. 83 s. ISBN 978-80-7603-156-2. VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 2. díl (Rozvoj dětské hudební tvořivosti). Praha: PedF UK, 2023. 66 s. ISBN 978-80-7603-411-2. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (09.09.2023)
1. ČINNOSTNÍ POJETÍ HUDEBNÍ VÝCHOVY – ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA HUDEBNÍCH ČINNOSTÍ, POSTAVENÍ A ÚLOHA NONARTIFICIÁLNÍ HUDBY VE ŠKOLNÍ PRAXI. 2. PĚVECKÉ DOVEDNOSTI, METODIKA ROZVOJE PĚVECKÝCH DOVEDNOSTÍ ŽÁKŮ 3. INTONAČNÍ DOVEDNOSTI, ROZVOJ INTONAČNÍCH DOVEDNOSTÍ ŽÁKA 4. POSLECHOVÉ ČINNOSTI, DIDAKTICKÁ INTERPRETACE POSLECHOVÉ SKLADBY, NÁSTROJOVÉ AKTIVITY K POSLECHOVÉ SKLADBĚ 5. MODELOVÉ HUDEBNĚ SITUACE 6. UPLATNĚNÍ PROGRESIVNÍCH PRVKŮ STÁVAJÍCÍCH INTONAČNÍCH METOD, SLUCHOVÁ ANALÝZA A HUDEBNÍ DIKTÁTY, PRINCIPY TVOŘIVÉ INTONACE. 7. KRITÉRIA VÝBĚRU PÍSNÍ A METODY JEJICH NÁCVIKU. METODICKÁ PRÁCE S DĚTSKÝM SBOREM. PRÁCE S NEZPĚVÁKY. 8. TVOŘIVÝ PRICIP V HUDEBNÍ VÝCHOVĚ 9. MOŽNOSTI VYUŽITÍ ORFFOVSKÝCH PRINCIPŮ, RYTMICKÉ AKTIVITY K OSVOJOVANÉ PÍSNI 10. ZÁSADY A METODY HUDEBNĚ VÝCHOVNÉ PRÁCE. STAVBA VYUČOVACÍ HODINY. 11. NÁSTROJOVÉ A POHYBOVÉ AKTIVITY K OSVOJOVANÉ PÍSNI ČI POSLECHOVÉ SKLADBĚ. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (09.09.2023)
Průběžné seminární úkoly, příprava na vyučovací hodinu, potvrzená účast na workshopu (Hudební mozaika/ Konference Teorie a praxe HV), reflexe absolvovaného workshopu dle zadaných kritérií. |