|
|
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
|
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Cílem disciplíny Hra na klavír a flétnu I je uvést studenty do problematiky základů doprovodů lidových písní na klavír v hlavních durových tóninách a naučit je několika přednesovým skladbám, které jsou vhodné pro pedagogické využití u dětí v předškolním věku. Dalším úkolem je naučit studenty základům hry na zobcovou sopránovou flétnu s cílem využívat této dovednosti v hudebně výchovné práci v mateřských školách. |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha: Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN 80-7178-099-5. DROPOVÁ,A. Hráme na klavíri a keyboarde. Prešov: Prešovský hudobný spolok 2001, Súzvuk, 1. vydanie,s. 48, ISBN 80-968600-3-8. DOSTÁL,J. Nový Beyer. Zábavná klavírní škola s lidovými píšněmi, hrami a hádankami. Praha:Editio Supraphon 1971, 1. vydání, s.95, ISBN: 02-131-71. MILES, JOHN C. Začínáme hrát na klavír. Praha: Svojtka + CO 1998, 2.vydání, s.64, ISBN 80-7237-056-1. KODEJŠKA,M.: Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a ZŠ. Praha (kompendium) 2002. KODEJŠKA,M. Výběr přednesových skladeb pro studium Učitelství pro MŠ. Praha: PedF UK(kompendium) 2002. KODEJŠKA,M. Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ.- C program, B program. Praha: PedF UK(kompendium) 2005. MALÝM ZPĚVÁČKUM Zpěvník pro MŠ. Praha: SPN 1986, s.255. HAUWE, P.: Hudební školka 1, 2 Učíme se společně hrát na zobcovou flétnu. Praha: Editio simile ludentes 1994, ISBN 80-901080-4-0. RÁKOSNÍKOVÁ, J. Hrajeme si maminky. Praha: Vyšehrad 2005, ISBN 80-7021-803-7. ŽÁČEK,J.,JURKOVIČ,P. Jak se počítají koťata. Praha: Portál 2011, ISBN 978-80-7367-789-3. |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
V plánovaném rozsahu 13 týdnů výuky u prezenčního studia s dotací celkem pěti hodin budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce a samostatná domácí práce. Studentům budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem. Studentky budou mít možnost si tyto ukázky znovu přiblížit i při své domácí práci na elektronickém nosiči nebo na YouTube. Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Nároky na studenty jsou diferencované podle jejich předcházejících hudebních zkušeností do programu C (pokročilá zkušenost) nebo B (základní zkušenost např. ze SPGŚ a nebo několika ročníků ZUŠ). Studenti obdrží zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní. Metoda výuky hry na zobcovou sopránovou flétnu bude frontální s individuálními výstupy. V rámci kombinovaného studia bude větší důraz kladen na samostatnou práci při nácviku skladeb a písní. Studenti se budou moci opírat o spolupráci s učitelem prostřednicvím masmediální komunikace a budou více využívat nahrávek učitele na YouTube a nebo skype konzultací. Také větší spolupráce bude v rámci e-mailové komunikace. |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Splnění individuálního plánu studia ve hře na klavír a ve hře na zobcové sopránové flétně, zápočet. |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Program pro studenty mírně pokročilé s programem B:
II. Základy improvizace doprovodů lidových písní pro děti v předškolním věku V oblasti hry na zobcovou sopránovou flétnu je stanoven program pro všechny studenty. Naučí se ovládat ladění a údržbu nástroje, techniku dýchání a tvoření tónu (nasazení, ukončení, tenuto, legato a staccato). Budou ovládat hru vybraných písní v rozsahu od c1 do d2 v tóninách C, D,F dur. Naučí se rovněž improvizovat v daném tónovém prostoru (5-3, 5-6-5-3, 5-8-5-3-1), tvořit krátké motivy v rámci instrumentálních činností (ozvěny, ronda, ostinátní doprovod). Naučí se několik dalších písní nebo drobných skladeb dle vlastního výběru vhodných zejména k poslechu u dětí v předškolním věku (ukolébavky, tance). |