PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborová didaktika výtvarné výchovy - OCDU19DV23
Anglický název: Didactics of Art Education
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (5)
letní:neurčen / neurčen (5)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: OCDU19DV18, OCDU19DV17, OCDU19DV19
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)
Cílem předmětu je rozvinout profesní kompetence učitelů pro výtvarnou edukaci v rámci všeobecného i zájmového odborného vzdělávání: Posílit didaktickou dimenzi této kompetence pro odpovědné, odborné a teoreticky reflektované rozhodování v situacích výuky. Rozšířit funkční slovník učitele výtvarné výchovy. Vytvořit předpoklady pro motivující nabídku, plánování, vedení a hodnocení výtvarných činností, včetně poučeného náhledu na vzdělávací proces i jeho výsledek.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)
Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. online přednášky, webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. využívají studijní portaředí MS Teams. 
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)

Povinné

BLÁHA, J. a J. SLAVÍK. Průvodce výtvarným uměním V. 1. vydání. Praha: Práce, 1997.128 s. ISBN 80-208-0432-3.

HAZUKOVÁ, H. a P. ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. 3. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005. 129 s. ISBN  80-7290-237-7.

HAZUKOVÁ, H. Didaktika výtvarné výchovy VI. 1.vyd.  Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2011.  108 s.  SBN  978-80-7290-434-1.

HAZUKOVÁ, H. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.

KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK, 2014.

ROESELOVÁ, V.  Didaktika výtvarné výchovy V.; nejen pro základní umělecké školy. 2. přeprac.  vydání. UK v Praze-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-129-X.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi) Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9.

SLAVÍKOVÁ V., H. HAZUKOVÁ a J. SLAVÍK. Výtvarné čarování (Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Albra, (redakce SPL-Práce), 2010. ISBN 978-80-7361-079-1.

ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2. - 5. ročník základní školy

ŠAMŠULA, P. a J. HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha: Práce, 1994. 128 s.  ISBN 80-208-0359-9.

VANČÁT, J. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha: Sdružení MAC, s.r.o., 2002. ISBN 80-86015-90-4.

Doporučené

BLÁHA, J. Estetická výchova pro střední školy. 2. díl. Umění jako obraz doby. 1.vyd. Praha: BLÁHA, J. a J. SLAVÍK. Průvodce výtvarným uměním V. 1. vydání. Praha: Práce, 1997.128 s. ISBN 80-208-0432-3

DACEY J. S. a K.H. LENNON. Kreativita. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-7169-903-5.

FULKOVÁ, M. a kol. Edukativní programy Galerie Rudolfinum. Galerie Rudolfinum, 1997_2008.

FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha, Nakladatelství H+H, 2008.

FULKOVÁ, M. Když se řekne vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, 2002, č. 4, s. 12-14.

GARDNER, H. Dimenze myšlení: Teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7278-279-3.

HAZUKOVÁ, H. a J. HLAVSA J. a kol. Psychologické základy teorie tvorby. Praha: Academia, 1985

KESSNER,L. ml. Muzeum v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v současné  společnosti. Praha: Argo a Národní  galerie, 2000.HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál 2009.

KULKA, J.Psychologie umění.Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23694-4.

KULKA, T. Umění a kýč.  Praha 1994

KULKA, J. Komplexní analýza uměleckého díla I. Praha: SPN 1990.

PELCOVÁ, N. Vzorce lidství. Filozofie o člověku a výchově. Praha: ISV 2001, ISBN 89-85866-64-1.

ROESELOVÁ,V. Proudy ve výtvarné výchově. Sarah, Praha 1999

SKARLANTOVÁ, J. a J. SLAVÍK. Estetická výchova pro střední školy. I.díl. 1. vydání. Praha: Sciencia Medica, 2001. 80 s. ISBN 80-85526-70-0.

SKARLANTOVÁ, J. Užitá tvorba I. Estetická východiska užité tvorby. Praha: UK-Pedagogická fakulta

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)

Obsahové vymezení:

Výtvarná výchova jako součást vzdělávání; obecné i speciální přínosy rozvoji osobnosti. Výtvarná tvorba a tvořivost.  Vývojové zákonitosti a zvláštnosti dětského výtvarného projevu. Pedagogické aspekty výtvarně-estetických interakcí. Vzdělávací cíle, vzdělávací nabídka a očekávané výstupy v závazných pedagogických dokumentech (RVP, osnovách SOŠ). Specifika různých forem výtvarného vzdělávání. Vizuální gramotnost. Galerijní a muzejní edukace. Artefiletika. Širší kontexty a integrující charakter výtvarné edukace, možná rizika. Profesní profil výtvarného pedagoga. Umělecké, vědecké a pedagogické dílo.                                    

Výtvarné a didaktické prostředky dosažení cíle. Didaktické kategorie, funkční slovník. Funkce
a úskalí hodnocení. Strategie a formy plánování. Myšlenkové modely výuky, dlouhodobější výtvarné programy. Příprava a reflexe praxe, varianty, korekce.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)

Zkouška:

Ústní teoreticko-praktická spojená s reflexí získaných teoretických poznatků osvojených v přímé výuce i samostudiu.

Teoretická část má prokázat znalosti z oblasti didaktiky výtvarné výchovy (Didaktiky výtvarné výchovy I a II, Oborové didaktiky I a II). Problémové okruhy budou vycházet z obsahu výuky DVVI a II a koncepce závěrečné zkoušky).

Praktická část má prokázat získané výtvarně pedagogické kompetence pro přípravu, realizaci  a hodnocení výtvarné edukace se zaměřením na konkrétní vzdělávací pracoviště. Bude probíhat jako prezentace a obhajoba realizovaného výtvarného programu (metodické či tematicko-metodické řady tří navzájem navazujících výtvarných úkolů (včetně výtvarné dokumentace z realizace a sebehodnotící reflexe vyučující(ho).  

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK