PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociální a pedagogická psychologie - OCDU19DV13
Anglický název: Social and Educational Psychology
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 20 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (0)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Veronika Blaho Vitošková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. David Mück (27.01.2023)
Cílem předmětu je osvojení základních poznatků a technik sociální a pedagogické psychologie, podpora studentů v orientaci v komplexnějších výkladových schématech oborů, které jim umožní zvýšit srozumitelnost výchovně-vzdělávací reality a seznámení s vybranými diagnostickými (i autodiagnostickými) a intervenčními postupy ve školním prostředí tak, jak to pro výkon své profese účastníci vzdělávání potřebují.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. David Mück (27.01.2023)
Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (LMS Moodle). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí LMS Moodle, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v LMS Moodle.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Mück (27.01.2023)

HELLER, D. Sociální a pedagogická psychologie. Praha: Pedagogická fakulta UK, ÚPRPŠ. 2014.

HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2015.

MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.

Doporučené

BENDL, S. a A. KUCHARSKÁ (eds.). Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie.

Praha: PedF UK, 2008.

ELLIOT, J. a M. PLACE. Dítě v nesnázích-příčiny, prevence, terapie. Praha: Grada, 2002.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. (Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče.) Praha: Portál, 2004.

HRABAL, V. a I. PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.

HRABAL, V. Pedagogicko psychologická diagnostika žáka. Praha: PedF UK, 2002.

MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.

PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci). Praha: PedF Uk, 2002.

ŠTECH, S. a J. ZAPLETALOVÁ. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013.

VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I a II. Praha: PedF UK, 2013.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Mück (27.01.2023)

­Sociální psychologie by měla především poskytnout informace o sociálním dění ve skupině a dalších sociálně psychologických jevech, jejichž znalost je potřebná pro práci s lidmi.

­Pedagogická psychologie je disciplínou, která přináší informace o psychologických předpokladech pedagogického působení. Teoretické znalosti budou studenti převážně získávat samostatným studiem, seminář pak bude zaměřen především na získání praktických dovedností v oblasti aplikace znalostí sociální a pedagogické psychologie v praxi.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (27.01.2023)

Zkouška: vědomostní test

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK