Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (27.10.2020)
The course is focused on the development of singing and instrumental skills, the development of creative skills based on instrumental improvisation, especially in singing and playing folk, popular or artificial songs and practical acquaintance with the repertoire based on the study of works of various styles. Emphasis is placed on practical acquaintance with individual musical forms and specifics of interpretation, typical for given music-historical periods. Improvisation focuses on the stylization of the accompaniment of folk songs in accordance with their origin and character. The course is designed as a four-semester (Voice and Instrumental Preparation I-IV). The objects follow each other. Teaching, which reflects the technical and interpretive maturity of individual students, takes place according to an individual study plan compiled for the entire academic year. The aim of the course is professional vocal, singing and instrumental readiness and equipment of the student for later music education practice.
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (27.10.2020)
The course is focused on the development of singing and instrumental skills, the development of creative skills based on instrumental improvisation, especially in singing and playing folk, popular or artificial songs and practical acquaintance with the repertoire based on the study of works of various styles. Emphasis is placed on practical acquaintance with individual musical forms and specifics of interpretation, typical for given music-historical periods. Improvisation focuses on the stylization of the accompaniment of folk songs in accordance with their origin and character. The course is designed as a four-semester (Voice and Instrumental Preparation I-IV). The objects follow each other. Teaching, which reflects the technical and interpretive maturity of individual students, takes place according to an individual study plan compiled for the entire academic year. The aim of the course is professional vocal, singing and instrumental readiness and equipment of the student for later music education practice.
Deskriptory -
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (11.09.2023)
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 60 minut
Samostudium literatury (za semestr): 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 20 hodin
Seminární práce: 5 hodin
Příprava na zápočet: 10 hodin
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (11.09.2023)
Expected preparation time for 1 exercise: 60 minutes
Self-study of literature (per semester): 5 hours
Work with study materials (per semester): 15 hours
Completion of continuous assignments (per semester): 20 hours
Seminar papers: 5 hours
Preparation for credit: 10 hours
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (11.09.2023)
Alderson, R. A New Handbook for Singers and Teachers. New York: Oxford University Press, 2020. ISBN 9780190920449. Appleman, R. The Science of Vocal Pedagogy: Theory and Application. Indiana University Press, 1986. ISBN 9780253203786. Dayme, M.B. Dynamics of the Singing Voice. Springer, 2009. ISBN 978-3-211-88729-5. Flesh, C.The Art of Violin Playing. Charles Dumont & Son Incorporated, 2000. ISBN-13: 978-0825865909. Mackworth-Young, L. Piano by Ear: Learn to Play by Ear, Improvise, and Accompany Songs in Simple Steps. London: Faber Music, 2015. ISBN 0-571-53902-5. Neuhaus, H. The Art of Piano Playing. London: Kahn & Averill. ISBN 0214653641. Weiss, E. Free to Be Creative at the Piano. Quiescence Music, 2010. 342 pp. Available on: http://www.quiescencemusic.com/creativeatpiano.pdf
KIML, J. Co máme vědět o hlasu. Praha : Supraphon, 1989. MARTIENSSENOVÁ-LOHMANOVÁ, F. Vzdělaný pěvec. Praha : KORA, 1994. ISBN 80-85644-04-5. ROKYTA, J., STOLAŘÍK, J., ZENKL, L. Jak zpívat lidové písně. Ostrava: Krajské kulturní středisko, 1990. ISBN 80-85029-13-8. TICHÁ A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-916-X. VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Didaktika zpěvu pro sólisty, sborové pěvce a budoucí pěvecké pedagogy. Plzeň : Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7082-842-0.
Havas, K. Nebojte se trémy. Praha: Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-155-7. Janko, L. České houslové školy. Praha: AMU, 2003. ISBN 80-7331-915-2. Jůzlová, V. Etudy o klavíru: Interpretace, technika, pedagogika, estetika: [sborník]. Praha: Supraphon, 1987. Jůzlová, V. Práce u klavíru. Praha: Supraphon, 1982. Nedělka, M. Klavír jako nástroj tvořivého rozvoje osobnosti. Praha: UK, PedF, 2011. ISBN 978-80-7290-427-3. Pruner, J. Klavírní quodlibet: soubor článků, klavírní pedagogiky a interpretace. Brno: Lynx, 2003. ISBN 80-902932-7-1. Šimonková, D. Desatero nezbytností klavíristy. Praha: SPN, 1986. Tichá, L. Slyšet a myslet u klavíru: práce na rozvoji talentu interpreta-klavíristy. Praha: AMU, 2009. ISBN 978-80-7331-151-3.
K praxi: Sbírky lidových písní s prokomponovaným doprovodem, např. Jaroslav Krček - České lidové písně, F. Sládek - Náš poklad I, II, J. Masaryk - Národní písně, V. Trojan - České a slovenské lidové písně, J. Jindřich - Chodské písně apod.
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (11.09.2023)
Alderson, R. A New Handbook for Singers and Teachers. New York: Oxford University Press, 2020. ISBN 9780190920449. Appleman, R. The Science of Vocal Pedagogy: Theory and Application. Indiana University Press, 1986. ISBN 9780253203786. Dayme, M.B. Dynamics of the Singing Voice. Springer, 2009. ISBN 978-3-211-88729-5. Flesh, C.The Art of Violin Playing. Charles Dumont & Son Incorporated, 2000. ISBN-13: 978-0825865909. Mackworth-Young, L. Piano by Ear: Learn to Play by Ear, Improvise, and Accompany Songs in Simple Steps. London: Faber Music, 2015. ISBN 0-571-53902-5. Neuhaus, H. The Art of Piano Playing. London: Kahn & Averill. ISBN 0214653641. Weiss, E. Free to Be Creative at the Piano. Quiescence Music, 2010. 342 pp. Available on: http://www.quiescencemusic.com/creativeatpiano.pdf
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (11.09.2023)
Předmět sestává z dvou dílčích disciplín: hlasová a nástrojová příprava.
Výukaprobíhá dle individuálního studijního plánu, který reflektuje hudební, pěveckou a nástrojovou vyspělost a dispozice studenta. Týdenní rozvržení výuky: 1 hod. hlasová příprava + 1 hod. nástrojová příprava. Výuka je realizována ve skupině 2 - 3 studentů.
Hlasová příprava:
V návaznosti na požadavky a cíle prvního ročníku je kladen důraz zejména na vyrovnávání hlasového rozsahu a jeho rozšiřování, na schopnost dynamického odstínění hlasu, rozvoj hudební představivosti a stylové a výrazové ztvárnění studovaných skladeb. Pěvecká literatura přihlíží k pěveckým a osobnostním předpokladům studentů a jejich zájmu.
Průběžná příprava repertoáru ke ZK v LS zahrnuje:
píseň nebo árie z období baroka nebo klasicismu
umělá píseň z období romantismu
píseň na dětské texty nebo píseň vhodná pro dětské posluchače
skladba zkomponovaná po roce 1950
skladba dle vlastního výběru (je možný vlastní instrumentální doprovod - klavír, kytara)
Česká státní hymna
Nástrojová příprava:
Vytvoření celoročního individuálního studijního plánu. Nastudování jeho odpovídající části dle domluvy s pedagogem.
V oblasti nástrojové přípravy rozvíjí student své nástrojové dovednosti, při procesu studia jednotlivých skladeb poznává bohatství, hloubku a zákonitosti hudebního umění. Praktické osvojení interpretace zvolených skladeb mu umožňuje proniknout do obsahu i struktury skladeb podrobně a do hloubky. Současně se učí ovládnout nástroj tak, aby jej mohl co nejlépe využívat ve školní praxi.
Student nastuduje: a) klavír – jednu skladbu polyfonní, dvě drobné skladby autorů 19. století a jednu skladbu českého autora
b) housle – jednu skladbu z období klasicismu, dvě skladby období romantismu, dvě drobné skladby autorů 20. století
Výběr skladeb bude reflektovat možnosti jejich didaktického využití ve školách.
Improvizace (klavír i housle) doprovodu lidových písní (druhy stylizací a dalších improvizačních modelů s ohledem na charakter písní).
Během semestru student nastuduje 20 písní s doprovodem, předehrou, včetně transpozice do jiných tónin.
Česká státní hymna
Seminární práce
Student vypracuje seminární práci z Hlasové přípravy v rozsahu 3–5 stran, kterou odevzdá do konce zápočtového týdne (poslední týden semestrální výuky) svému pedagogovi Hlasové přípravy. V seminární práci zpracuje problematiku jedné ze studovaných skladeb. Zaměří se na údaje o skladateli, slohu, obsahu a charakteru skladby, postupu při studiu skladby, návrzích jejího didaktického užití, problematiku, kterou řešil při studiu.
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (11.09.2023)
The course consists of two sub-disciplines: voice and instrumental preparation.
Teaching is based on an individual study plan that reflects the student's musical, vocal and instrumental maturity and disposition. Weekly teaching schedule: 1 hour of voice preparation + 1 hour of instrumental preparation. Lessons are taught in groups of 2 - 3 students.
Voice preparation:
In relation to the requirements and objectives of the first year, emphasis is placed on balancing the vocal range and its expansion, the ability to dynamically shade the voice, the development of musical imagination and the stylistic and expressive rendition of the studied compositions. The vocal literature takes into account the students' vocal and personality aptitudes and interests.
Ongoing preparation of repertoire in the LS includes:
a song or aria from the Baroque or Classical periods an art song from the Romantic period a song on children's texts or a song suitable for children's listeners a piece composed after 1950 a composition of your own choice (your own instrumental accompaniment is possible - piano, guitar) Czech national anthem Instrumental preparation:
Creation of a year-long individual study plan. A year-long study plan for the entire instrumental programme.
In the area of instrumental preparation the student develops his/her instrumental skills, in the process of studying individual compositions he/she gets to know the richness, depth and laws of musical art. Practical mastery of the interpretation of the chosen compositions enables him to penetrate the content and structure of the compositions in detail and in depth. At the same time, he learns to master the instrument so that he can make the best use of it in school practice.
The student will study: (a) piano - one polyphonic piece, two small pieces by 19th century composers and one piece by a Czech composer
b) violin - one piece from the Classical period, two pieces from the Romantic period, two small pieces by 20th century composers
The selection of compositions will reflect the possibilities of their didactic use in schools.
Improvisation (piano and violin) of folk song accompaniment (types of stylisations and other improvisation models with regard to the character of the songs).
During the semester the student will rehearse 20 songs with accompaniment, overture, including transposition into other keys.
Czech national anthem
Seminar work
The student will prepare a 3-5 page seminar paper in Voice Preparation, which will be submitted to his/her Voice Preparation teacher by the end of the credit week (the last week of the semester). In the seminar paper he/she will elaborate on the problems of one of the studied compositions. He will focus on information about the composer, the style, the content and character of the piece, the procedure for studying the piece, suggestions for its didactic use, and issues he has addressed in his studies.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (11.09.2023)
1) Seminární práce z Hlasové nebo Nástrojové přípravy;
2) Aktivní účast ve výuce, průběžná příprava repertoáru ke ZK v LS;
3) Hlasová příprava: 1 skladba období baroka nebo klasicismu, 1 umělá píseň z období romantismu, 1 píseň na dětské texty nebo píseň vhodná pro dětské posluchače, 1 skladba zkomponovaná po roce 1950, 1 skladba dle vlastního výběru. V repertoáru ke ZK musí být zařazena minimálně jedna skladba v cizím jazyce. Podmínkou je zpěv zpaměti.
1) Nástrojová příprava: interpretace 3 drobných skladeb vhodných pro uplatnění při výuce ve školách, hra 10 písní (lidových/umělých) s doprovodem.
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (11.09.2023)
1) Seminar papers in Voice or Instrumental Preparation;
2) Active participation in lessons, continuous preparation of repertoire for the LS;
3) Voice preparation: 1 composition from the Baroque or Classical period, 1 art song from the Romantic period, 1 song on children's texts or a song suitable for children's listeners, 1 composition composed after 1950, 1 composition of own choice. The repertoire for the WC must include at least one composition in a foreign language. The condition is singing by heart.
1) Instrumental preparation: interpretation of 3 small pieces suitable for use in school lessons, playing 10 songs (folk/art) with accompaniment.