|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (05.05.2018)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (05.05.2018)
Cíl kurzu: Vybavit studenty praktickými dovednostmi pro komunikaci mluvenou formou jazyka. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (05.05.2018)
HÁJKOVÁ, E. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1990-0. HAVLOVÁ, I., ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Š., MĚCHUROVÁ, A. Kapitoly z rétoriky. Praha: Karolinum, 1991. HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, J. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-x. ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika: jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2965-7. VALIŠOVÁ, A. Asertivita v rodině a ve škole aneb Zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. Jinočany: H & H, 1998. ISBN 80-86022-41-2.
Doporučená literatura: DOHERTY-SNEDDON, G. Neverbální komunikace dětí: jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-043-7. KRAUS, J. Rétorika a řečová kultura. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1829-6. LOTKO, E. Kapitoly ze současné rétoriky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2309-8. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (05.05.2018)
Aktivní účast na přednáškách i seminářích (povolená absence 20 %) K zápočtu je třeba přednést zdařilý výkladový projev ve spisovné češtině (bez dechových, hlasových a artikulačních nedostatků) Projev bude připravený, nikoli však čtený. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (05.05.2018)
1. Ortoepie českého jazyka (výslovnost vokálů, ráz, výslovnost cizích slov), základní příručky - praktická cvičení 2. Ortoepie českého jazyka (výslovnost konsonantů, asimilace znělosti, neutralizace) - praktická cvičení 3. Suprasegmentální prvky (intonace, tempo, rytmus, přízvuk slovní a větný) - praktická cvičení 4. Neverbální komunikace (mimika, gesta, proxemika, haptika, kulturní a biologická podmíněnost neverbální komunikace) - praktická cvičení 5. Komunikace monologická a dialogická, vedení dialogu, argumentace, manipulace a obrana proti ní - příprava a nácvik projevu 6. Řečnické figury, využití metafor a frazeologie k ozvláštnění projevu - práce s textem, příprava a nácvik projevu
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (05.05.2018)
Přednes textu: 7 - 10 min. Obsahová stránka bude upřesněna na prvním semináři. Projev musí být přednesen spisovnou češtinou v souladu s ortoepickými pravidly. |